ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

"התייחסו אלינו כמו אל טרוריסטים"

טיסת Easy Jet מברצלונה לפריז - של משפחות יהודיות שחזרו מנופש, עוכבה שעות ארוכות • הנוסעים טוענים לאנטישמיות • החברה: "העיכוב בשל התנהגות בלתי הולמת"

"התייחסו אלינו כמו אל טרוריסטים"



החום היה בלתי נסבל. תינוקות רעבים צרחו בלי הרף, אף אחד לא תכנן שזה יימשך כל-כך הרבה שעות. אישה בהריון החלה לצעוק מילים לא ברורות ומיררה בבכי היסטרי. ילדים מכל עבר, חלקם רצים, חלקם יושבים מפוחדים, לא מבינים מה קורה להם. ליידי, אדם מבוגר חש ברע, ויותר רחוק מישהו איבד הכרה. ישבנו שם בלי לדעת למה עושים לנו את זה ומתי זה יגמר. סיוט בהקיץ.

לא, זה לא חלק מעדותו של ניצול הזוועות. אלו כמה שורות בודדות ממה שקרה ביום ראשון האחרון בברצלונה. בזמן שבישראל התאוששנו מהחג, טיסת Easy Jet מברצלונה לפריז, מלאה במשפחות יהודיות, נשים, זקנים וטף שחזרו מנופש חגיגי, הפכה לסיוט. תהדקו חגורות, הדז'ה-וו מר עד כדי כאב.



יום ראשון אחה"צ, מתכוננים לעלות לטיסה חזרה הביתה לפריז, טיסה EZY 3920 של החברה הידועה. הכול מתנהל כמצופה, אפילו היחס הקר של הפקידות עומד במקומו, עד כאן אין חריג. זה התחיל במטוס, שעה וחצי המתנה לא מוסברת, או כן מוסברת אך בספרדית בלבד, בטיסה בה אין אדם שמבין ספרדית. הצוות הנוכח היה מורכב מדיילת ראשית ושני דיילים. לטענת הנוסעים. נער בן 15, יהודי שטס עם משפחתו, ביקש לקבל הסבר על ההנחיות שלא הבין, מה שעורר וויכוח בין הנוסעים שכבר התעייפו מההמתנה הארוכה, לבין צוות המטוס. לא מובן מדוע המטוס החל את דרכו חזרה לטרמינל, וגם לא מדוע ניידות של משטרת הגבולות ומשטרת ה- Guardia civil חיכו לו שם. כך או כך, שוטרים חמושים עלו למטוס וביקשו לעצור את הקטין ולהוריד אותו מהמטוס, וכאן החלה מהומה. אדם שביקש שיאפשרו כבר למטוס להמריא לפני שאנשים יחושו ברע, נעצר גם הוא, ולשאלות הנוסעים הדיילת ענתה שזה "בינה לבין השוטרים". כמה דקות לאחר מכן, רוקנו את המטוס מנוסעיו, יהודים כולם, קשישים, נשים בהריון, ילדים ותינוקות, חולים ונכים, והכניסו את כל 250 הנוסעים לאולם אחד, ללא מזגן. את הדרך לאולם, הם עשו כשרובי השוטרים שלופים לעברם. כמו טרוריסטים.

חום, ילדים ותינוקות רעבים, אנשים מאבדים הכרה וההיסטריה בשיאה. שש שעות של הסגר בהן אף אחד לא מקבל פרטים או הסבר קלוש על מה שקורה להם. מי שכן ניסה את מזלו מול השוטרים נתקל באלימות. אב למשפחה נזרק באלימות על-ידי השוטר, וכמוהו האישה שניסתה לצלם את המתרחש. כן, השוטר הרים ידיים על אישה, וכמובן שאת הסמארטפון שלה החרימו. שוטרים נוספים עמדו בשורות, חמושים באלות, משגיחים שאף אחד לא יעז לצלם, להסריט, או לדבר יותר מדי.

"התחלתי גם אני לצלם, היינו חייבים עובדות! שוטר מיד זינק עלי וצעק "no photo no photo!", חשבתי שהוא יהרוג אותי!". מספרת אחת הנוסעות בעדותה. "אדם זקן, ניצול שואה הצביע על השוטרים ואמר לי, 'אלו, הם שוטרי SS' ". הוא חווה את מה שהנסיבות הזכירו לכולנו.
.
כמו בני ערובה, 250 נוסעים המתינו במשך שש שעות ארוכות, שמישהו יואיל בטובו להתייחס אליהם כמו אל בני- אנוש. ללא אוכל ושתייה, בלי טיטולים, ובלי שאחראי דובר צרפתית, או לפחות אנגלית יבוא להרגיע אותם. בסוף, הנער עוכב, וכך גם סבו וסבתו בני 70 ו-80, ועוד אב למשפחה. כל השאר עלו למטוס, למעט בחורה בת 22, שהשוטרים זכרו כאחת "הצלמות". הם איימו עליה שאם לא יימחקו כל העובדות במקום, גם היא לא תורשה לעלות למטוס.

"כשחזרנו למטוס, כל הצוות הוחלף, והיה נחמד למדי. כאילו כלום לא קרה. מה שחווינו היה טראומטי עבור כל אחד מאתנו. אנשים חפים מפשע, משפחות וילדים, שהתייחסו אליהם כאל בהמות גסות. והסיבה היחידה? בשל היותם יהודים". העדים פנו לגורמים ממשלתיים ותקשורתיים בצרפת, בבקשה שתינתן תשומת לב לאופי האנטישמי של האירוע. הציטוטים מתוך עדותה של הנוסעת אנאל סניור.

במקביל, נוסעים אשר ביקשו להישאר בעילום שם, רמזו על התארגנות של תביעה קבוצתית.

תגובת החברה: בתגובה שנשלחה לאתר חדשות צרפתי הבוקר (יום חמישי), חברת התעופה Easy-jet טענה להגנתה כי נוסעים התנהגו בצורה לא הולמת, ובספרד בה הסיטואציה נדירה, מתייחסים לכזאת התנהגות ברצינות רבה. "חלק מהנוסעים עוכבו על-ידי המשטרה, בזמן שאחרים יכלו לצאת לטרמינל. כרטיסים לרכישת אוכל במסעדות סופקו, כמו גם שעת ההמראה המתוכננת.

"אין אנו מקבלים התנהגות אלימה או מאיימת ככל שתהיה. צוות המטוס מכיר את הנחיות הפעולה בסיטואציה מסוג זה, והם פעלו בדרך המהירה והמתאימה ביותר לשמירה על שלומם ושלוותם של הנוסעים. העדיפות שלנו תמיד תהיה רווחתם של הנוסעים וצוות העובדים. נציין שאנו לא נוהגים בגזענות או אפליה".
טיסה ברצלונה פריז נופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד