ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

גדעון סער נגד נתניהו בעקבות דו"ח המבקר על 'צוק איתן'

ראש הממשלה ושר הביטחון מיהרו לתקוף את מבקר המדינה על פרסום טיוטת הדו"ח הקוטלת את ניהול המבצע, ומי שיוצא להגנתו הוא בכיר הליכוד גדעון סער, שכותב - "הדרך לתקן אינה להסתער על הביקורת"

גדעון סער, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
גדעון סער, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

בכיר הליכוד וחבר הקבינט לשעבר גדעון סער מגיב הבוקר (ו') לפרסום טיוטת דו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא על מבצע 'צוק איתן', ועל ההתקפות נגד המבקר מצד ראש הממשלה ושר הביטחון. סער אמר כי "הדרך לתקן ליקויים אינה להסתער על הביקורת".

את הדברים צייץ סער הבוקר בחשבון הטוויטר שלו, שם כתב כי - ‏״מערכת חמישים הימים״ בקיץ 2014 היתה כושלת מבחינת ישראל. אמרתי את הדברים בזמן אמת כחבר הממשלה. הדרך לתקן ליקויים אינה להסתער על הביקורת".

גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיבים הצהריים לטענות טיוטת בדו"ח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן ואומרים כי אין דמיון בין מה שפורסם למה שכתוב בטיוטת הדו"ח. גם טיוטה זו בוודאי תשתנה לקראת הדו"ח הסופי, לאחר קבלת התשובות לטיוטה.

לדברי הגורמים, "בלי להיכנס לפרטי הדו"ח, גם המבקר מציין שרה"מ הגדיר את איום המנהרות כאיום מרכזי, זמן רב לפני המבצע והנחה את כל המערכות לפעול לסיכול האיום."

הגורמים האשימו את המדליפים של הדו"ח ואמרו "טיוטת הדו"ח הודלפה ועוותה על ידי גורמים אינטרסנטיים, ביניהם פוליטיקאים חסרי אחריות שהיו חברי הקבינט, שיודעים את האמת ומעדיפים לסלף אותה, לצרכי ניגוח פוליטי".

"מבצע "צוק איתן" נוהל באחריות ובשיקול דעת, והנחית על החמאס את המכה הקשה מיום הקמתו. התקופה שעברה מאז "צוק איתן" היא השקטה ביותר ליישובי עוטף עזה מאז שנת 2000".

יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן הגיב: ״אינני יכול ואינני מתכוון להתייחס לממצאי דו״ח מבקר המדינה בענין ״צוק איתן״, אך מה שברור ומה שחייבים להגיד הוא שלא רק הדו״ח עצמו אלא גם תגובת רה״מ לדו״ח מעידה יותר מכל כי ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, בראשות נתניהו ויעלון, היא הנהגה שבורחת מאחריות, שאינה מסוגלת לקבל את ההחלטות הנדרשות ואינה מסוגלת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל.

"מעבר להתנהלות הכושלת בזמן המבצע עצמו, שעליה התרעתי בזמן אמת, התגובה שפירסם רה״מ נגד מבקר המדינה, אותו מבקר שנתניהו עצמו פעל במלוא הכח על-מנת להביא לבחירתו, מעידה שוב על-כך שנתניהו הוא אלוף בהטלת אחריות על אחרים.

"גם מי שזוכר את ההתכתבות בין ראש השב״כ דאז יורם כהן לרמטכ״ל דאז בני גנץ בענין המידע וההתרעות שהעביר השב״כ לרה״מ, לשר הביטחון ולרמטכ״ל ושלא זכו להתייחסות רצינית מצד הצבא ולא הובאו לידיעת הקבינט, מחזקים את אמיתות הפירסומים על המחדלים שמעלה מבקר המדינה. מה שחמור לא-פחות הוא שכמו לפני ״צוק איתן״, גם היום ישראל רק מגיבה לפעולות ולאיומים של החמאס ולא נוקטת בשום יוזמה אמיתית על מנת לשנות את המצב מן היסוד ולהסיר את האיום המתמשך והמתעצם מעזה מעל תושבי ישראל״.

כזכור, אמש פורסמו פרטים מתוך טיוטת הדו"ח החריף של מבקר המדינה יוסף שפירא, אותו הוא צפוי לפרסם בקרוב, על התנהלות בכירי המדינה במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה בקיץ 2014. הדלפת הדו"ח כבר גרמה למתיחות בין המבקר לראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי דיווחים שונים מדובר בדו"ח חמור מאוד. הביקורת מועברת בעיקר על הרמטכ"ל בזמן המבצע, רא"ל במיל' בני גנץ, אך גם על בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון.

לפי הדו"ח, הקבינט טעה במספר צמתים והביא להארכת המבצע. כמו גם היה פער גדול בין הערכות הרמטכ"ל לבין מה שקרה בשטח. עוד נטען בדו"ח, שנתניהו, יעלון והרמטכ"ל גנץ ידעו שהמנהרות הן איום חמור, אולם לא נערכו בהתאם.

אנשי הליכוד הגיבו כי: "טיוטת דו"ח בנושא צוק איתן מדיפה ריח פוליטי מצד מבקר מדינה, שפרסם שני דוחות מיוחדים ומגמתיים ערב הבחירות האחרונות, ונתמך ע"י חברי קבינט לשעבר שהיום נמצאים באופוזיציה ורוצים לנגח את הממשלה. זה דו"ח לא רציני של מבקר מדינה לא רציני.

"המערכה נוהלה בשקיפות חסרת תקדים מול הקבינט. במבצע צוק איתן כינס נתניהו את הקבינט לעשרות ישיבות יותר מבכל מבצע אחר בתולדות המדינה. חבל שאנשי המבקר מאפשרים דליפת פרטים מדו"ח שאותו הגדירו 'סודי ביותר'.

גם אנשי שר הביטחון, משה יעלון, תקפו את הדו"ח - "מדובר בטיוטה שהיא שערורייתית, מהדלפתה טרם התייחסות המבוקרים, ועד המידע שנכתב בה, שאינו מחובר למתרחש".

הידיעה עודכנה בשעה 16:55
גדעון סער דוח המבקר צוק איתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד