י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

גורם ביהדות התורה: "מינוי דיינים בלי תיאום - יגרור משבר קואליציוני"

הקרב על בתי הדין מתלהט: מחר תתכנס הועדה למינוי דיינים, כשהחרדים דורשים להימנע מבחירת דיינים לבתי הדין האזוריים, והדתיים מתעקשים על מינוי רבני 'צהר' • במפלגות החרדיות מאיימים: "נתניהו יודע שזו עילה למשבר קואליציוני"

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הקרב על מינוי הדיינים: מחר (ב) אם לא יהיה עיכוב משמעותי נוסף, תתכנס הועדה למינוי דיינים לראשונה בהרכב חסר, לאחר פרישתם של שני דייני בית הדין הגדול - הגר"צ בוארון והגר"צ אלגרבלי.

הפרישה הכפולה והעובדה שכרגע אין אף דיין קבוע בבית הדין הגדול מלבד הרבנים הראשיים (שהם בכל מקרה חברים בועדה) מציבה את החרדים בנחיתות מספרית, כאשר מתוך תשעת החברים הנותרים רק 3 הם בעלי עמדה חרדית מוצקה.

על פניו, הכינוס היה מיועד אך ורק לשם מינוי דיינים לבית הדין הגדול, כהוראת בג"ץ, ובהתאם לסיכומים מוקדמים אליהם הגיעו הצדדים קודם בדבר זהות הדיינים שייבחרו. סיכומים אלה התאפשרו בעיקר לאור העובדה שמינוי לבית הדין הגדול דורש רוב מוצק שלא ניתן להשיגו ללא החרדים.

אלא שכבר לפני החג, חשף 'בחדרי חרדים' כי יו"ר הוועדה, שר האנרגיה יובל שטייניץ, סירב לציין במפורש בזימון לדיון כי המינויים יהיו לבית הדין הגדול בלבד, והוא רק הודיע כי הועדה תעסוק במינוי דיינים. משכך, עלה בקרב הנציגות החרדית החשש כי הרוב הדתי-חילוני ינסה לקדם בכוח את בחירתם של הרבנים בס וברונר, אנשי 'צהר' שגדולי ישראל יצאו נחרצות נגד מינויים.

גורם בכיר ב'יהדות התורה' מסביר ל'בחדרי חרדים': "למעשה, הכל תלוי בשטייניץ. אם הוא יחליט כיו"ר הועדה להעלות לדיון גם מינוי דיינים לבית הדין האזורי או שיסתפק בבית הדין הגדול כדרישת בג"ץ", לדברי אותו גורם, שטייניץ אמנם יהיה זה שיבצע את הדברים בפועל, אולם "ברור שראש הממשלה כבר עודכן על ידי יהדות התורה בנושא, והוא יודע שבאם בחירת דיינים לבתי הדין האזוריים - בניגוד לכל סיכום - תעלה על הפרק, זו עילה מבחינתנו למשבר קואליציוני".

הגורם מוסיף ומסביר מדוע גם במבט שאינו חרדי - לא הגיוני לקיים מחר הצבעה לבחירת דיינים לבית הדין האזורי. "התקן מחייב באופן הגיוני שכאשר בוחרים דיינים למערכת, יהיו נציגי אותה מערכת חברים בוועדה, שני דיינים מבית הדין הגדול. כיום נוצר מצב שאין אף חבר כזה, אז אין ברירה וצריך לבחור לבית הדין הגדול. אולם לפני שרצים לבחור עוד דיינים לבית הדין האזורי, ההגיון נותן שימתינו למינוי הדיינים לבית הדין הגדול, ואו אז שניים מתוכם יצטרפו לועדה כפי שנדרש וראוי".

בנוסף, הוא מסביר למה החרדים אינם מוכנים בשום אופן אף להעלאת הדיון מחר בנושא. "איבדנו את האמון בשקד ושותפותיה לועדה אחרי הפעם הקודמת - אז הם בגדו בנו מתחת לשולחן בסיבוב הראשון, ורק במאמץ של הרגע האחרון ובהתערבות חיצונית משמעותית נמנע מינוי רבני 'צהר'. כך שלסמוך עליהם אנחנו כבר לא סומכים. הדרישה שלנו חד משמעית - שנושא בית הדין האזורי לא יעלה כלל לדיון מחר".

מאידך גיסא, גורמים בבית היהודי אומרים ל'בחדרי חרדים': "מינוי הדיינים לאזורי נמצא על סדר-יום הועדה. בכוונתנו להביא זאת להצבעה מחר".
בית הדין הגדול בית הדין האזורי נתניהו משבר קואליציוני ועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד