י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פרס: "החיינו את הישיבות שעלו באש הנאצים"

נשיא המדינה התראיין לרגל יום השואה ונזכר בהחלטה ההיסטורית שקיבל בן גוריון לתת פטור מגיוס לבחורי ישיבה

פרס. צילום: פלאש 90
פרס. צילום: פלאש 90

ערב יום השואה חוזר הנשיא התשיעי שמעון פרס להחלטה הדרמטית למתן פטור משירות צבאי לבחורי ישיבות לאחר השואה: "הקמת הישיבות הייתה החייאת האמונה והרוח היהודית שנשרפו על ידי הנאצים. היה לנו תפקיד היסטורי להחיות את דור החכמים שעלו באש הנאצים".

ערב יום השואה תשע"ו, חוזר שמעון פרס לצוואת סבו הרב צבי מלצר שנספה בשואה, ולהחלטה הדרמטית במתן הפטור ההיסטורי לבני ישיבות משירות צבאי. בראיון מיוחד לערוץ 2 סיפר פרס, על צוואת סבו, רבה של הקהילה היהודית בוישיניבה שליווה אותו אל תחנת הרכבת בעודו ילד בעלייתו ארצה, והותיר לו את צוואתו האחרונה לפני שנשרף בבית הכנסת עטוף בטלית על ידי הנאצים: "תמיד תישאר יהודי".

פרס הדגיש בראיון כי לאחר השואה היה לנו תפקיד היסטורי להחיות את דור החכמים שעלו באש הנאצים, והפעם במדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי. הנאצים שרפו יהודים בבתי כנסת וברחובות, אך לא יכולנו לאפשר להם להרוג את הרוח היהודית ואת המוסר היהודי. "הקמת ישיבה במדינת ישראל הייתה בגדר תקומת הרוח היהודית מן האפר לאחר זוועות השואה".

על ההחלטה הדרמתית למתן הפטור משירות צבאי אמר פרס: "בן גוריון התבקש לשחרר כמאה וחמישים בחורי ישיבה, מפני שבכל העולם ישנן ישיבות ודווקא אצלנו הייתה סכנה כי לא יהיו. בן גוריון הטיל עלי את המשימה, ניהלתי פגישות עם הרבנות ולא יכולתי שלא לראות בכל אחד מאנשי הישיבות את סבא שלי שהיה הרב של וישנייבה ונשרף בבית הכנסת עטוף בטלית על ידי הנאצים. ידעתי כי ייחוד העם היהודי הוא האמונה הנצחית, אנחנו לא איזה ארגון או מוסד. כמו שאנחנו צריכים לזכור בכאב עמוק את השואה, צריך לזכור בגאווה גדולה את התקומה של מדינת ישראל ושל הרוח שלנו".
הרוח היהודית ישיבות דיחוי שמעון פרס יום השואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד