י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שלא שינו את לבושם: האדמו"ר מצאנז נגד 'בעקיטשעס עם נצנצים'

'המודה' החדשה בעולם החסידי שצוברת פופולריות בקרב הצעירים והבחורים, זוכה להתייחסות מפי האדמו"ר מצאנז, שמיד לאחר שיעורו המסורתי בשבת הגדול, יצא נגד התופעה • "נוסעים שבע שעות בשביל לבחור בקיטשע, לאן הגענו?"

האדמו"ר מצאנז. צילום: משה גולדשטיין
האדמו"ר מצאנז. צילום: משה גולדשטיין

מידי שנה, בשבת הגדול, נוהג האדמו"ר מצאנז לדרוש את הדרשה המסורתית - במהלכה הוא מוסר פלפול תורני האורך מעל לשעה, ולאחר מכן עובר להלכות ומנהגים לקראת חג הפסח.

בין הדברים והמנהגים ציין האדמו"ר כי על כל אחד לנהוג לפי אבותיו ואין לשנות שום דבר ממסורת אבות. לסימוכין הביא את אשר כתוב על בני ישראל שיצאו ממצרים כי לא שינו את לבושם, שמם ולשונם.

בנקודה זו הרחיב האדמו"ר ואמר כי גם כיום צריך להזהר בשלושת הדברים הללו, והתמקד על מלבושם - "לאחרונה אני רואה אנשים עם בעקיטשעס נוצצים, שטריימלך גבוהים ומשקפיים מוזרים, לא זו הייתה דרכינו. נוסעים שבע שעות בשביל לבחור בעקיטשע, לאן הגענו?", תהה האדמו"ר.

האדמו"ר אמר "הנה דרכו של היצר הרע להתחדש תמיד בתחבולותיו, ולאחרונה מצא לו תחבולה חדשה להסיט גם את האברכים והבחורים החסידים מכללי העדינות והצניעות במלבושיהם, שתחת שילכו במלבושי החסידות כפי שהיה נהוג מקדמת דנא מאבותינו ואבות אבותינו, החלו בזמן האחרון כמה לנהות אחר איזה מאדע חדשה של 'בעקיטשע' שהחליף צורתו לגמרי ממה שהיה במשך כל השנים, עד שנעשה ממש כחוכא ואיטלולא, וחוששני שביום מן הימים עוד ימכרו שטריימל משובץ ביהלומים"...

"וכן הוא בנוגע לנעליים ומשקפיים וכל המלבושים. יש להוקיע תופעה זו מקרב מחנינו, שכל מי שהולך כך יתבייש להסתובב בינינו ויהיה ללעג ולקלס. בכל עת ועונה היצר הרע מנסה להמציא דברים חדשים אשר לא שערום אבותינו".

"זה מתחיל מקצה המחנה וחודר אט אט לבחורי החמד וכן הלאה, שבכל פעם משנים קצת, והדבר נמשך בכל עניני הלבוש שמאבדים לגמרי צורה יהודית, ואין צורך להכביר במילים כי המפורסמות אין צריכות ראיה, כמה שהמודרנזציה שינתה צורתם של רבים וטובים, ועל כן מן החובה להיזהר שח"ו לא יובילו האופנות החדשות את כלל הציבור, ויש לעצור זאת מבעוד מועד".

בהמשך הרחיב בחומרות והמנהגים של חג הפסח הנהוגים בחצר חסידות צאנז, הידועה בחומרותיה הרבות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבוע שלפני פסח - למחרת הדרשה, מיהרו רבים מהחסידים שרכשו לאחרונה לכבוד החג קפוטה מנצנצת, לחנויות הביגוד בבני ברק, ורכשו ביגוד ראוי כפי שהורה האדמו"ר בדרשתו.

הרקע לדבריו של האדמו"ר היא תופעה חדשה 'מודה' בעולם החסידות, על פיה חסידים רבים ובעיקר בחורים, החלו ללכת עם 'בעקיטשעס' שעליו נצנצים, ולחפש במשך שעות בחנויות האופנה החסידיות 'בעקיטשע מנוצנץ'.
צאנז בעקיטשע נצנצים בחורים חסידים בגדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד