כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מסמכי פנמה: השותף ה"לבנוני" של אולמרט

בחלק מהקבצים והחשבונות שהודלפו נחשפים בנו של אברהם הירשזון, סוחר נשק ישראלי שרשום ברובע הארמני בביירות, בכיר רשות המסים לשעבר ומנהלים מקבוצת טדי שגיא

צילום: עמית שבי, פלאש 90
צילום: עמית שבי, פלאש 90

למה שימשה חברות "פאגול טריידינג" שנרשמה באיי הבתולה הבריטיים שעופר הירשזון, בנו של שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, רשום כאחד משני מנהליה?

מדוע כתובתו של סוחר נשק ישראלי, שותף לעסקים של רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, רשומה, על פי רשם החברות באיי הבתולה, ברובע הארמני בביירות? איך הפך בכיר רשות המסים לשעבר לשותף בחברת אוף שור יחד עם מנהלים מקבוצת טדי שגיא? - אלה הן רק חלק מהשאלות שצצות ושעוד יצוצו בעקבות השקת מנוע החיפוש של "מסמכי פנמה".

אתמול (ב') השיק ארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ, את מנוע החיפוש המאפשר לכל אדם בעולם לחפש אחר שמות המופיעים, כתובות ותאגידים מתוך "מסמכי פנמה". מדובר באותה הדלפה שנחשפה לפני כחודש, של מאגר המידע של משרד עורכי הדין הבינלאומי "מוסאק פונסקה", שמשרדיו הראשיים נמצאים בפנמה. חיפוש במאגר החדש מעלה את שמותיהם של מאות ישראלים, הבכירים שבהם הם אנשים כמו עידן עופר וטדי שגיא, שפרטים אודותיהם כבר פורסמו עם החשיפה הראשונית.

כמו כן, במסמכים מופיעים נתונים על חברות שהתאגדו בשלל מקלטי מס מסביב לעולם, ומהם עלו שאלות קשות לגבי מאות המיליונים שצברו מנהיגים שונים כמו ולדימיר פוטין (באמצעות מקורביו) ומנהיג סין שי ג'ינפינג. מנהיג אחד כבר איבד את כיסאו בשל הפרשה - ראש ממשלת איסלנד לשעבר, סיגמונדור דויד גונלאוגסון, שהתפטר במהלך אפריל בעקבות הגילויים בעניינו העולים ממסמכי פנמה.

חשוב להדגיש שהחזקת חברת "אוף-שור", כלומר חברה שהוקמה במקלט מס, אינה מעידה על מעשה פלילי כלשהו. זאת, אף שפעמים רבות חברות אלו המוקמות בחשאי משמשות להברחת נכסים, להסתרת בעלים, וגם, במקרים מסוימים, להסתרת רווחים מפני רשות המסים.

סודות הגרעין של קוריאה
בין 1995 ל-2005, כיהן אברהם הירשזון כיו"ר הסתדרות העובדים הלאומית. בשנים אלו החל לכהן כחבר כנסת, וב-2004 מונה גם לתפקיד שר האוצר. ב-2007 החלה להיחקר הפרשה במסגרתה הורשע הירשזון ב-2009 בגניבת סכום של כ-2 מיליון שקל מכספי הסתדרות העובדים הלאומית בדרכים שונות. בין היתר הורשע השר לשעבר במעילה בכספים שיועדו למימון "מצעד החיים" - מצעד של בני נוער יהודים מישראל ומהתפוצות, המתקיים בכל שנה לזכר נספי השואה במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.

במסגרת החקירה שהביאה להרשעת האב, גם הבן עופר נחקר. הירשזון "ג'וניור" ניהל אז עסקים והסתבך גם בחובות במאות מיליונים באותה תקופה. הבן נשאל בחקירתו על העברות כספים חשודות בינו לבין אביו, והתיק נגדו נסגר מבלי שהועמד לדין.

באותה התקופה היה שרוי עופר הירשזון בחובות כבדים של מאות מיליוני שקלים כאמור, וב-2010 מימש את מניותיו בחברת חילן טק, שבה החזיק במעל ל-40% מן המניות בתמורה לכ-150 מיליון שקל. מדובר בחברה הנותנות שירותי מחשוב לניהול שכר, נוכחות ומשאבי אנוש.

מנתוני ICIJ עולה כי ב-2006, שעה שהיה קבור בחובות וכשנה לפני פרוץ חקירת אביו, התאגדה באיי הבתולה הבריטיים אותה חברה - "פאגול טריידינג" - שהירשזון הצעיר רשום כבעל המניות היחיד בה וכאחד משני מנהליה. החברה נרשמה במארס 2006, ולפי הרישומים חדלה מפעילות בינואר 2011. את תגובתו של עופר הירשזון לפרטים לא ניתן היה להשיג.

אישיות אחרת ששמה מופיע במסמכים היא סוחר הנשק הישראלי גבריאל (גבי) גונן-לוי, המחזיק, כך מסתבר, בשליטה בקבוצת חברות המאוגדת באיי הבתולה הבריטיים ששמן "GSS גרופ". כתובתה של החברה-האם - GSS - רשומה במשרדו של עורך הדין צבי נצר במגדלי אביב שברמת גן. ואולם - הנה פרט מוזר ומסקרן - כתובתו של סוחר הנשק המסתורי לפי הרישומים נמצא ברחוב סנט ג'וזף, שכונת בורג' חאמוד, ברובע הארמני של ביירות.

כפי שפרסמנו לאחרונה ב"גלובס", גונן הוא שותף של רה"מ לשעבר אהוד אולמרט לחברה בישראל. מניותיו של אולמרט מוחזקות בנאמנות אצל עו"ד נבות תל-צור.

"אי.או.סי אפריקה אינטרנשיונל" היא חברה ישראלית שהוקמה ע"י אולמרט בספטמבר 2012, ובעלי המניות בה היו בתחילה גם יועציו הקרובים ינקי גלנטי ושלום תורג'מן. החברה מחזיקה ב-50% ממניית חברה אחרת - "אל תים השקעות בע"מ". שותפתה באל-תים היא חברת "גונן לוי אחזקות" שבבעלות גבריאל גונן-לוי. כלומר, ישנה שותפות עסקית כלשהי בין סוחר הנשק בעל הכתובת בלבנון, לבין ראש ממשלתנו לשעבר, שכתובתו העדכנית באגף החדש והמיוחד - במאות מיליונים.

ביולי 2013 שונה שמה של אי.או.סי אפריקה אינטרנשיונל ל"אי.או.סי סינו-ישראל, אינטרנשיונל" - דבר המרמז, אולי, על שינוי הפוקוס הגיאוגרפי של החברה. לפני כמה חודשים פרסמנו ידיעה על העברת מניות החברה הזו לנאמנות אצל עו"ד תל-צור. אז פנינו לינקי גלנטי, יועצו של אולמרט ובעל מניות בחברה, לקבלת תגובה, והוא סירב למסור פרטים לגבי מהות עיסוקה של החברה, למעט שהיא עוסקת ב"יצוא ביטחוני".

עו"ד צבי נצר מסר שהוא אכן מייצג קבוצה בשם GSS, אך סירב למסור פרטים נוספים. לדבריו, "גבי גונן הוא לא הבעלים של GSS ואין לי כל קשר אליו".

עו"ד ירון שידלו הוא מומחה לדיני מסים, בכיר לשעבר ברשות המסים, שנחשד ע"י המדינה בהפרת הצינון כשפנה לייעץ לאיל ההימורים המקוונים (והיום גם איל הנדל"ן), מייסד "פלייטק", טדי שגיא. שידלו עצמו רשום כבעל מניות בחברת "אקסיון סרביסז" המאוגדת באיי הבתולה, שמענה הרשום בגיברלטר. שידלו נחקר בנושא והתיק נגדו נסגר לאחר שימוע. יחד עמו רשום כבעל מניות, בין היתר, אייל דייסי, ששמו עלה מהליכים משפטיים שונים כמנהל בקבוצת טדי שגיא. שגיא עצמו קשור אף הוא לחברות שונות במקלטי מס כפי שפורסם בעבר, במסגרת החשיפה הראשונית של מסמכי פנמה.

והנה פרט שעשוי להוביל לפיצוח של "סוד גרעיני קוריאני", לא פחות. חברתו של "חממה סחר" של מאיר חממה, הנודעת במותג "קליית חממה" ובגרעיני החמניה הממכרים שלה, החזיקה בחברת אוף-שור בשם "גרסמרה אוברסיז" שאוגדה אף היא באיי הבתולה הבריטיים. כתובתה הרשומה של החברה בכלל בדרום קוריאה.

גם שמו אייל יונה, איש הנדל"ן ואחיו של מנכ"ל חפציבה לשעבר, בועז יונה, עולה במאגר החיפוש כבעלי חברת אוף שור.

במסמכים מאות שמות נוספים שאולי עוד יספקו חומרים מעניינים לתחקירים בעתיד. חלק מן הגילויים יסקרנו גם את רשות המסים.
מסמכי פנמה ישראל אהוד אולמרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד