כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אדלשטיין בהר הרצל: "בלי בוגדים ושתולים"

יו"ר הכנסת נשא כמידי שנה נאום בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, וביקש להפסיק את השימוש במילות הסתה וכינויי גנאי

אדלשטיין בהר הרצל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אדלשטיין בהר הרצל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נשא הערב (ד) דברים בטקס הדלקת משואות יום העצמאות ה-68 בהר הרצל, וקרא לאזרחי ישראל "להיזהר בלשוננו ולברוח כמו מאש מלכנות בשמות גנאי את מי שאינו חושב כמוני וכמוך: לא 'בוגד' ולא 'שתול', לא 'פשיסט' ולא 'קנאי'. כדברי שלמה המלך 'מוות וחיים ביד לשון'".

ואלו דבריו המלאים של יו"ר הכנסת: "אזרחי ישראל, תופעות קשות של ביוש והסתה אינן פוסחות, לצערי, גם על הציבור הישראלי. המתחים המאפיינים אותנו, שלעיתים הם בריאים, חרגו לא אחת מגבול הטעם הטוב. חופש הביטוי הנרחב - נשמת אפה של הדמוקרטיה - התאפיין לא פעם בשיח פוגעני. ההתבטאויות הלכו והקצינו: מגזר כלפי מגזר, דעה כלפי דעה ותפישה כלפי תפישה.

"רבים עטו על עצמם את המסכה הווירטואלית, ובשם חופש הביטוי ביישו, פגעו ותקפו לעיתים ללא רסן וללא בושה. ואיש איננו חסין: לא נשיא ולא ראש-ממשלה, לא חבר כנסת ולא שר, לא שוטר ולא חייל, לא שופט ולא עיתונאי.

"למרבה הצער, גם לא ילדות וילדים תמימים, שנפגעים קשות מחיצי הלעג והביוש הנשלחים כלפיהם ללא רחמים. על כולנו, נבחרי הציבור ושולחיהם, להיזהר בלשוננו! הבה נברח כמו מאש מלכנות בשמות גנאי את מי שאינו חושב כמוני וכמוך: לא "בוגד" ולא "שתול", לא "פשיסט" ולא "קנאי". כדברי שלמה המלך "מוות וחיים ביד לשון", וכיום- גם ביד מקלדת ומסך. יש מקום לכל השקפה להישמע, ואין מקום אצלנו להחרמות – משום צד!

"אסור לאפשר לגחלת העדינה שכל-כך שימרנו, להפוך ללהבה שתכלה את כל מה שבנינו. אפשר ורצוי להתווכח. אפשר וחובה להעביר ביקורת; אבל בין אלו לבין יריית חיצי ארס - המרחק חייב להיות גדול".
יולי אדלשטיין הר הרצל הדלקת משואות טקס יור הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד