כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

גבאי הרב ברלנד מדברים: "מזעזע לראות את מצבו של הרב בכלא"

הם מסורים לו בכל שעות היממה. עכשיו הם מדברים: נחמן שטרית ונתן בזנסון, גבאיו של הגאון רבי אליעזר ברלנד, בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' מדרום אפריקה: על התנאים הקשים, על החששות, המאבקים והתקווה החדשה שהביא עמו הגרי"ד גרוסמן

גבאי הרב ברלנד מדברים: "מזעזע לראות את מצבו של הרב בכלא"

 

הם מסורים לו בכל שעות היממה. מסייעים לו ועוזרים לו בכל עניין. עכשיו הם מדברים: נחמן שטרית ונתן בזנסון, גבאיו של הגאון רבי אליעזר בלנד, בראיון משותף ובלעדי ל'בחדרי חרדים', היישר מדרום אפריקה

• איך אתם מתנהלים מול הרב?

"כל בדיל מידע שיש בידנו אנו משתפים בו את הרב, מעדכנים אותו על המשפטים, מה אמרו העו"ד, הכל מא' ועד ת'. אבל אי אפשר להכנס לכלא,

"יש שעות ביקור פעם בשבוע שרק הרבנית יכולה להגיע ולדבר איתו. עד שביעי של פסח היה לנו אישור להביא לו אוכל בקביעות, וכעת שאין לנו אישור, העו"ד נכנס, וקובע פגישה מסודרת וכך אנחנו נכנסים לרב לתת לו אוכל. עו"ד פועל בבית המשפט העליון כדי להוציא לנו אישור קבוע להכניס לרב אוכל כשר יום יום. עד אתמול הרב לא אכל יום וחצי, חשבנו שאולי אמש (שלישי), נוכל להעביר לרב אוכל כשר בסיום הדיון בבית המשפט שנערך אך לא אפשרו לנו, והרב הוחזר לכלא ב-8:30 ללא אוכל.

"אתמול נסענו עם הרב יצחק דוד גרוסמן ועוה"ד לכלא, כל הדרך הרב גרוסמן סיפר לעו"ד על הכרותו עם הרב ברלנד, והסביר על גדולתו של הרב, והעו"ד התפעל ממש והחל להבין שחייבים לעשות הכל למען הרב, כשהגענו לכלא הם נכנסו והעבירו לרב אוכל, זה היה נס של ממש שהכלא הסכים להכניס את האוכל הכשר. הרב הסביר לסוהרים שזה אוכל כשר וחייב שהרב יקבל את זה והסכימו. הם הבהירו שהמועד הבא להכניס אוכל זה יום שישי.

"צריך להבין שהרב לא נוגע באוכל בכלא. לפעמים הוא ישן ללא אוכל, זה פשוט הזוי. התנאים שם גרועים מאוד. זה כלא מהגרועים בעולם. אבל העצורים לא ניסו לפגוע בו, אפילו חלק מהעצורים והסוהרים תהו למה אדם בן שמונים יושב בכלא בתנאים מחפירים. הסוהרים מכבדים את הרב מאוד. אבל עצם זה שהרב יושב ולומד עם הספרים שלו וסביבו יושבים רוצחים זה גרוע.

"כשאנו באים להביא לרב אוכל, זה מתנהל כך: יש שני סורגים שמפרידים ביננו לבין הרב שביניהם עומד סוהר. אנו מוסרים לו את האוכל והוא מעביר לרב. אין לנו מושג מה קורה בפנים מאחר ואין אישור להכנס, הספרים, הטלית והתפילין, מה שהרב ביקש - הוא קיבל. לא ברור האם יש לרב מיטה או שהוא ישן על הרצפה".

• איך עבר הפסח?

"בחג היה לנו אישור להביא לו אוכל וכל מה שהיה צריך, בליל הסדר חוץ ממרור הבאנו לו כל האוכל. אבל מה שהיה בפנים זה היה מזעזע. כי כל פעם עד שהביאו אותו והחזירו אותו זה היה קשה לראות את הרב מיטלטל ממקום למקום.

• מה מצבו הרפואי של הרב?

"לא טוב, כלפי חוץ הרב משדר שהוא עירני, אבל מצבו הרפואי גרוע. הרב יושב לבד בתא פרטי. בתחילת המעצר הוא השתחרר לעיתים לבית חולים כדי לסיים את הטיפול הרפואי. אבל עכשיו הוא החלים".

• הייתם יכולים למנוע את מעצר הרב?

"לא. ידענו שיבוא יום והרב ייעצר, לפני המעצר ניסינו מההלך משפטי שיסדר הכל, אבל המשטרה עלתה על זה וסיכלה אותו".

• למה שלא תסכימו להסגרתו לישראל?

"הרב נתן לנו הוראה להילחם, להוכיח את הצדק שאנשים הורידו את התלונות, ונוכיח לחפותו, אחרי הכל הרב הקים כאן קהילה, ויש לו את החסידים שלו כאן, הרב רוצה להמשיך לחיות כאן ולהמשיך בפעילותו הענפה, זו החלטתו אם לחזור לישראל, והרב ביקש שנלחם. היום שכרנו את העו"ד אנתון כץ מספר אחד באפריקה, הוא נכנס לתמונה ומקווים כבר מחר להגיש ערעור לבית המשפט העליון. כך נדע מה התקדם. אם יש גזירת שמיים זה מה יש.

• מה הרב אומר לכם כשאתם נפגשים איתו?

"מבקש שנביא את הפרקליטים הכי טובים, שיודעים לפעול ולדבר ושיוכיחו את האמת לכולם, הרב רוצה תמיד את הכי טוב".

• מה הרב אומר על מה שמייחסים לו?

"לא אומר על זה כלום, ומבקש להתחזק בעבודת ה', להתפלל שהכל יסתיים ושהאמת תצא לאור. השבת חילק לתלמידיו שעות של קריאת תהילים וקריאת תיקון הכללי, ואף מבקש מאלו שצמים להפסיק לצום כדי שרק יתרוממו מכל המצב, ולא שיכנסו לעצבן. הרב מקבל על עצמו יסורים זה מושג שאי אפשר להבין".

• מה מצב אנשי קהילת הרב?

"בני הקהילה שוהים בכפר מקומי באזור יוהנסבורג, והם עורכים תפילות, לימודים וצומות למען הרב, כולם מזועזעים מהמצב.

• מה מצבה של הרבנית?

"קשה לה. היא רצתה יותר לבוא לראות את הרב אבל עכשיו אין הרבה אפשרויות, אבל ב"ה פעם בשבוע הרבנית מגיעה לכלא ונפגשת עימו חצי שעה מדברת איתו והם מחזקים אחד את השני, קשה לה לראות את הרב ככה, אבל מתמודדים ומקווים לטוב.

• ספרו לי על הפעילות של הרב יצחק דוד גרוסמן.

מאז שנחת פה, הרב לא נח לרגע, רץ מפגישה לפגישה מבוקר עד ערב, גם הערב מתוכננים לו כמה וכמה פגישות בנסיון לשחרר את הרב. הוא נפגש עם עסקנים מהקהילה היהודית ומסביר להם על החשיבות לפעול למענו של הרב אליעזר ברלנד. הרב גרוסמן גם נפגש עם הרב זאב (וורן) גולדשטיין רבה הראשי של דרום אפריקה בנסיון לאחות הקרעים בין הציבור שלנו לקהילת הרב. היו תוצאות טובות לאחר הפגישה ומקווים לשלום. לרב גולדשטיין יש כח גדול לפעול למען הרב ברלנד אבל הכל תלוי בו. אנו מנסים כל העת להפעיל לחץ על בכירים בקהילה היהודית שיפעלו למען הרב ברלנד".

• מה הרב עושה היום בכלא?

"יושב ולומד כל היום, לפעמים אנו שואלים אותו אם הרב רוצה אוכל ושאר הדברים, הרב בשלו: "תביאו את הספר הזה והספר הזה", זה החיים של הרב ללמוד וללמוד, גם כשהאינטרפול עצרו אותו, הרב למד קצות החושן בתוך הניידת ולא עזב את הספר לרגע. בכל מקום הרב לומד. גם בדיונים בבית המשפט.

• איך אתם הגבאים מצליחים לעמוד בכל זה?

"אנו נמשיך להילחם למען חפותו. שנינו פועלים למען הרב 24/7 ישנים ברכב ובמקומות לא מקומות ובכל תנאי שלא יהיה. בפסח זה היה קטסטרופה ישנו באותו מבנה. כל פעם הגיעה המשטרה ועצרה אותנו. אנחנו לא מרגישים את החיים שלנו כשהרב בכלא. זה הכל כוח שאנו לא יודעים מאיפה זה בא, זה משהו אלוקי.

"מה שנישאשר זה רק להתפלל ולקוות לטוב, כנראה שזו גזירת שמים דברים שאנחנו לא מבינים, וכולם יודעים טוב שאם הרב רוצה משהו זה קורה. שלוש שנים לא קרה כלום, והנה עכשיו זה קרה".

 

הגבאים בפעילות




הרב אליעזר ברלנד דרום אפריקה בית כלא ישראל שובו בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד