י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

נר זיכרון ונורה אדומה: רבע מהישראלים - תהיה שואה שניה

בצל כניסתו של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מתפרסם סקר המצביע על שורה של נתונים מדאיגים וחשש גדול מהאנטישמיות העולמית • הרב הראשי חנך פרויקט הנצחה לזכר המיליונים והדליק נר לזכר סבו, הגאון רבי משה חיים לאו הי"ד

נר זיכרון ונורה אדומה: רבע מהישראלים - תהיה שואה שניה

בשעה זו מציינים בישראל את כניסתו של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, 71 שנה לסיום מלחמת העולם בה נרצחו על קידוש ה' למעלה מ-6 מיליון יהודים.

הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו, נענה לפנייתה של עמותת "שם ונר" והוא מדליק הערב נר נשמה המנציח באופן אישי את סבו הרב משה חיים לאו ז"ל, שנספה בטרבלינקה עם בני קהילתו. בנו של הרב משה חיים לאו ז"ל ואביו של הרב הראשי, דוד לאו, הינו הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו, ניצול שואה בעצמו, ששוחרר בהיותו בן 8 ממחנה הריכוז בוכנוולד בידי חיילי צבא ארה"ב והיה האסיר הצעיר ביותר ששרד את המחנה.

על מנת להנציח את זכרו של הרב לאו ז"ל ושל 6 מיליון הקרבנות, פועלת עמותת "שם ונר" לקדם מסורת לאומית חדשה להנצחת קורבנות השואה באמצעות הדלקת נר נשמה עם שמו ופרטיו של אחד הנספים. לקראת ערב יום השואה הציבור מוזמן לקחת חלק פעיל בפרוייקט ההנצחה באמצעות הדלקת נר נשמה הנושא את שמו של אחד הנספים בשואה.

עם זאת, ולמרות המודעות הרבה לנושא השואה, על פי נתוני עמותת אביב, חיים כיום בישראל יותר מ-180,000 ניצולים, כאשר לא פחות מרבע מהם חיים מתחת לקו העוני.

רבע מהישראלים מאמינים - תהיה שואה נוספת
במקביל, בדיון מיוחד של הליגה נגד השמצה שנערך אתמול (ג') בירושלים, בהשתתפות מובילי דעת קהל ונציגי ארגונים יהודיים בינלאומיים, הוצגו תוצאות הסקר המקיף שערכה הליגה בקרב בני נוער בישראל, לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

הסקר העלה כי למעלה משליש מבני הנוער בישראל ציינו כי הם חשים איום קיומי ופחד בעקבות תקיפות אנטישמיות בחו"ל וכ-43% הסכימו שיש להם גורל משותף עם בני נוער יהודיים בחו"ל. רוב מוחלט של כ-80% מבני הנוער ענו כי הם מאמינים שהאנטישמיות היא בעיה כאן, בישראל- ולא רק של יהדות התפוצות. בהמשך לכך, כ-90% מבני הנוער טענו כי תפקידה של מדינת ישראל הוא לסייע ולהתגייס למען יהודי התפוצות כאשר מתרחש אירוע אנטישמי בחו"ל.

בדיון ציין יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, את הסקר שיזמה ההסתדרות הציונית העולמית ונערך על ידי מכון מדגם- ייעוץ ומחקר בחודש ינואר האחרון לרגל יום השואה הבינלאומי- אשר העלה כי 65% מהישראלים נוהגים להצניע את היותם יהודים/ישראלים בחו"ל, 56% חוששים לטוס לחו"ל וכ-25% חושבים שעלולה להתרחש שואה נוספת

לדברי חגואל: "הערב יציין עם ישראל את פתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. למעלה משבעים שנה חלפו והאנטישמיות תוססת, ערנית ומפלצתית לנגד עינינו. כשברקע 50 חברי מפלגת הלייבור בבריטניה מואשמים בביטויים אנטישמיים ובהפצת שנאה והסתה, המחויבות ושותפות הגורל שלנו עם יהדות התפוצות סביב המאבק בתופעה מקבלת משנה תוקף. בעידן אירועי הטרור העולמיים המהולים באנטישמיות קשה, בתקופה בה רשת האינטרנט מהווה פלטפורמה חופשית להפצת השנאה והאנטישמיות, עלינו להעצים את מעורבותו של הדור הצעיר במאבק בתופעה. הנתונים מדברים בעד עצמם: המטרה- העצמת שיתופם של צעירים מהארץ ומהתפוצות לסלילת דרך של המשכיות המורשת, תוך מאבק עיקש בתופעת האנטישמיות".
יום השואה סקר ניצולי שואה הרב לאו הנצחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד