י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

במחיצתם: החידושים בחצרות הקודש בחג הפסח תשע"ו

בבעלזא ייערך 'פדיון הבן' היסטורי, בויז'ניץ החסידים לא יחזו בהלל בערב החג, ובסאטמר הביאו דגים חיים לאדמו"ר מצפון ארה"ב • בצאנז יגרילו י"ב מצות של הרבי, ובסקווירא - ביום אחד 7 בריתות • ומה החידושים בבתי גדולי ישראל?

האדמו"ר מסאטמר באפיית מצות
האדמו"ר מסאטמר באפיית מצות

בעוד בחג הפסח עתידים לעבור בנתב"ג מיליון ומאה אלף נוסעים, הרי שבחצרות האדמו"רים ובמחיצתם של גדולי ישראל, חג הפסח הוא חג של רוחניות בו מקפידים על קוצו של יו"ד בכל דבר - החל מערב החג ועד לסיומו.

היתרון הגדול השנה הוא הקנאביס, שאושר על ידי הגר"ח קנייבסקי וגיסו הגר"י זילברשטיין בחג הפסח. בקרב בני קהילת 'שובו בנים' ברסלב החג ייכנס תחת עננה של דאגה רבה סביב מעצרו של מנהיג הקהילה הרב אליעזר ברלנד, הכלוא בתנאים קשים ביוהנסבורג, וזאת לקראת הסגרתו לישראל.

לרגל חג הפסח, 'בחדרי חרדים' ליקט עבורכם את החידושים המיוחדים השנה בחצרות הקודש.

• בחצר חסידות בעלזא יירשמו היסטוריה - לאחר למעלה מעשרים שנה, שוב ייערך פידיון הבן בחצר החסידות: ביום ראשון א' דחול המועד שמחת הברית לנין האדמו"ר, בן לנכדו הרב אברהם שמואל צבי (הערשל'ה) רוקח, בשילוב 'אסתר טיש' הנערך מידי שנה קודם השקיעה. אלפי החסידים מכל רחבי הארץ צפויים להשתתף במעמד. בימים האחרונים עלה האדמו"ר כמנהגו מידי שנה לבתי נדיבים, המרימים תרומה הגונה לקמחא דפסחא כנהוג.

• בחצר חסידות סאטמר מקפידים על אכילת דגים חיים בפסח. השנה, אחד החסידים נסע לאחת ממדינות ארה"ב בכדי לצוד דגים חיים (ממין ה'ווייט') בשביל האדמו"ר. בחסידות אומרים כי היה קשה מאוד השנה להשיג את הדגים המיוחדים, החסיד נסע עד למינסוטה בצפון ארה"ב, שם שכר ספינת דייגים כדי לזכות להביא לביתו של האדמו"ר את הדגים. החסיד זכה לברכה מיוחדת מהאדמו"ר על מסירותו הרבה.

כמו כן, במהלך כל החג ישהה במחיצת האדמו"ר בנו הגדול הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים, רבם של חסידי סאטמר בירושלים, שנסע לחג הפסח לויליאמסבורג יחד עם בני המשפחה.

• בחצר חסידות ויז'ניץ, מלבד שריפת מכשירי הסמאטרפונים של האדמו"ר במעמד שריפת חמץ כפי שהבטיח בשבת הגדול, בחסידות השנה - בגלל הבניה לבית המדרש הגדול החדש, והריסת ההיכל המיתולוגי, אין מקום לאפיית מצות של האדמו"ר. זאת מכיוון שבית המדרש צריך להיות מוכן לליל הסדר, ובשאטער הענק אי אפשר לעשות. אפיית המצות לאחר חצות, תתקיים במלון ויז'ניץ ללא כניסה לקהל הרחב, ומאות החסידים לא יחזו בעבודת הקודש של האדמו"ר.

• בחצר חסידות צאנז יצאו במבצע מיוחד - 'יומי דניסן', המיועד לכלל החסידים ותלמידי הישיבות, במטרה להגברת התמדת התורה ושעות רצופות בימים שאין סדרי הישיבה והכוללים מתנהלים כסדרן.

במסגרת המבצע, פתחו בהנהלת 'ועד קביעת עיתים לתורה' קו טלפון מיוחד, בו נרשמו בחורי החסידות כל אחד במספר מיוחד עבורו, כאשר בכל יום היה על הבחור להקיש את מס' השעות שלמד באותו יום, או בדיעבד למוסרו עד ליום שלישי כ"ה ניסן בשעות הערב.

בשבוע הראשון עמלו בחורי החסידות בהתמדה, כאשר לכל יום לימוד נערכה הגרלה מיוחדת על סכומי כסף גדולים, וספרי קודש מיוחדים. לאחר חג הפסח עם סיום המבצע תערך הגרלת ענק בין מאות המשתתפים, בו יוגרלו מצת קודש מי"ב המצות של האדמו"ר מצאנז, שיוכנסו למעמד זכוכית מיוחד למען יעמדו ימים רבים.

האדמו"ר מנדבורנה בטחינת חיטים. צילום: אברמי ברגרצילום: האדמו"ר מנדבורנה בטחינת חיטים. צילום: אברמי ברגר
האדמו"ר מנדבורנה בטחינת חיטים. צילום: אברמי ברגר

• בחצר חסידות קרלין סטולין יצא לאור לחג הפסח הספר 'שיחות קודש' ובו לראשונה כונסו לאכסניה אחת שיחות של האדמו"ר משנת תשע"א עד שנת תשע"ה. מדובר בספר נדיר שיוצא מתורות האדמו"ר שנאמרו בשבת בהמלך הטישים. את הספר ניתן להשיג בריכוזי החסידות, ויציאתו לאור מעוררת התרגשות גדולה בקרב החסידים.

• בחצר חסידות סקווירא בארה"ב מציינים ביום הראשון של חול המועד פסח את יום היארצייט של סבו של האדמו"ר רבי יצחק מסקווירא זיע"א. האדמו"ר ניגש במוצאי החג הראשון לתפילת מעריב, וכן בבוקר לתפילת שחרית, ומיד לאחריה בחסידות יתקיימו 7 בריתות בלי העין הרע. תפילת שחרית תוקדם, הבריתות ייערכו בזה אחר זה ובכולן ישמש האדמו"ר כסנדק. כמו כן, לאדמו"ר נולדה נינה בערב החג - בת לנכדו הרב יושע טווערסקי, חתן הרה"צ רבי יצחק טווערסקי, חתנו של האדמו"ר מויז'ניץ.

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ, שם עדיין נמצאים באבל השנה לפטירת האדמו"ר בעל ה'חכמת אליעזר' זצ"ל, ערכו השנה את מעמד מכירת חמץ בכמה מוקדים לחסידים. בחיפה מכרו החסידים אצל האדמו"ר, בבני ברק מכר בנו הגדול של האדמו"ר הרה"צ רבי ברוך הגר, ובבית המדרש של החסידות בעיר אלעד מכר הרב יחיאל יהושע (חיליש) הגר.

• בחצר חסידות נדבורנה, בהוראת האדמו"ר, הוקדמה תפילת מנחה בערב החג הראשון בחצי שעה לשעה 18:30 במקום רבע שעה אחרי כניסת השבת. האדמו"ר אמר לגבאים להקדים בכדי שיהיה יותר זמן לעריכת ליל הסדר וסיפור ההגדה בלילה הגדול. כמו כן, בדרשת שבת הגדול עורר האדמו"ר על 'המיץ ענבים' ועל ירידת הדורות - שרבים מקיימים את ארבעת הכוסות במיץ ענבים, אך הוא מבקש מהחסידים שימשיכו את המנהג המסורתי לשתות יין דווקא בארבע כוסות בליל סדר. חידוש נוסף בחסידות - חדרו של האדמו"ר הסמוך לבית המדרש, שופץ לרגל חג הפסח.

• בחצר חסידות סאדיגורה האדמו"ר יצא כמנהגו כמידי שנה לקהילתו בלונדון, לחוג את חג הפסח. חסידי סאדיגורה המתינו ביום רביעי בנמל התעופה, ועברו שם לברכת השלום. לעת ערב, אחר תפילת מעריב בבית המדרש, נערך מעמד בואכם לשלום. חבורת מצטייני הישיבה שעלו בגורל נסעו לחסות בצל האדמו"ר במהלך החג. בנוסף, בדרשת שבת הגדול דיבר הרבי בחריפות נגד הנסיעה לבתי מלון בחג הפסח.

• בחצר חסידות ערלוי, הנמצאת תחת האבל על פטירת האדמו"ר זצ"ל, ימשיכו במסורת של שמחת יום טוב והקבלת פני רבו ברגל יחד עם כל החסידים ביום רביעי ד' דחול המועד פסח, בראשות האדמו"ר ואחיו רבני קהילות ערלוי ברחבי הארץ.

• בחצר חסידות דושינסקיא יקיימו כינוס תלמידי 'בעקבי הצאן', ובו יעוררו בין היתר על פגעי הטכנולוגיה. הכינוס יתקיים ביום שלישי ג' דחול המועד פסח, בהיכל בית המדרש הגדול 'היכל מהרי"ץ' ברחוב שמואל הנביא בירושלים. בכינוס ישאו דברים הגאון רבי שלמה זלמן אולמן, הגאון רבי חיים אריה שפיטץ ראש ישיבת 'עץ חיים' בבלגיה, הגאון רבי אהרן שמואל דושינסקיא ראש הישיבה, והמשא המרכזי - האדמו"ר מדושינסקיא.

• בחצר חסידות מונקאטש חגגו השנה את הוצאת ה'הגדה של פסח' החדשה עם ליקוטי אמרי קודש מאת האדמו"ר ממונקאטש, על פי נוסח ומנהגי מונקאטש, מעוטר במאמרי קודש של האדמו"ר שנשמעו במשך כמה שנים בעת עריכת הסדר ובשולחנות החג. סדר ההגדה משובץ עם שלל רב של חידושי תורה בדרך החסידות ובדרך אגדה, וגם מאמרי הלכה וחידושים בתורת הנסתר. האדמו"ר אף ערך מעמד 'לחיים' מיוחד לרגל הוצאת ההגדה.

• גם בחצר האדמו"ר המהר"א מסאטמר התרגשו בערב החג, עם הופעת הגדה של פסח "לב אהרן" ובה חידושים ופנינים מהאדמו"ר. ההגדה היא הספר העשרים במספר שיוצא לאור מדברות קודש של האדמו"ר מסאטמר, על ידי הוועד להוצאת ספרי האדמו"ר מסאטמר.

הגר"ח קניבסקי באפיית מצות. צילום: שוקי לררצילום: הגר"ח קניבסקי באפיית מצות. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קניבסקי באפיית מצות. צילום: שוקי לרר

בבתי גדולי ישראל
• הגראי"ל שטיינמן השיב בערב חג הפסח על מספר שאלות לרגל החג: האם צריך לבדוק פירורים פחות מכזית? השיב הגראי"ל - "וכי אתה יודע בבירור שאין שם כזית?", והוסיף בהארה - "ישנם מקומות שלא נכנס שם כזית חמץ, אבל "היצר הרע" מצליח להיכנס לכל מקום. ואף אם מבערים את החמץ אבל את היצר הרע קשה מאד לבער".

כשנשאל האם בבריסק היו נוהגים לסגור את הספרים בפסח? השיב הגראי"ל שלא. אך הגראי"ל היה נוהג במשך שנים לסגור את הספרים, על ידי חבלים שהיה קושר מצד לצד, בכל המדפים שבגובה אדם. בשנים המאוחרות יותר הפסיק, ואמר שאינו אוכל אף פעם עם ספר, ואין שום חשש שיהיה בהם חמץ.

• הגר"ח קניבסקי לא יקבל גם השנה קהל בימי חול המועד בביתו, אלא לאחר התפילות בבית הכנסת לדרמן יעברו האלפים להתברך מידי יום ביומו בברכת 'אגוט מועד'. הגר"ח יגיע בחול המועד לירושלים לביקורים הקבועים בבתי הנגידים, לבתפילה ברחבת הכותל המערבי.

בנו הגראי"ש קניבסקי סיפר באחרונה כי אביו הגר"ח נוהג להמתין עד שיסיימו הילדים לשאול את אביהם מה נשתנה, ולאחר מכן שב ושואל "מה נשתנה" בעצמו. הגר"ח יושב בליל הסדר עם שטריימ'ל, קיט'ל וגארט'ל ומיסב על מיטה עם כריות. קודם הסדר, בודק הגר"ח את המיטה האם היא נוחה להסיבה, ומחלק אגוזים לנכדים והנינים שטרם נישאו. הגר"ח אינו מאריך בפירושים, אלא קורא ההגדה עד תומה ופעמים מוסיף פירושים ב'שולחן עורך'.

• נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן ראש ישיבת 'פורת יוסף' ישהה בכל ימי חג הפסח בעיר לוד, לצורך מנוחה.

• הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף ישהה בליל הסדר בשכונת רמות בירושלים, סמוך לבני משפחתו הקרובים המתגוררים במקום. במוצאי חג ראשון יתקיים מעמד הקבלת פני רבו ברגל בבית הכנסת 'תפארת ירושלים' לעדת היזדים ברחוב אדוניהו הכהן 26 החל מהשעה 21:30.

• הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו יקבל קהל ביום שני ב' דחול המועד בבית הכנסת 'ישורון' ברחוב המלך גור'ג בירושלים, בין השעות 17:00 ל-19:00 בערב.

הגר"ב לאזאר חונך את בית הכנסת בכלאצילום: הגר"ב לאזאר חונך את בית הכנסת בכלא
הגר"ב לאזאר חונך את בית הכנסת בכלא

• במוסקבה חגגו בערב החג בית כנסת חדש בתוככי בית הכלא מספר 5 במוסקבה בירת רוסיה, על-ידי רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, ובהשתתפות מפקד בתי הסוהר במוסקבה האלוף איגור קימנוב, רב השב"ס והצבא הרוסי הרב אהרן גורביץ, ורב הכלא הרב יצחק אלכסנדר זילבר.

עם סיום הפתיחה הרשמית, נערכה במקום תפילת מנחה ראשונה ומרגשת, בהשתתפות כמניין אסירים יהודים. לאחר התפילה מסר הרב הראשי הגר"ב לאזאר שיעור הכנה לקראת חג החירות ושילב בו דברי חיזוק ונוחם מעודדים ומרגשים. לאחר-מכן, חילק מארז אישי של מצות שמורה לכל אסיר.

בית כנסת זה הוא בית הכנסת ה-13 שנפתחו בשנים האחרונות בבתי כלא שונים ברוסיה, לרבות בסיביר הרחוקה, על-ידי הרבנות הצבאית ברוסיה, שאף דאגה למשלוח של תשמישי קדושה וכל מצרכי חג הפסח לכל בתי הכלא, לטובת היהודים האסירים הכלואים במקומות אלו.

• לאחר פטירתו של הגאון רבי מאיר הלוי סולובייצי'ק זצ"ל, ראש ישיבת בריסק, הוכתר בנו הגאון רבי יצחק זאב הלוי לשמש כממשיך דרכו בראשות הישיבה. כבר בחול המועד הקרוב יקבל הרי"ז קהל בסלון ביתו של אביו ברחוב חזונוביץ 3 בירושלים כמיטב המסורת בת עשרות שנים, שם ישב אביו רבי מאיר זצ"ל וקיבל את עשרות תלמידיו, שהצטופפו בסלון ביתו.
חצרות הקודש ערב פסח חידושים בעלזא ויזניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד