ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מצטערת, הבחור שהחזיר את האייפון - טעה

אתה אומר ששאלת שני פוסקים גדולים ואסרו עליך להשיב את המכשיר, אז איך אתה בא היום ומחזיר אותו? אולי הגיע הזמן לעורר דיון בנושא ושאנשים לא ייפלו במקרים גדולים עליהם

מצטערת, הבחור שהחזיר את האייפון - טעה

עקבתי בסקרנות אחרי הסיפור שהתפרסם כאן ב'לובי נשי' באתר בחדרי חרדים. בסיפור נכתב ואף נראה בצילום מסך של מספרת המקרה, שמכשיר הטלפון נעלם ונמצא על ידי בחור שלא הסכים להשיב את האבדה, לא כי הוא גנב או שקרן, פשוט משום שמדובר במכשיר שלא נושא חותמת כשרות ומבחינתו מדובר בדבר אסור. הוא השאיר הודעה בקולו המתנצל שהיה רוצה להחזיר את האייפון אבל רבנים אמרו לו שאסור. הוא לא ידע אם יצליח לשבור את המכשיר, ואמר שיכבה את המכשיר וייתן אותו לרב.

עד כאן סיפור. חשבתי לעצמי בהתחלה ודי בכעס, שלא היה כאן מקום לשאלת רב. מצאת מכשיר – הוא לא רכוש שלך, אל תתערב לבן אדם ברוחניות שלו, או במעשיו. זה בינו לבין הקדוש ברוך הוא. מצד שני, הוא בן תורה, שמצא מכשיר שמבחינתו הוא טמא, והלך לשאול רב מה לעשות, שזה ראוי להערכה בעיניי. על אף שמדובר באנטיתזה למצוות השבת אבדה שכל כך חשובה, וכל ילד חרדי גדל על הסיפור של רבי חנינא בן דוסא שמצא זוג תרנגולים בחצר, ושמר עליהם וגידל עד שגדלו והציקו, והתגלגל הסיפור שבסופו השיב לבעל האבדה עזים ולא תרנגולים. כל כך חשובה המצווה - אך אם רב אמר לו, לבחור, שאסור לו להשיב אבדה – אסור לו להשיב.

אבל הנה היום, אני קוראת להפתעתי, שאותו בחור ישיבה שנהג בצורה מופלאה ועם כל הקושי, שמע לקול רבותיו, לא הצליח לעמוד בפני המקרה והחליט להשיב את המכשיר לבעליו. הוא התקשר לבעלת המכשיר ואמר לה שיוכלו לקבל אותו אצל אחיו.

האח, אגב, אמר לבעלי האייפון – שאם זה היה תלוי בו, ואם הוא היה האיש שמוצא את המכשיר – לא היה משיב אותו.

ברמה האישית אני חושבת שהיה צריך להוציא משם את המידע ולהשיב אותו לבעלים, כמו תמונות, אנשי קשר – מה אשמה אמא שאיבדה מכשיר שיש עליו תמונות של בני המשפחה למשל? יש מצווה להשמיד לה את החומר שלה? לא שאלתי, אני לא יודעת. אני רק יודעת שכאשר קראתי שהשיב את המכשיר, חשתי אכזבה על ההתנהגות שלו. יש בי שמחה עבור בעלי המכשיר שקיבלו את החומרים שלהם בחזרה, אבל יש לי תמיהה גדולה על הבחור המוצא, וכן אכזבה מכך שאחרי שכבר שאל, לא רב אחד, אלא שניים! ואמרו לו לא להשיב – הוא בעצם עובר על דבריהם. רק אתמול לא השבת אבדה כי נשמעת לדברי רבנים, ועכשיו אתה גם עובר על הוראת רב וגם משיב מכשיר טמא לשיטתך?
מה עשית פה בעצם?

אני לא שופטת את המקרה ואת המעשה ואת המצב שהבחור עמד בו – אני אשמח אם זה יהפוך לפולמוס בפני אנשי מעשה, וידונו לפרטים, כי הסיפור הזה הוא דוגמה עגומה לכך שאנשים טובים באמת, ויראי שמים, לא מצליחים לעמוד בגזירה הזו, ויוצא מכשול תחת ידיהם, ולא בטוח שמגיע להם.
אייפון השבת אבדה משמיד אייפון רבנים סמארטפון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד