י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ברוך מרזל עונה על 10 שאלות ליום העצמאות

האם הוא מאמין שמדינת ישראל היא תחילת הגאולה, למה לומר 'הלל' ומה חשבו גדולי ישראל? • מבט חרדי תורני על יום העצמאות ומשמעותו

מרזל. צילום: פלאש 90
מרזל. צילום: פלאש 90

1.אתה חוגג?

כן, בוודאי. אני מכיר בטובתו של מקום, רבותי פסקו שמי שאינו חוגג הריהו כפוי טובה על ניסי ה' שנעשו כאן, אשר מבחינות מסוימות אולי גדולים מכל הניסים שנעשו לנו מאז היותנו לעם. לפי התורה, חייבים לחגוג ולהודות לה' על ניסיו הגדולים.

2.כל הזמן אתם נרדפים ע"י השלטון ברשעות, נעשים במדינה מעשים חמורים... איך אפשר לחגוג?

אני זוכר שישבתי ביום העצמאות במעצר מנהלי ואמרתי הלל בבית הסוהר. למדנו מהרב כהנא יסוד גדול, והוא שיש להבדיל בין המדינה, שהיא מעשה מופלא מאת ה', לבין השלטון, שהוא ארעי ומתחלף. אינני אנטי-ציוני כמו חסידי סאטמר, הטוענים שבן-גוריון וחבורתו הקימו את המדינה. דבר כה גדול – מדינה, צבא וכלכלה מהמוצלחים בעולם – רק הקב"ה יכול להקים. אני ציוני כיון ש"בחר ה' בציון אוה למושב לו" (תהלים קל"ב, י"ג), ואם ה' אומר שהוא ציוני, אז גם אני הולך בעקבותיו.

3.למה ה' באייר?

רבים אינם בקיאים בהיסטוריה, ולכן אינם מבינים את גודל הנס שאירע דווקא באותו היום. על-פי כל הכללים ה"פרקטיים" וה"ריאליים", לא היה סיכוי שהמדינה תקום. ארה"ב הודיעה מפורשות שתתנגד להכרזת עצמאות ישראלית ותאסור מכירת נשק, מה שהיה מותיר אותנו חסרי כל סיכוי ריאלי מול המוני צבאות ערב. יום לפני הכרזת המדינה, נפל גוש עציון. רוב חברי מועצת העם התנגדו להקמת המדינה. אולם כפי שאמרתי, לא היה זה מעשה אדם, כי אם מעשה ה', והוא נתן בליבו של דוד בן-גוריון, עם כל השלילה שבו, את האומץ להכריז על עצמאות כנגד כל הסיכויים.

ואגב, אם מישהו תוהה מנין בסוף הגיע נשק, כדי להבין באילו דרכים "ריאליות" ו"מציאותיות" ה' מנהיג אותנו, ראוי שידע שזכינו לנשק מידיו של "אוהב ישראל הידוע, חסיד אומות העולם, בעל הלב הרחמן" יוסף סטלין.

4.מדוע רבים מגדולי ישראל לא חגגו?

תחילה יש להעמיד עובדות על דיוקן. על-אף שכתוב ההיסטוריה שנעשה בשנים האחרונות, עדיין נותרו בידינו עדויות נאמנות על כך שרבים מגדולי ישראל אכן חגגו. מרן הגאון רבי איסר זלמן מלצר היה תומך נלהב בהקמת המדינה, מרן הרב יוסף שלמה כהנמן גאב"ד פוניבז', אשר הקים עולה של תורה בארץ-ישראל אחר השואה, אף הוא תמך, ואף הורה לתלות דגל מעל בנין הישיבה ביום העצמאות, מנהג הקיים עד היום. האדמו"ר מסדיגורה היה יוצא ביום העצמאות מתוך חדוה לנקות את רחובות ת"א כדי להביע את אהבתו לארץ, והיו עוד רבים מכל החוגים. היו גם גדולי תורה שהתנגדו, משום שלא ידעו לחלק בין המדינה לשלטון, וראו את מעשיהם הנלוזים גם לדעתנו של ראשי הציונות, אולם עלינו לזכור, כי גם עזרא ונחמיה לא זכו ורוב הרבנים לא הסכימו איתם, והם אף היו מיעוט בימי שיבת ציון, כשאיתם עלו כל מיני אנשים מפוקפקים, בעוד שבבבל נשארו המיוחסים, כפי שאומרת הגמרא בקידושין ס"ט: אילו היו לומדים ספר עזרא-נחמיה בישיבות, הרבה שאלות היו נפתרות מאליהן. ולמי שעדיין מסופק, נביא שני ציטוטים ממרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ו' או"ח סימן מ"א, המדברים בעד עצמם: "הן אמנם רבים ועצומים מגדולי ישראל רואים בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה... והגר"מ כשר שליט"א [זצ"ל] בספרו התקופה הגדולה (עמודים שע"ד – שע"ח) הביא כרוז בשם דעת תורה, שחתומים עליו כמעט כל גדולי הדור, וקוראים את הקמת מדינת ישראל בשם אתחלתא דגאולה".

5. אתה אומר הלל - כל אחד יכול לתקן חג חדש?

אינני פוסק. שאלה זו תלויה בכמה מחלוקות שמצינו כבר בין הראשונים אודות המהות של הלל והסמכות לתקן תקנות, אולם בלא ברכה ודאי נראה שאין לחשוש לומר, ולא נגרע חלקנו ביום העצמאות והניסים האדירים שארעו כאן ממה שמצינו במשך הדורות שקהילות שונות תקנו לעצמן ימים טובים – פורים דפראג, פורים סרגוסה ועוד רבים כעין אלו, שלא היו אלא אירועים מקומיים, ואילו כאן הייתה תשועה אדירה של כלל ישראל.

6.המדינה כפי שהיא יכולה להוות חלק מהגאולה?

מי שלומד את המשנה בסוף מסכת סוטה ואת הברייתא המובאת בגמרא שם רואה כי עדיין לא הגענו לדיוטא המתוארת שם כמצב בו נהיה בעקבתא דמשיחא. מרן החפץ חיים ראה בדורו מצב רוחני ירוד בהרבה משל היום, ודווקא מכך הגיע למסקנה שהגאולה קרובה מתמיד. הגיע לידי תמליל שיחה של אחד מענקי המחשבה שבציבור החרדי, אשר נפטר לפני כ-15 שנה, ואלו דבריו –

"אז אומרים שכל זה הוא רק נסיון לראות אם אנו מתפתים לילך אחרי הציונים כו', בכל מיני נוסחאות רק כדי לקיים שרבותינו היה להם "עיני בדולח", אז לא היה להם עיני בדולח, מה אני יכול לעשות, הם אמרו שזה לא אתחלתא דגאולה וזה כן אתחלתא דגאולה. ביום קום המדינה 200 רבנים חתמו על זה שזה ראשית צמיחת גאולתינו, ועיין בספר התקופה הגדולה למ. כשר וכו', אני אמרתי שאני אסלח להרבי מסטמאר על כל הזיופים שלו, אבל על דבר אחד אני לא יכול לסלוח, שהוא אומר שנתקבצו הגלויות וירושלים נבנית והכל נעשה בטעות ועכשיו אין מוצא מהטעות הזאת, זאת אומרת שהענין שח מט, על זה אין תשובה והוא מזייף". כל הוספה מיותרת...

7. כיום יש ראש ממשלה שמקפיא ישובים ורודף לומדי תורה, הנשיא ואלופים בצה"ל מוציאים שם רע לעם ישראל, ועוד רעות רבות באים מכח השלטון – כיצד אפשר להזדהות איתם?

אכן, אנחנו לא מזדהים איתם, ועורכים, כאמור, הפרדה מוחלטת בין המדינה לממשלה. רוב המלכים בימי בית ראשון היו רשעים ועובדי עבודה זרה, ולא שמענו מעולם שהנביאים דרשו לבטל את המלכות. את המלך הרשע אכן דרשו להחליף ואף פעלו לשם כך (ראה מעשה יואש ועתליה), אך על עצם המלכות מעולם לא עוררו. הראשון שערך אבחנה זו, אגב, היה אליהו הנביא, אשר רץ לפני מרכבתו של אחאב משום כבוד המלכות, ולא נרתע מלהוכיחו על פניו ולהלחם בו בשל רשעותו. הרמב"ם בתחילת הלכות חנוכה כותב ש"חזרה מלכות לישראל 200 שנה" בימי החשמונאים. זאת, על-אף שכבר בדור השלישי של החשמונאים, הם נהפכו לצדוקים והיו ביניהם מלכים רשעים כמו ינאי, אשר שחט את כל חכמי ישראל, מעל ומעבר לכל מה שהממשלה המרושעת ביותר עשתה במדינת ישראל, ועם כל זאת – הרמב"ם מגדיר זאת כמלכות ישראל, שעל חזרתה תקנו לומר הלל בברכה ולהדליק נר חנוכה.

8. אתה מגדיר את עצמך ציוני? הרי הרצל היה מתבולל? כיצד אתה משתייך לתנועה שלו?

אכן אני ציוני, ואלו שמעוניינים לוותר על שטחי א"י הם אנטי-ציונים וכפי שכתבתי לעיל – "בחר ה' בציון". נעשתה טעות היסטורית חמורה על-ידי ההנהגה החרדית בשיתוף היסטוריונים חילוניים (למעט כמה מהישרים שבהם), שאלו ואלו השכיחו את העובדה הפשוטה, ולפיה הציונית התחילה עם הראשונים – הרמב"ן, ר' יחיאל מפריש ועוד, ויותר מאוחר ר' יוסף קארו וגורי האר"י, אח"כ "אור החיים" הקדוש, ובצורה יותר ממוסדת לפני כמאתיים וחמישים שנה תלמידי הגר"א והבעש"ט, ולאחריהם תלמידי החתם סופר, שהם אשר הקימו את הישוב והניחו את היסודות למדינה – הם היו הציונים הראשוני! כל אלו היו יהודים חרדים, לפני שהרצל חלם על מדינה יהודית. אח"כ היו כאלו שאמרו לא לעלות מכל מיני סיבות, אך הם היו מיעוט. התנועה הציונית בראשות וייצמן השתלטה על הישוב תוך ניצול הרעב והעוני המחפיר בימי מלחמת העולם הראשונה, והחרדים – תחת להשיב מלחמה שערה – בחרו למשוך את ידיהם מהמפעל וכך הותירו אותו בידי פורקי עול. אחד מענקי התורה שבזמן הקמת המדינה, מרן הגאון ר' איסר זלמן מלצר תינה את צערו על כך באומרו – "מדוע לא עשינו אנחנו האורתודוכסים לבד? הנה אין אנחנו מסכימים לאגודה "המזרחית" אשר היא הינה רק כמפלגה בתוך כלל האגודה "הציונית", ונותן חומר ובנין בע"כ לכל שרירות לבם של הציונים החפשיים. הם טוענים כי עכ"פ הם מתקנים ולא מקלקלים, ומתנגדיהם טוענים: אחר שאתם אורתודוכסים גמורים אין לכם רשות ליתן חומר לבנין לפעולות מתנגדות לרוח התורה כמו בית הספר ביפו ובירושלים ועוד כדומה. עכ"פ הקושיא במקומה עומדת: למה לא עשו הרבנים בעצמם?!"

9.אם כן הוא, אז עלולים לחשוב שאין צורך במשיח?

במשך השנים הורגלנו במחשבה, שהמשיח יגיח לפתע על חמור לבן ויגאל אותנו יש מאין. הגר"א לימד אותנו, שאין כן פני הדברים, וכפי שמפורש בירושלמי ברכות פרק א' הלכה א', שהגאולה נעשית בשלבים כאילת השחר, מאירה קמעה קמעה. על-כן שלח את תלמידיו לכאן מתוך מסירות נפש בל-תתואר לבנות את הארץ. ראוי ללמוד את הספר "קול התור" מאת רבי הלל ריבלין תלמיד הגר"א, שמבאר עניין זה תוך הבהרת המושג של משיח בן-יוסף. מנהיג תלמידי הגר"א בהקמת הישוב, ר' ישראל משקלוב, שיכל את אשתו ואת עשרת ילדיו בשל המחלות שהיו כאן, ולא אמר נואש, אלא המשיך ביתר שאת לבנות ולנטוע. מדינת ישראל ודאי מהווה חלק בלתי נפרד מהתהליך המשיחי. גם אם טרם הגענו לנחלה, אין היא חלילה תחליף למשיח בן-דוד, ובזה אנו נבדלים מהמפד"ל הישנה והחדשה יחדיו, שרואים בנשיא שסרח ובראש ממשלה שגנב ובבוגדים שמסרו חלקים מארץ-ישראל כיסוד כסא ה' בעולם. בהם אנו נלחמים מלחמת חורמה. מדינת ישראל אינה תחליף למשיח בן-דוד, כי אם שלב נוסף בדרך להבאתו. אגב, בירושלמי מעשר שני פרק ה' הלכה ב' מפורש, כי אף בית המקדש יבנה לפני ביאת משיח בן-דוד.

10.מה השאיפות שלך לגבי עתיד מדינת ישראל – כיצד אתה רואה אותה בעיני רוחך?

ודאי שמדינת ישראל צריכה להשתפר בהרבה ולהיות מדינה יהודית באמת, שמתנהלת על-פי התורה. כל היהודים בעולם צריכים לבוא לכאן, אין להם מה לחפש בחו"ל. אני קורא לכל יהודי באשר הוא להבין את גודל השעה, לדעת ש"ה' דיבר טוב על ישראל", לגור בארץ, להביא לעולם ילדים יהודים רבים ככל האפשר ולזכות עוד בימינו לראות בהשלמת התהליך של שיבת ציון, כיבוש כל חלקי הארץ, הורשת האויב, בנין בית המקדש וביאת משיח צדקנו במהרה בימינו.

ברוך מרזל.
עוצמה יהודית.
חברון.
שאלות יום העצמאות ברוך מרזל ארץ ישראל בן גוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד