ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

רוטציה בפוניבז', כנס בגור: עולם התורה פותח זמן קיץ • פרויקט ענק

רוטציה במסירת שיעורים בפוניבז', מזגנים חדשים ב'חברון', כנס ענק בישיבות גור ושיעור מיוחד של האדמו"ר בבעלזא • 'בחדרי' עם פרויקט ענק לרגל פתיחת זמן הקיץ החדש בישיבות: כל החידושים וההתפתחויות בעולם התורה

בחורי ישיבה בלימוד. צילום: פלאש 90
בחורי ישיבה בלימוד. צילום: פלאש 90

עולם התורה והישיבות פותח היום (א) ומחר, את זמן הקיץ, לאחר חודש של בין הזמנים ובתוכו חג הפסח.

זמן הקיץ נפתח עם בשורת שחרורו מבית החולים, של הגאון רבי יעקב אדלשטיין, רבה של רמת השרון לאחר חודשיים של אשפוז בבית החולים שיבא בתל השומר. הבשורה הביאה לשמחה מרובה תוך המשך תפילות להחלמתו וחיזוק בריאותו של רבי יעקב בן מרים.

תוך כך מדאיג מצבו החמור והמסוכן של בכיר חברי בד"ץ העדה החרדית הגאון רבי נפתלי פרנקל - גאב"ד חוג חתם סופר ירושלים, המאושפז במצב קריטי בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, עם דימום חמור במוח.

מטבע הדברים - זמן קיץ הוא המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו עונת רישום לקראת זמן אלול. המסכת הנלמדת הפופולרית ביותר בהיכלי הישיבות, היא מסכת נדרים. אחריה קידושין, שבת, פסחים, בבא מציעא, מכות ומסכת סוכה.

הרישום לישיבות לצעירים בירושלים נסגר מוקדם מהרגיל שלא רשמית. ישיבות רבות כבר סגרו רישום למרות תקנת הרבנים שלא לקבל בחורים לפני חג השבועות. ירושלים הולכת בעקבות מודיעין עילית שם גם סגרו הישיבות לצעירים את הרישום מוקדם מהרגיל - מה שיביא לכך שגם בישיבות גבוהות ייסגרו מוקדם מהרגיל ומתחת לפני השטח מתחיל העסק לבעבע.

בחורי ישיבה נרדם באמצע השטייגען. צילום: פלאש 90 צילום: בחורי ישיבה נרדם באמצע השטייגען. צילום: פלאש 90
בחורי ישיבה נרדם באמצע השטייגען. צילום: פלאש 90

• בישיבת פוניבז': בתום ישיבת הצוות שנערכה על חלוקת השיעורים בישיבה לאחר פטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי חיים שלמה ליבוביץ זצ"ל, הוחלט בהתייעצות נשיא הישיבה הגר"א כהנמן, עם ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין - על חלוקת השיעורים כדלהלן: הגרי"ג אדלשטיין וחתנו הגר"ד לוי יימסרו שתי שיעורים בשיעור א'. הגרח"פ ברמן והגרי"ש מלר - שתי שיעורים בשיעור ב'. השיעור של הגרח"ש ליבוביץ זצ"ל לכל שיעור ג' יתחלק ברוטציה: תחילה ימסור ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי את השיעור, ומאחר חג השבועות ימסור הגר"ד מילר.

• בישיבת פוניבז' בראשות הגר"ש מרקוביץ מונה הגאון רבי מיכאל קופמן לכהן כר"מ הישיבה. מדובר בחתנו של ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ ששימש עד עתה כראש כולל בבני ברק ומפארי וחשובי תלמידי חכמים בעיר. כבר במעמד פתיחת הזמן שנערך הערב, הגיע להיכל הישיבה ובני הישיבה עברו על פניו לאמירת 'שלום עליכם'.

• בישיבת חברון בגבעת מרדכי, נמצאים בימים אלו בעיצומם של התקנת מזגנים לכל חדרי הפנימיה לקראת ימי הקיץ החמים, תאומת הנגיד שלמה יהודה רכניץ בחג הסוכות האחרון. בישיבה מרחיבים את חדר האוכל על חשבון המטבח. המטבח יעבור לחניון הישיבה ועד להשלמת ההרחבה יסעדו בני הישיבה באהל מיוחד וממוזג שנבנה במקום. ל'בחדרי חרדים' נודע כי לקראת תחילת הזמן התקבלו לישיבה בחורים חדשים.

• בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים, פותחים את זמן הקיץ כשהישיבה חייבת לאברכי הכולל רק מלגה אחת. המלגה האחרונה ששולמה בערב חג הפסח - היא משכורת חודש אדר ב'. בכך נכנסו אברכי הכוללים לחג כשהכסף בידיהם ומקווים כי גם בזמן הקיץ המלגות ישולמו בזמן.

• במעצמה הגדולה של הגאון רבי שלום בער סורוצקין - מוסדות 'עטרת שלמה' הצטרפו לזמן הקיץ עוד 300 אברכים חדשים לכוללים ברחבי הארץ. עוד כולל חדש הוקם עם 35 אברכים להספק של 70 דף לחודש. ראש כולל הגאון רבי בונים שרייבר וראש החבורה הגאון רבי יוסל רוטשטיין. בעטרת שלמה גם התחילו לבנות את בית המדרש החדש בישיבה גדולה בשדי חמד, שיכיל 600 מקומות ישיבה.

בחור ישיבה לומד בפנימיה. צילום: פלאש 90צילום: בחור ישיבה לומד בפנימיה. צילום: פלאש 90
בחור ישיבה לומד בפנימיה. צילום: פלאש 90

בישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות מתפללים
• בישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות ייפתח הזמן בצל אשפוזו של תלמיד הישיבה חיים עוזר בן גיטל שטבע בבין הזמנים במעיין עין הבשור, שעדיין זקוק לרחמי שמים מרובים. והוא מאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע בני הישיבה עורכים כל העת תפילות לרפואתו השלמה ומייחלים שכבר בקרוב הוא ישוחרר חזרה לביתו ויחזור לאיתנו.

• זמן הקיץ ייפתח בהיכלי התורה במלאות עשור לפטירתו של זקן ראשי הישיבות הגאון רבי משה שמואל שפירא זצ"ל, ראש ישיבת באר יעקב, שיום פטירתו חל ביום ב' - ב' דראש חודש, אך מפאת ראש חודש יעלו לציונו בבית החיים פוניבז', ביום שלישי בשעה 13:00 בצהריים.

• בישיבת 'באר יעקב', ימסור בנו ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק שפירא מחר (ב'), שיעור פתיחה בשעה 12:00 בצהריים. בשעה 18:00 לפנות ערב תתקיים עצרת התעוררות שם ישאו דברים תלמידיו הגאון רבי שריאל רוזנברג, הגאון רבי משה בונם קרויס, משגיח הישיבה הגרמ"ד ליפקוביץ ור"מ הישיבה הגאון רבי שמעון שפירא.

• בישיבת 'שערי שמועות' במושב בית חלקיה, שהוקמה לפני למעלה מחמש שנים לזכרו של הגרמ"ש זצ"ל, נפתח הזמן הערב (א') בשיעור מפי בנו ראש הישיבה הגאון רבי נפתלי צבי יהודה שפירא. מחר (ב') ימסור שיעור כללי נכדו ראש הישיבה הגאון רבי אריה שפירא מדברי תורתו. כמו כן תיערך עצרת מספד - שם ישאו דברים גדולי תלמידיו הגאון רבי רפאל קונסטלר, והגאון רבי מיכל שורקין. בישיבה גם ממונה משיב חדש - הרב משה צבי קפלן.

• ישיבה חדשה נפתחה לזמן קיץ בשכונת רמות בירושלים ותעמוד בראשותו של הגאון רבי נפתלי עלזאס. תיקרא: הישיבה הגדולה מרבה תורה. הישיבה תשכון במבנים חדשים ומפוארים, הנושקים להרי ירושלים ברמות 06. מאז הבשורה על הקמת הישיבה, נרשמה התעניינות רבה, כשניתן דגש על בחורים איכותיים ומצוינים, הישיבה נפתחת כ"קיבוץ" ובו כחמישים בחורים , מבחירי עולם הישיבות, ובהם בחורים מפוניבז', חברון, תפרח, קפלן, מאור התלמוד, וולפסון, חדרה, שערי שמועות, ועוד ישיבות. בנוסף לאנשי הצוות, ימסרו שיעורים כללים בישיבה, מגדולי ראשי הישיבות, שבירכו על הקמת הישיבה החדשה.

• בישיבת 'קרית מלך' נרשמה עזיבה של אחד הרמי"ם - הגאון רבי אלישע כהן, שישמש כראש ישיבה קטנה החל מזמן אלול מדובר בישיבה קטנה של ישיבת חברון מירושלים.

בחורים לומדים. צילום: פלאש 90צילום: בחורים לומדים. צילום: פלאש 90
בחורים לומדים. צילום: פלאש 90

התרחבות ב'תורה ודעת'
• רשת הכוללים הגדולה 'תורה ודעת' בנשיאות הגר"ש אויערבך ובראשות הרב מרדכי הלוי דינר התרחבה לקראת זמן הקיץ ופתחה סניף נוסף בצפת, ורשת הכוללים מונה היום חמשה סניפים בירושלים בני ברק מודיעין עילית ובית שמש.

• שורת מינויים בישיבת 'היכל יצחק' בקרית משה בירושלים, שבראשות הגאון רבי ישראל לנדא. משגיח חדש מונה הרב יעקובוביץ שעבר מישיבת יד אהרן, הגאון רבי אהרן שפריי מונה לר"מ –לאחר שעבר מישיבת 'נתיבות החכמה' וולפסון. כמו כן מונה ראש קיבוץ חדש הגאון רבי אברהם
פודרו שעבר מישיבת 'שערי שמועות'.

• ישיבת 'חמדת משה' במודיעין עילית גרמה לסערה בעולם הישיבות, לאחר שראש הישיבה הגאון רבי בנימין זאב פפנהיים העביר חצי מבחורי שיעור ג' בישיבה קטנה - 30 במספר - ללמוד בישיבה גדולה בראשותו. בישיבה הם תחת השם שיעור ד', אך כבר עכשיו הם סגורים לקראת הרישום בזמן אלול.

• הישיבה הגדולה רמות - שהעתיקה את משכנה לביתר עילית לפני שנה, חוזרת לירושלים, לאחר חילוקי דעות בין ראש הישיבה הגאון רבי חיים מן ההר, לראש הקיבוץ הגאון רבי משה פינקל. אמש (מוצאי שבת) כינס הגר"ח מן ההר בביתו ברחוב אמרי בינה בירושלים את בחורי הישיבה, האברכים והצוות והודיע על כך. בזמן אלול יחזרו לביתר. בנוסף מונה ר"מ חדש - הרב פינקוס שעבר מישיבת 'נתיבות החכמה'.

בחור בוחר עניבה בפנימיה. צילום: פלאש 90צילום: בחור בוחר עניבה בפנימיה. צילום: פלאש 90
בחור בוחר עניבה בפנימיה. צילום: פלאש 90

עוד ישיבה בבית שמש
• לעיר בית שמש המתחדשת עם ישיבות, מצטרפת גם ישיבת 'באר התורה' משכונת בית וגן בירושלים - בראשותו של הגאון רבי גבריאל יוסף לוי. הישיבה תעבור בתחילת זמן אלול יחד עם צוות הישיבה שיעברו להתגורר בסמיכות לישיבה. זאת עקב תת תנאים בה נמצאת הישיבה. בסוף השבוע שעבר ערכו בישיבת ישיבת צוות על מספר עניינים העומדים בסדר יומה של הישיבה, השתתף גם הגאון רבי אהרן פלדמן ראש ישיבת 'נר ישראל' בבולטימור - חמיו של ראש הישיבה.

• בישיבת 'דרכי דוד' בבית שמש בראשותו של הגאון הרב ינון שילוני, מונה ר"מ חדש עם תחילת הזמן הרב שלום חזן.

כפי שדווח בעבר ב'בחדרי חרדים' מקדישות הישיבות מלחמה נגד מכשירי ה'תומך כשר'. בישיבת 'בית שמואל' בקרית מטרסדורף בירושלים, שבראשות הגאון רבי יצחק יחיאל עהרנפלד שלחו בימים האחרונים מכתב להורי התלמידים בו הם נדרשו להזהיר את בנם לבל יימצא ברשותם מכשיר כזה: "אם יימצא מכשיר כזה תיאלץ הנהלת הישיבה להגיב בחומרה עד כדי סילוק התלמיד מהישיבה" נכתב. בישיבה יכהן גם כר"מ חדש הרב מרק שיתחיל למסור שיעורים החל מתחילת הזמן והישיבה חידשה את פניה עם קיבוץ חדש.

• גם בישיבת 'כנסת יצחק' במודיעין עילית שלחו הנהלת הישיבה מכתב להורים בו נאסרו הנגנים, העיתונים והפלאפונים מכל סוג שהוא וכן נאמר שאסור לנסוע לבית חוץ משבת חופשית ומי שיעבור על כך יכול להסתכן כי יסולק מהישיבה לאלתר. ההורים התבקשו להחזיר את המכתב חתום על ידם ועל ידי הבחור בפקס, עד לאסרו חג של חג הפסח לפני שבוע.

• בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק גם שלחו מכתב להורי הבחורים ובו נאברו מכשירים סלולאריים בכלל ונגנים למי שאינו זקוק להם. בישיבה ניתנה האפשרות להחזיר את המכתב חתום או על ידי מייל או על ידי פקס. מי שלא החזיר את המכתב חתום לא יוכל לשוב לישיבבה. כמו כן סולקו מספר בחורים מבני שיעור ב' - כל אחד מסיבותיו הוא.

• בישיבת סלבודקא בבני ברק גם שלחו מכתבים להורים כי שמחזיק 'תומך כשר' זה כמו שמחזיק נגן עם רדיו ובחור שיימצא אצלו יעוף לאלתר מהישיבה, ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש שוהה בימים אלו בארה"ב לשם יצא לנחם אבלים את בני הנגיד הרב יחיאל מיכל קארפינקל ז"ל וישוב לארץ בימים הקרובים.

• הישיבה קטנה החדשה 'אמרי משה' שבראשות הרב הגאון רבי יהושע מישקובסקי כבר סגרו שיעור א' לזמן אלול והישיבה תמנה 40 בחורים.

• בקמפוס ישיבת מאור יצחק במושב חמד שופץ כל המרחב החיצוני - החצרות והגינות שבקמפוס הישיבה, תרומת ידיד הישיבה ר' אילן שרעבי. סיום השיפוץ נערך ביום היארצייט לאמו של התורם לפני חג הפסח ושולב ביום עיון לבוגרי הישיבה, ובשילוב שבע ברכות לבתו של התורם. בזמן הקיץ יגיעו בחורי הישיבה לקמפוס חדש, מצוחצח ומבריק.

• בישיבת גרודנא בעיר אשדוד נערכים לקראת שנת היובל ליסודה של הישיבה באשדוד, כאשר בימים אלו ממש נשלמות ההכנות לקראת מעמד הנחת אבן הפינה לבניין הקבע של ביהמ"ד ולקראת הכניסה למבנה ה'שלד' אשר נבנה בשעתו ע"י מרן הרב מפוניבז' זיע"א ויועד לישיבה, בישיבה הוציאו גיליון מיוחד "'לבניך' אלו התלמידים", בו מובאים שיחות מראש הישיבה הגאון רבי דב צבי קרלינשטיין זצ"ל, שנפטר בשנה האחרונה, ויבלחט"א ראש הישיבה הגאון רבי משה שמידע, המשגיח הגאון רבי חיים יהודה ברינגר ועוד.

• בחסידות גור ייפתח זמן הקיץ מחר בכינוס גדול נגד סכנות פגעי הטכנולוגיה. הכינוס יתקיים בראשות האדמו"ר מגור בהיכל בית המדרש הגדול לאברכים ובעלי משפחות, ללא השתתפות בחורים וילדים. מפה מיוחדת הוכנה לבאים עם סימוני המקומות. מערך הסעות מכל חלקי הארץ יביא את אלפי החסידים לכינוס.

• בחסידות בעלזא יפתחו את זמן הקיץ במעמד 'קביעת שיעור' המסורתי של האדמו"ר בהיכל 'אגרוייסע שטוב' בקריה בירושלים.

תודה למערכת 'קו הסקופים' על סיועם בהבאת הנתונים
זמן קיץ בחורי ישיבות חידושים רישם שטייגען

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד