כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הרב לאו מינה דיין דת"ל נגד עמדת הראשל"צ

אחרי שעות ארוכות של דיונים בועדה למינוי דיינים, לא הגיעו הצדדים להסכמה בשאלת זהות שבעת הדיינים שימונו לבית הדין הגדול, והסתפקו במינוי הרב אליעזר איגרא • הישג חלקי לחרדים: לא נערכו מינויים לבית הדין האזורי

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

אכזבה רבתי לכל המעורבים בסוגיית מינוי הדיינים: אחרי שעות ארוכות התפזרה הועדה למינוי דיינים שהתכנסה הבוקר (ב) ב-11:00, עם מינוי בודד של דיין שיקודם לבית הדין הגדול - הרב אליעזר איגרא, מועמד הציונות הדתית, שאף יכהן בהמשך כחבר הועדה עצמה.

מצד אחד החרדים יכולים לשמוח שהצליחו למנוע באמצעות לחץ פוליטי חזק את מינוי הדיינים לבתי הדין האזוריים, כולל הרבנים בס וברונר המזוהים עם 'צהר'. מצד שני הם מאוכזבים לאחר שאיגרא מונה, אף שהוא ממונה עם הציונות הדתית, ואילו המועמדים החרדים לא נבחרו.

גורם הקשור לועדה מסביר ל'בחדרי חרדים', כי מאחר ולמינוי לבית הדין הגדול נדרשים 7 קולות, הייתה התחושה שאף דיין לא ימונה, מאחר והחרדים מונים 3 מתוך 9 המצביעים (שני הרבנים הראשיים וח"כ ישראל אייכלר), בנוסף, נראה כי גם יו"ר הוועדה השר שטייניץ כיבד את עמדתם, מאחר ובשאר המועמדים לא היו יותר מ-5 קולות שתמכו בהם.

ומה קרה אצל הרב איגרא? לדברי אותו גורם, ככל הידוע לו מדובר במינוי שהראשל"צ הגר"י יוסף מתנגד אליו נחרצות, מצד שני הרב איגרא שומר על קשר טוב עם הגר"ד לאו במסגרת ישיבתם המשותפת בבתי הדין. אם כי העובדה שהוא זכה ב-7 קולות, מלמדת גם שככל הנראה יו"ר הועדה השר שטייניץ היה מודע לסיכוי המיטבי שלו להיבחר - והצביע אף הוא בעדו, מה שמלמד על 'דיל' מוקדם.

באופן פורמלי נקבעה הישיבה הבאה ל-16 לחודש, אולם קשה לראות כיצד תיפתרנה הבעיות עד אז, בנוסף, יתכן כי הלחץ שיפעיל בג"ץ יתרכך במעט מאחר ומונה סוף סוף דיין לבית הדין הגדול.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן בירך על מינוי של הדיין הרב אליעזר איגרא: "הרב איגרא הוא אב בית דין ותיק שמיום שהתמנה לדיין בבאר שבע עבר לגור בדרום כדי לחזק את הנגב.
אני בטוח שמינויו יחזק את בית הדין הגדול, מסירותו לנשים ולמתדייני בתי הדין תסייע בפתרון התיקים הקשים ביותר המונחים לפתחו של בית הדין הגדול."

שרת המשפטים וחברת הוועדה למינוי דיינים איילת שקד מברכת את הרב איגרא: "אני שמחה וגאה בבחירתו של הרב איגרא לדיין בביה"ד הגדול. הרב איגרא מכהן כאב בי"ד שנים רבות, ידוע במסירותו וסבלנותו. אני סמוכה ובטוחה שמינויו יהווה חיזוק אמיתי לכוחו של ביה"ד הגדול בסיוע בסגירת תיקים קשים. תקוותי היא כי במהלך השבוע הקרוב, תוך הדברות, נגיע להסכמות ונבחר עוד ששה דיינים, לביהד הגדול ועוד ארבעה דיינים לביה"ד האיזורי".

מלשכת השר יובל שטיניץ נמסר כי בישיבת הוועדה לבחירת דיינים בראשות השר ד"ר יובל שטייניץ, נבחר הרב אליעזר איגרא לדיין בבית הדין הרבני הגדול, זאת לאחר שבמשך 8 שנים לא נבחרו דיינים לבית הדין הרבני הגדול. בישיבה לא הושגה הסכמה לגבי יתר המינויים, ולכן הודיע השר שטייניץ, כי הוועדה תשוב ותתכנס בהקדם נאפשרי להשלמת הליך מינוי הדיינים.

הרב אליעזר איגרא מכהן מזה 24 שנים כדיין, ומשמש כיום כאב בית הדין הרבני האזורי בבאר שבע. הרב איגרא שירת בצה"ל והשתתף כחייל קרבי במלחמת יום הכיפורים, וכן שירת במילואים.

חבר הועדה, ח"כ ישראל אייכלר מסר, כי לאחר מאבק בלתי אפשרי נגד הרוב הציוני בועדה למינוי דיינים: נמנעה הפיכת בית הדין הרבני לזירת רפורמות של רבני צוהר. במאבק ארוך ומייגע שניהל ח"כ הרב ישראל אייכלר חבר הועדה למינוי דיינים, הצליח לגבור על הרוב המוחץ של הציונות הדתית והחילונית בוועדה. הוא מנע בחירת דייני "צוהר" לבית דין האזורי ובית הדין הגדול. רק הרב אליעזר איגרא חבר בית הדין, שהיה מועמד מוסכם נבחר לבית הדין הגדול.

כזכור הורה בג"צ ליו"ר הועדה השר יובל שטייניץ לבחור מיידית דיינים לבית הדין הגדול המשותק זה שמונה שנים, שלא נבחרו אליו דיינים חדשים. היתה רשימה מוסכמת של שני דיינים אשכנזים ושני ספרדים ושני ציונים דתיים, המוסכמים על החרדים. נציגי הציונים דרשו דווקא את בחירתו של הרב לביא השנוי במחלוקת בגלל התרת אשת איש בצפת. כמו כן דרשו לנצל את הרוב בועדה ולבחור את דייני "צוהר" לבית הדין האזורי, כדי לחולל רפורמות בבתי הדין.

בהתערבות ראש הממשלה והשרים דרעי וליצמן הוסכם על דחיית ההצבעה לבית הדין האזורי. אך גם בהצבעה שהתקיימה בהוראת בג"צ לבית הדין בגלל התעקשות נציגי הציונות הדתית לבחור בדיין הרב לביא, שלושת נציגי החרדים שני הרבנים הראשיים וח"כ הרב ישראל אייכלר החרימו את ההצבעה. לכן נציג ציוני אחד, הרב אליעזר איגרא, שהיה מועמד מוסכם לבית הדין הגדול.
הרב איגרא מינוי בית הדין הרבני בית הדין הגדול הרב לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד