ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מרסיי: בית הכנסת במרכז העיר יהפוך למסגד

סערה בצרפת: הקהילה היהודית במרסיי מכרה מבנה בית כנסת לארגון מוסלמי שיהפוך אותו למסגד • נשיא הקהילה: "מקווה שגם המוסלמים יחנכו בבנין הזה לסובלנות"

יהודים בצרפת. צילום: אסתר רוביאן, פלאש 90
יהודים בצרפת. צילום: אסתר רוביאן, פלאש 90

מצב האנטישמיות בעיר מרסיי שבצרפת הולך ומחמיר: בית הכנסת 'אור תורה', אחד מבתי הכנסת המרכזיים בעיר - הופך למסגד, לאחר שנרכש לאחרונה על ידי הארגון המוסלמי 'אל באדאר, כך מדווח העיתון המקומי La Provence.

על פי התוכנית, המסגד ייפתח בקיץ הקרוב.

לפי הדיווח בעיתון, קיים באותו רחוב בו נמצא בית הכנסת, מסגד אחר של הארגון, אלא שהמקום צר מלהכיל את מאות המתפללים המוסלמים שבאים מדי יום שישי ורבים מהם מתפללים מחוץ למסגד, לכן החליט הארגון לנסות לרכוש את בית הכנסת.

בית כנסת "אור תורה" אשר בעבר התפללו בו 250 איש, נמצא ברחוב סנט דומיניק במרסיי, ונבנה בשנות ה-60 על ידי יהודים שהגיעו מצפון אפריקה. המבנה נמכר למסגד בסכום של 400 אלף דולר, לאחר שהקהילה התפוררה. על פי הדיווח בעיתון כיום בקושי יש בבית הכנסת מנין מתפללים, מאחר ועשרות אלפי יהודים עזבו את העיר בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות ההגירה הגדולה של המוסלמים אליה והפיגועים האנטישמיים שהפכו בשנה האחרונה לדבר שבשיגרה.

סוכנות הידיעות JTA מדווחת כי מתוך 800 אלף תושבי העיר מרסיי, 250 אלף הם ערבים ורק 80 אלף יהודים. עוד דווח, כי בין החודשים אוקטובר לינואר האחרון אירעו שלושה מקרי דקירה של יהודים על ידי תוקפים מוסלמים או ערבים, שבעקבותיהם הורה נשיא הקהילה צבי עמר לא לחבוש כיפה ברחובות מרסיי, כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים'.

הידיעה התקדימית על מכירת בית הכנסת הידוע בעיר מרסיי התפרסמה בכלי התקשורת המקומיים ועוררה סערת רוחות בקרב הציבור היהודי בצרפת. נשיא הקהילה צבי עמר נדרש לסוגיה ואף ערך מסיבת עיתונאים, בה הסביר כי הקהילה היהודית קיבלה הצעה כספית נדיבה מהארגון המוסלמי, ומאחר ובית הכנסת כבר אינו פעיל כמעט, החליטה הנהלת הקהילה היהודית למכור את הנכס.

עמר לא התייחס למשמעות הסנטימנטלית התקדימית של מכירת בית כנסת למוסלמים, ורק אמר כי אין שום בעיה הלכתית למכור בית כנסת למסגד, וכי הקהילה הקטנה תוכל לבנות לעצמה בית כנסת אחר. "אנחנו כולנו מתפללים לאלוהים אחד, של כולנו, של אהבה ואחווה, בסופו של דבר היהדות לא נמצאת רק בקירות של בית הכנסת, אלא בלב ובשכל שלנו. אני מקווה שכמו שבבית הכנסת הזה חונכו הילדים שלנו לשמור על החוק, להיות אזרחים טובים, לעזור לזולת ולהיות סובלניים, גם הקהילה המוסלמית תמשיך בדרך זו", אמר עמר.
מרסיי בית כנסת מסגד מכירה צבי עמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד