י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הנחיה: לא להוציא הודעות דוברות ממשלתיות בשבת

הסוף לחילולי השבת החוזרים ונשנים? מנכ"ל לשכת העתונות הממשלתית, ניצן חן, בהוראה חד משמעית לדוברים השונים - לא להוציא שום הודעה במהלך השבת, למעט מקרים של פיקוח נפש או בטחון מדינת ישראל

ישיבת ממשלה. צילום: פלאש 90
ישיבת ממשלה. צילום: פלאש 90

אין להוציא הודעות דוברות של משרדי הממשלה בשבת - כך קבע מנכ"ל לשכת העתונות הממשלתית, ניצן חן, במכתב שהוציא לדוברי הגופים הממשלתים, כפי שפורסם היום (ב) בדה מרקר.

מכתבו של חן בא בעקבות שורת תלונות מדוברים של גופים ממשלתיים לועדת האתיקה של הדוברים בשירות הציבורי, בהן התלוננו על גופים ממשלתיים שפועלים בשבת ומוציאים הודעות דוברות, ובכך מייצרים נורמות חדשות של עבודה בשבת והדבר מחייב את הדוברים לעבוד בשבת.

מנכ"ל לשכת העתונות הסתמך במכתבו על תקנון שירות המדינה אשר קובע כי שבת הוא יום שבתון, ואין לבצע במהלכו כל פעילות במשרדי הממשלה - אלא אם התקבל אישור משר הכלכלה לעבוד בשבת.

חן קבע במכתבו כי הדוברים יוכלו להוציא הודעות לתקשורת רק במקרי חירום, חשש לביטחון המדינה וסכנת חיים.

כזכור, בזמנו כינס שר האוצר דאז יאיר לפיד מסיבת העיתונאים בעיצומו של יום השבת (כ"ה באלול תשע"ד) בפתח ביתו בתל אביב, כדי לעדכן על אשרור דירוג האשראי של חברת הדירוג הבינלאומית S&P. כ-15 עיתונאים הוקפצו בבהילות, בהתראה של ארבע שעות, להגיע בשעה 16:00 לרחוב מאיר פיינשטיין 11 בתל אביב. הכתבים ציפו להכרזה דרמטית של שר האוצר, שלא המתין למוצאי שבת כדי לאפשר גם לכתבי כלכלה מסורתיים ודתיים להשתתף במסיבת העיתונאים "הבהולה". אלא שחיש מהר נחשפו העיתונאים להתנהלות מיניסטריאלית חסרת אחריות ציבורית, תוך חילול שבת מיותר בהפסקת יום המנוחה השבועי שלהם, והכול כדי לומר דברים שיכלו להתפרסם כהודעה לתקשורת בצאת השבת וברשת החברתית פייסבוק – כפי שנעשה דקות ספורות לאחר מכן. ההקראה המיותרת של השר ארכה כדקה וחצי, אבל זה הספיק כדי להרוס את השבת של צוותי הצלמים וסוללת הכתבים שנאלצו להגיע כדי לשמוע את מוצא פיו של שר בישראל.

כינוס מסיבת העיתונאים הרתיח בצדק שורה של עיתונאים ונבחרי ציבור, מהקואליציה ומהאופוזיציה, שביקרו את חוסר הרגישות כלפי כתבי הכלכלה שנאלצו לעזוב את ביתם ואת בני משפחתם ביום המנוחה השבועי שלהם, וביקרו את חוסר ההוגנות כלפי כתבים שומרי שבת שנבצר מבעדם לסקר את הודעתו "הדרמטית" של שר בכיר בישראל. חבריו לספסלי הקואליציה ביקרו את שר האוצר על הפגיעה ב"סטטוס קוו", לפיו יום השבת הוא יום המנוחה החוקי הלאומי במדינת ישראל.

מקרה אחר אירע כאשר בנובמבר 2014 הודיעה לכלי התקשורת לשכת שר הביטחון בוגי (משה) יעלון על זהות הרמטכ"ל הבא (גדי אייזנקוט) בזמן שציבור שלם היה בבתי הכנסת, בתפילות ערב שבת. התנהלות לשכת שר הביטחון עוררה עליו את זעמם של עיתונאים דתיים, חרדים ומסורתיים. אחד מהם, בשם יונתן אוריך, כתב מאמר שבו טען כי "ההחלטה לחלל שבת בשביל יחסי ציבור היא יריקה בפרצופם של מסורתיים ודתיים רבים המוסרים את נפשם למען ביטחון המדינה".

בא-כוח התנועה למדינה יהודית, עו"ד אורי ישראל פז, בירך על החלטת ועדת האתיקה. "כלל ידוע הוא כי מבחינה אתית כל מה שלא הותר מפורשות – הוא אסור. לכן, כשוועדת האתיקה בלשכת העיתונות הממשלתית מרעננת את ההנחיה לדוברי הגופים הממשלתיים ומבהירה כי מה שמותר להפיץ לכלי התקשורת בשבת אלה הן רק הודעות לצורכי ביטחון המדינה וסכנת חיים, המשמעות היא שכל שאר העניינים אסורים להפצה לכלי התקשורת בשבת".

מעבר לכך, מסביר עוה"ד פז, מובן מדוע ועדת האתיקה לא יכלה להעמיד לדין משמעתי את כל אותם שמונה דוברי משרדי ממשלה שכנגדם הגישה התנועה למדינה יהודית תלונות משמעתיות. "הכלל הוא שבאתיקה, כמו בדין הפלילי, ׳אין עונשים אלא אם כן מזהירים׳. כלומר, רק כשהאיסור הוא ברור ומפורש – ניתן להעמיד לדין משמעתי את מפר האיסור. כעת, בזכות ההישג של התנועה ירענן ניצן חן את ההנחייה לדוברי משרדי הממשלה ומכאן ואילך ניתן יהיה להעמיד לדין ולהעניש דוברים סרי חוק וסדר".

לדברי ישראל זעירא, יו"ר התנועה למדינה יהודית, "גם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יחפוץ להפיץ תמונות יח"צ שמצלם צלם של לשכת העיתונות הממשלתית, המלווה בשבת את משפחת נתניהו בטיוליה בארץ, הוא לא יוכל להפיץ אותן בשבת לכלי התקשורת ולפחות לא באמצעות עובדי משרדו או צלם מלשכת העיתונות".
דובר ממשלה ניצן חו הודעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד