י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יש פשרה: פלג המהר"א ופלג המהרי"י מסאטמר חתמו הסכם בלונדון

למעלה מחמש עשרה שנה נמשכה היריבות סביב בניינים ומוסדות סאטמר בעיר לונדון, עד לערב החג - אז חתמו שני הפלגים על הסכם פשרה מחוסר ברירה • למרות ההסכם, בפלג המהר"א מוחים נגד החתימה - צפו בתיעוד מבית המדרש אמש

האחים האדמו"רים מסאטמר
האחים האדמו"רים מסאטמר

שלום באוהליך? הסכם פשרה נחתם בערב חג הפסח בין קהילת המהר"א מסאטמר וקהילת המהרי"י מסאטמר בלונדון, לאחר דיונים של שנים שסבבו סביב בנייני המוסדות בלונדון.

הסכסוך הפנימי בקהילת סאטמר בלונדון התחיל עוד בתחילת שנת תש"ס, כשהאדמו"ר בעל ה'ברך משה' מסאטמר זי"ע חילק את חסידות סאטמר לשני בניו - האדמו"ר מהר"א והאדמו"ר מהרי"י.

הקהילה בלונדון התפלגה. באותה העת שימש רב הקהילה הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר, כיום גאב"ד 'זכרון מאיר', ובהסכמה שקטה של שני הצדדים הוא נשאר לשמש כרב שתי הקהילות, יחד עם גיבוש הסדר פנימי בנוגע לבניני הקהילה.

סלע המחלוקת נותר סביב שני בניינים גדולים - בנין התלמוד תורה ובנין בית הספר 'בית רחל', שהיה בחזקת המנהלים. בנין הת"ת היה תחת בעלות חצר המהרי"י, ובנין 'בית רחל' תחת בעלות חצר המהר"א, אך הטאבו הפוך - של הת"ת נרשם על שמם של המהר"א, ושל בנין 'בית רחל' רשום בטאבו על שמם של המהרי"י.

אי שם בשנת תש"ס השתלטו חסידי מהר"א על אחד מבתי המדרשות של החסידות בעיר, הנקרא "67", ורשמו את הטאבו על שם הרב ישעיה זאב לעוו, מי ששימש אז כראש הקהל של קהילת המהר"א. רוב המתפללים בביהמ"ד וחלק מהגבאים נמנו על חסידי מהרי"י, ותבעו את ראשי קהילת מהר"א לדין תורה. הדבר נמשך זמן רב, ולפני כחודש הודיע בד"ץ כדתיא שאם ימשיכו לא להגיע לדין תורה, הם יוציאו כתב סירוב.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מחוסר ברירה, חתמו בערב החג שני הצדדים על הסכם בו אנשי המהרי"י מסירים את טענותיהם נגד ביהמ"ד 67, ותמורת זה אנשי המהר"א ירשמו בטאבו את בנין הת"ת להנהלת אנשי המהרי"י.

אתמול בלילה החלה מחאה בבית המדרש של חסידי המהר"א ברחוב 26 קלפטון. הרב יושע נחמן שרייבר, מראשי הקהילה, עלה על הבימה ומחה על רשימת בנין הת"ת לידי המהרי"י בלי לשאול את דעת הקהל ואת דעת האדמו"ר. הרב יושע לעוו, מנכבדי הקהילה ובן הדומ"ץ הגר"ש לעוו, הוריד את הרב שרייבר מהבימה, ואמר כי "הוא מחוצף שעושה דברים על דעת עצמו".

בצד מהרי"י מביעים סיפוק על כך שהצליחו לרשום את בנין הת"ת על שמם בטאבו, ועכשיו הם יוכלו להרחיב את הת"ת כפי שתוכנן בעבר, ואף לקחת משכנתא על הבנין - דבר שהיה בלתי אפשרי כל זמן שהבנין לא היה רשום בטאבו על שמם.

המחאה אתמול בבית המדרש של חסידי המהר"א מסאטמר
סאטמר לונדון הסכם מריבה בניינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד