ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

תל אביב: בית הכנסת שהפך למאורת סודנים יחזור לתפארתו

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': בית הכנסת 'קהל חסידים' בדרום תל אביב, שנזנח בשנים האחרונות והומלסים וסודנים מצאו בו מחסה - הועבר לאחר דיונים משפטיים לנאמן חדש, שמבטיח לשקם את המקום ולשפץ אותו כראוי

תל אביב: בית הכנסת שהפך למאורת סודנים יחזור לתפארתו

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': בית הכנסת החסידי, שננטש והפך למאורת סודנים - ישופץ ויהפוך לבית כנסת ספרדי פעיל.

עד לפני כארבע שנים בית הכנסת קהל חסידים ברחוב מנשה בן ישראל בדרום תל אביב היה בית כנסת עמוס במתפללים ואברכים חסידים תושבי השכונה הסמוכה, והוא פעל 24 שעות ביממה עם עשרות מתפללים ולומדים.

לפני כארבע שנים, עברו תושבי המקום החסידים להתגורר בערים שונות ברחבי הארץ, כך שציבור המתפללים ברחוב מנשה בן ישראל בדרום תל אביב התמעט אט אט, עד שנותרו מתפללים בודדים.

הסודנים ישנים בבית הכנסתצילום: הסודנים ישנים בבית הכנסת
הסודנים ישנים בבית הכנסת

בית הכנסת היה סגור במהלך ארבע השנים האחרונות, זאת לאחר שגבאי בית הכנסת החליטו למכור אותו לכל מאן דבעי, הם פרסמו מודעות מכירה ולדבריהם לא הייתה כל בעיה להפוך את בית הכנסת המקומי לכל מטרה אחרת.

גורמים תורניים בעיר תל אביב נכנסו לעובי הקורה ופנו לבית הדין הרבני בתל אביב בראשותו של הגאון רבי ניסים בן שמעון, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, אנשי בית הדין הרבני עצרו את הליכי המכירה, ובמהלך ארבע השנים האחרונות התקיימו דיונים בנושא זה.

גורם בכיר שהיה מעורב בסיפור אומר לבחדרי חרדים: "אלו שרצו למכור טענו בבית הדין ש'איזור בית הכנסת הפך להיות ללא תושבים המשתייכים לזרם שלנו, כך שאין מתפללים, ומותר לנהוג בו חול ולמכור אותו, ואנו נקים בית כנסת חדש באיזור אחר בארץ'. בית הדין לא קיבל את הטענות הללו, לאחר שערכו בדיקות מעמיקות, ואף גילו כי ניתן על פי ההלכה לשפץ את בית הכנסת ולתפעל אותו מחדש".

ליכלוך והזנחהצילום: ליכלוך והזנחה
ליכלוך והזנחה

לפני כחודש, בית הדין הרבני קיבל החלטה סופית בעניין בית הכנסת ומינה את עו"ד שחר בקשי כנאמן חדש להקדש בית הכנסת, מתוך מטרה לקחת את מקום בית הכנסת, לשפץ אותו ולתפעל אותו מחדש. בינתיים, בית הכנסת שהיה סגור ארבע שנים צבר לכלוך רב ולא היה ניתן לשימוש.

לדברי אותו גורם, "בשנה האחרונה גילו נרקומנים את המקום הנטוש והחלו לפלוש אליו תוך חילול והשחתת בית הכנסת, כגון שבירת החלונות והריסת קירות. אך לאחרונה בית הכנסת נמצא תחת נאמנים חדשים אשר עושים כל שלאל ידם בכדי להשמישו כמקום תפילה מכובד. ראוי לציין שאותם נאמנים פועלים ימים ולילות למען חידוש בית הכנסת".

ומה יעשו עם בעיית המחסור במתפללים? הפתרון נמצא בדמות הפיכת המקום לבית כנסת ספרדי, אשר ישמש את כל הציבור כולו.

חזית בית הכנסתצילום: חזית בית הכנסת
חזית בית הכנסת

עו"ד שחר בקשי, שמונה לנאמן חדש כדי לשפץ את בית הכנסת קהל חסידים, אומר לבחדרי חרדים: "ב"ה שיש לנו תורמים על מנת לשפץ את בית הכנסת שיפוץ יסודי, כאשר שיפוץ זה יחל בימים הקרובים".

בנוגע לתמונות שהופצו ברשת, בהם נראים הומלסים ונרקומנים ישנים בבית הכנסת תוך זלזול בקדושת המקום, הוא אומר: "מדובר בנרקומנים חסרי בית הפורצים למקום בכל פעם מחדש בכדי ללון בו, ואני אישית מפנה אותם ובחלק מהפעמים הותקפתי על ידם באבנים וזכוכיות. בכל מקרה מה שחשוב ברגעים אלו שבית הכנסת נוקה לחלוטין, ולאחר שיפוצו ישמש את תושבי השכונה - אשכנזים, חסידים וספרדים כאחד".

האשפה לפני הפינויצילום: האשפה לפני הפינוי
האשפה לפני הפינוי

.
תל אביב סודנים בית כנסת שיפוץ הומלסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד