י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נשיא קהילת מרסיי על מכירת ביהכ"נ: "מסוכן שם"

צבי עמר, נשיא הקהילה היהודית במרסיי, מצדיק את מכירת בית הכנסת במרכז העיר למוסלמים: "יותר מסוכן שם מאלג'יר"

צבי עמר. צילום: איציק מימון
צבי עמר. צילום: איציק מימון

 

"הגבאים שמכרו את בית הכנסת למסגד, עשו נכונה", כך אומר צבי עמר, נשיא הקהילה היהודית במרסיי, בשיחה ל'בחדרי חרדים'.

בית הכנסת 'אור תורה', אחד מבתי הכנסת המרכזיים בעיר - הופך למסגד, לאחר שנרכש לאחרונה על ידי הארגון המוסלמי 'אל באדאר, כך מדווח העיתון המקומי La Provence. על פי התוכנית, המסגד ייפתח בקיץ הקרוב.

צבי עמר, נשיא הקהילה היהודית במרסיי, מצדיק את המכירה בשיחה ל'בחדרי חרדים': "גבאי בית הכנסת מסרבים להחשף לתקשורת ולדבר בתקשורת הישראלית והצרפתית, אך אני מסכים איתם, והם עשו נכונה.

עמר פותח ומבהיר: "אני מתוקף תפקידי - אין לי שליטה על בית הכנסת. זה בית כנסת פרטי, ואם זה היה ברשותי לא הייתי מוכר את בית הכנסת בשום אופן כי זה סמל היהדות. אך בהחלט הם מצידם פעלו נכונה.

"המקום בו ממוקם בית הכנסת ברחוב סנט דומיניק במרסיי", מסביר הרב עמר, "מסוכן מאוד ליהודים שם. מסוכן ברמה גבוהה כמו אלג'יר. יש שם הרבה מוסלמים רבים ויהודים ממעטים להיכנס לשם. היהודים פוחדים פחד מוות שם, 99.99 אחוז מהתושבים שם הם מוסלמים.

"בהיסטוריה מאות בתי כנסת נהפכו למסגדים בלוב ובמצרים", אומר עמר, "אך ראוי לציין שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהמוסלמים משלמים על נטילת בית הכנסת. בדרך כלל לקחו ולא שילמו ואילו כאן שילמו המוסלמים 400 אלף יורו שזה 2 מליון שקל, ובכסף הזה יבנו בית כנסת חדש במקום בטוח יותר".

עוד מוסיף הרב שמדובר בפעולה שנעשתה לאחר אישור הלכתי: "הדיין הרב שמואל מלול - הוא אב בית הדין של מרסיי. הוא נמצא שבועיים בביתו בארץ ישראל בהר נוף שבירושלים, ושבועיים אצלינו במרסיי. הוא נתן להם את האישור ההלכתי לעשות את המכירה".

 

"עדיף מסגד מכנסיה"
האם מותר לעשות כזה דבר ולמכור בית כנסת?

'בחדרי חרדים', פנה להרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה בירושלים, שהסביר את ההיבט ההלכתי בעניין.

שאלות מסוג זה, אם מותר למכור לנכרים בית כנסת או לא, אומר הרב, עלו בשנים עברו אצל הרב משה פיינשטיין זצ"ל. הרקע היה שבארצות הברית יהודים בנו בתי כנסת בשכונות שונות שעם הזמן התרוקנו מיושביהם היהודים. השאלה הייתה אם יהיה מותר למכור בתי כנסת לנוצרים. "אני עצמי הייתי לא מזמן בביקור בבית כנסת מפואר כזה", אומר הרב, "היו בו 1500 מקומות ועל בית הכנסת עדיין כיתובים יהודיים כמו "כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו" ואף סימני מגן דוד. מעל זה צלב גדול, זה שובר את הלב לחשוב על דבר כזה.

"עדיף למכור בית כנסת למסגד", אומר הרב, "ולא לכנסייה - מאחר ומוסלמים הם לא עובדי עבודה זרה והנוצרים מאמינים בשיתוף.

"אם זה הצורך", קובע הרב, "אז אין מה לעשות. היו דברים מעולם שמכרו בתי כנסת
ולצערינו זה מחוסר ברירה ולא מרצון. ובודאי שלא לעשות כך מרצון כי אם מרצון היה עדיף שיסגרו וישמרו את בית הכנסת עד ביאת גואל צדק, ולא תדרוך כף רגל במקום".

לסיכום קובע הרב כי אפשר למכור, כך על פי קביעת רבי משה פיינשטיין זצ"ל אך: "העיקר שלא יהיה מקום של בזיון בכל העניין הזה של מכירת בית הכנסת, כמו להפוך את בית הכנסת לקולנוע או תאטרון או קרקס וכדומה", כך כתב הרב משה פיינשטיין זצ"ל.

• אם זה היה בידי הרב עניין מכירת בית הכנסת במרסיי, איך הרב היה נוהג?

"כן הייתי אומר להם למכור".

בית כנסת הרב משה פיינשטיין כנסיה קולנוע צבי עמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד