כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ניצול השואה בראיון מצמרר: "החזון איש שמע אותי ובכה"

הרב משה חיים לוי מכפר סבא, שאיבד את כל משפחתו בשואה ושרד את אימי המחנות, משחזר את הימים הנוראים ההם בראיון ל'בחדרי חרדים' • "הכניסו את משפחת שנקר לתנור חיים. קשה לי מאוד לדבר על זה, ואני גם לא רוצה לדבר על הגדרות שהיו במחנה"

ניצול השואה בראיון מצמרר: "החזון איש שמע אותי ובכה"

אוד מוצל מאש: לרגל יום השואה שחל הערב (ד), יצא בחדרי חרדים לשוחח עם הרב משה חיים לוי, כיום תושב כפר סבא, ניצול שואה שאיבד את כל משפחתו וזכה לקבל עידוד ממרן בעל החזון איש זצ"ל. לרגל היום, הוא ניאות לשתף את גולשי 'בחדרי חרדים' בסיפורו האישי והמצמרר.

הרב לוי נולד בזגירש, עיירה קטנה צמוד ללודז׳ שבפולין. כשהתחילה המלחמה הוא היה בסך הכל ילד בן עשר, ועבר מסלול תלאות שהחל בגטו לודז׳, המשיך במחנה אוושוויץ-בירקנאו ועד לצעדת המוות למטהאוזן ואבנזה שעל גבול אוסטריה. אמו נפטרה בלידתו, את אביו, אחיו ואחותו איבד בגטו ושתי אחיות נוספות הושמדו בחלמנו. לאחר השואה נותר משה חיים הצעיר ללא משפחה.

לאחר עלייתו לארץ הוא ניהל במשך 30 שנה מוסד פנימייתי לילדים ע״ש בירנבוים שהיה שייך למה שנקרא פעם פא״י (פועלי אגודת ישראל), הוא ואשתו היו משפחת אומנה לילדים רבים שהוצאו מבתיהם. לקראת יציאתו לפנסיה הקים בכפר סבא חווה לחינוך חקלאי.

"כששוחחתי עם החזון איש זכרונו לברכה, הוא בעצמו היו לו דמעות בעיניים. הוא חיזק אותי, ואמר לי - אל תאבד את האמונה, הקדוש ברוך הוא יודע למי לשלם מה שמגיע לו", מספר משה חיים.

"במלחמה אתה נמצא במצב של אמונה, חוסר אמונה, היכן אתה? למי אתה שייך? ולא היה לי משפחה ולא קרובים. היום יש לי ברוך ה' שלוש בנות ושני בנים, ותודה לא-ל כולם הולכים בדרך הטובה, אבל אז שום דבר".

"בזמן השואה מי חשב על ארץ ישראל. חשבנו שתהיה חתיכת לחם ושלא יפתחו שוב פעם את מחנות הריכוז. דברים כאלו".



"הכניסו את משפחת שנקר (ידידים קרובים) לתנור חיים. קשה לי מאוד לדבר על זה, ואני גם לא רוצה לדבר על הגדרות שהיו במחנה והיה חלק מהם שעשו בהם חשמל שלא יברחו. אני הייתי צעיר ולא ידעתי מה זה מדינה משלנו ובית משלנו, כל זה לא עבד אצלנו. אני מאמין שהוא למעלה לא יתן שיהיה מצבים כמו שהיו".

אתה חושש שתהיה פה שואה נוספת?

"לא. חלילה. תדע לך דבר אחד. פה חוץ מזה שיש לנו צבא ומשטרה ומפה אנחנו לא זזים, לא יעזור שום דבר. אם נצטרך להילחם אז גם כן בלי שום היסוס. מפה ארץ ישראל אנחנו לא זזים".

לסיכום, הוא מציין: "אני היום מרגיש את עצמי טוב, אני מאמין שהקדוש ברוך הוא ישמור על עם ישראל בכל מקום שהם, וחלילה וחלילה לא נגיע שוב למה שהיה פעם".
ניצול שואה יום השואה משטרה משה חיים לוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד