י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

לקראת קבלת התורה - כאיש אחד בלב אחד

הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית המדרש "תורה והלכה" במאמר שבועי על אחדות כלל ישראל

לקראת קבלת התורה - כאיש אחד בלב אחד

יושבים להם בני אדם בספינה, ולפתע אחד מהם מתחיל וקודח בתאו, מזדעקים חבריו מה אתה עושה? האיש עונה להם וכי מדוע אכפת לכם, לא תחתי אני קודח? אמרו לו אכן תחתיך הנך קודח, אך המים עולין ומציפין עלינו את הספינה כך מבאר המדרש את הפסוק "האיש אחד יחטא" בספר במדבר.

משלו לנו חז"ל שכלל ישראל נדמים לספינה אחת הנמצאת בים וכל הנמצאים בה קשורים יחד והנה באין כלל אין קיום לפרט, כל המציאות של ישראל אך ורק כ"כלל ישראל". כאילן שבו פרטים רבים אבל קיום כל פרט ופרט מהאילן רק ככלל כאילן, וכאשר כורתים את הפרט מהכלל זה מיתתו. כך הדבר בעם ישראל, והנה הולך לו האדם וחושב במוחו "במקומי אני קודח" ואינו יודע שהוא ב"כלל" שהוא בספינה!

בפרשה שבה אנו לומדים ש"ואהבת לרעך כמוך" זהו כלל גדול בתורה כפי שמבאר רש"י, אולי הגיע הזמן שנבין שיש למעשנו השלכות, שיש להתנהגותנו, לדיבורנו משמעויות שפעמים מחריבות את הספינה כולה.

וזה יסוד קבלת התורה "ויחן שם ישראל נגד ההר" בלשון יחיד כאיש אחד בלב אחד! וזהו מאמרו של ר' עקיבא "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה".

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" לא ושכנתי אצל פלוני זה ואצל פלוני זה, אלא "בתוכם" ככלל, כעם אחד. שזהו היסוד לכל הקיום והמציאות של עם ישראל שהוא רק כאשר הם "אחד".

"ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר" (הגדה של פסח)
הרב אברמובסקי פרשת השבוע ואהבת לרעך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד