כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הנשיא פתח את יום הזכרון: "אנו לא צמאי מלחמה"

הנשיא רובי ריבלין, פתח בכותל המערבי את אירועי יום הזכרון בהבטחה: "נחזיר את השבויים והנעדרים" • הרמטכ"ל: "רק באחדות ננצח"

צילום: גילי יוחנן
צילום: גילי יוחנן

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים הערב, (ג) בעצרת הפתיחה של אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל והדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל בירושלים.

הנשיא אמר: "לא צמאי מלחמה יצאנו אל הקרב - אנו עם חפץ שלום, עם תאב חיים, שונא מוות. אבל אנו מבינים את האמת המרה והאיומה - שיש מחיר כבד אותו שילמתם אתם, הנדרש מאומה הנחושה להגן על חיי אזרחיה ועל עצמאותה. אל יעז איש להעמיד את נחישותנו במבחן, כי בכל מבחן - נעמוד.

"בשנה שעברה, בעומדי לפניכן משפחות אהובות לרגע ביקשתי לחלום". אמר הנשיא בראשית דבריו והמשיך: "התפללתי שאולי מיום זכרון שהיה ליום זכרון זה, לא אפקוד עוד בתי משפחות שעולמן זה עתה חרב עליהן. התפללתי שאולי השנה נעמוד כאן סוף סוף ללא כאבים חדשים. אבל גם השנה המציאות טפחה על פנינו. גם השנה, שוב, הכרתי בנים ובנות מוכשרים, מצחיקים, טובי לב, מלאי אהבה והבטחה. כל אחד ואחת מהם אוצר של חיים. וגם השנה למדתי להכיר אותם מאוחר מדי - כשהם כבר לא היו.

"בשנה האחרונה לא הספקנו להיות הרבה יחד. התחפרנו כל אחד בצדקת דרכו - יש בינינו מחלוקות", אמר הנשיא והמשיך: "מטבען שהן קשות ביותר ונוקבות, ונוגעות לשורש קיומנו כאן. אבל צה״ל הוא לא רק הצבא של כולנו, צה"ל - הוא כולנו.

"כבר למעלה משישים ושמונה שנים אנו נלחמים את אותה המלחמה, המלחמה על עצמאותנו". הדגיש הנשיא ואמר: "זוהי מערכה מתמשכת המשנה פנים וצורה. זוהי מערכה כואבת המוסיפה צלקות לגופו ורוחו של העם העתיק והחסון הזה. עדות האבנים שמאחורי, אבני כותל הדמעות והתקווה, כי לא אנשי מלחמה אנו. לא צמאי מלחמה יצאנו אל הקרב- אנו עם חפץ שלום, עם תאב חיים, שונא מוות. אבל אנו מבינים את האמת המרה והאיומה- שיש מחיר כבד אותו שילמתם אתם, הנדרש מאומה הנחושה להגן על חיי אזרחיה ועל עצמאותה. אל יעז איש להעמיד את נחישותנו במבחן, כי בכל מבחן - נעמוד. אתם, שלא הספקתם לאהוב, בזכותכם- אנחנו אוהבים. אתם שלא הספקתם לראות את ילדיכם גדלים, בזכותכם מלאו רחובותינו חיים, ילדים וילדות משחקים. אתם שלא הספקתם להגשים את חלומותיכם, בזכותכם- אנו חולמים".

הנשיא סיים את דבריו ואמר: "במעמד זה אנו זוכרים ומזכירים את מחויבותנו לבנינו השבויים והנעדרים שלא שבו מן הקרב. עוד אנו זוכרים ומזכירים את אחריותנו להביא לקבר ישראל את בנינו שמקום קבורתם לא נודע".

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט אמר באירוע: "צה"ל מאגד לתוכו מפקדים וחיילים שפועלים יחד באחדות מטרה, משאירים את המפריד ואת השונה בניהם מאחור, ומוכנים למסור את נפשם למען העם והארץ ולמען החבר שלצידם. זוהי אחדות שמגבשת את העם כולו מאחורינו, מחזקת אותנו ונותנת רוח גבית לפועלנו.

"כך עשו דורות של לוחמים לפנינו, שאחזו במגן ובחרב מתוך הצורך להיאבק על זכות קיומנו, כך עשו רעינו הנופלים, שיצאו למשימותיהם מתוך תחושת שליחות, כך עושים גם מפקדי צה"ל וחייליו בהווה , שממשיכים לפעול למען עתידנו. עליהם לדעת, בלי צל של ספק, כי העם כולו תומך בהם וניצב מאחוריהם, גם כאשר יש חילוקי דעות. אחדות אינה בהכרח הסכמה, אך אל לנו לתת לפערים אלו לפגוע באחדות מטרתנו.

"אמון הציבור בצה"ל הוא חיוני למימוש ייעודנו: הגנה על המדינה, הבטחת קיומה, ואם נידרש – ניצחון במלחמה. את האחדות המתגלמת בצבא חוויתי בכל שלב מיום גיוסי כחייל וכמפקד. ביחד לחמנו, והובלנו את חיילינו. זה לצד זה פעלנו, מאוחדים תוך הכרת המחויבות למשימה והמסירות לאנשינו".
ראובן ריבלין נשיא המדינה יום הזכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד