י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרופא המקובל: גידול זקן בעומר - מנהג גויים

המקובל הרופא מפאדובה, רבי משה דוד בר שמואל וואלי, סובר כי גידול הזקן בעומר הוא מנהג הגויים שהשתרבב בטעות

בחור מתגלח. צילום אילסוטרציה: פלאש 90
בחור מתגלח. צילום אילסוטרציה: פלאש 90

"האבלות בימי ספירת העומר, שלא להתגלח עד ל"ג בעומר והמחמירים עד לחג השבועות ממש, הוא מנהג שאין לו טעם ואין לו עיקר, והוא מחוקות הגויים" - כך כותב המקובל הרופא מפאדובה, רבי משה דוד בר שמואל וואלי.

בצילום מספרו שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' נכתב כי העיקר הוא שלא לגלח את שערות הראש לפי שהם דינים, ואין לחתכם ולבטלם בימי הדין שהוא עת התפשטות הגבורות כידוע.

"אבל המנהג שלא לגלח את הזקן אינו נמשך כי אם מחוקות הגויים שנתערבו ביניהם, שאינם נוהגים לגדל את זקנם ואדרבא חרפה היא להם".

"ומזה נתפשט המנהג שלוקחים גידול הזקן לסימן של צער ושל צרה ושל אבלות, ואנחנו יודעים ששערות הזקן הם צנורות של חסד, לפי שהם מצד הפנים, והשערות של הראש הם צנורות של דין לפי שהם מצד האחור".

"אם כן התספורת שאסרו בגלל האבל בשלושים הם רק בשערות הראש לרמז שהם ימים של צער ודין והוא הדין בימי העומר ולא היתה כוונתם על תספורת הזקן לפי שכבר היו מגדלים אותו כל ימיהם כמו שראוי לעשות".

לסיום כותב המקובל: "ואף על פי כן כיון דדשו ביה רבים שלא לגלח את הזקן בימי העומר ובימי האבל יש להפיס את דעתם ולתת טעם שהוא אדרבא כדי להמתיק הדינים של גידול פרע שער ראשם בגידול שער זקנם שהוא הממתק את הדין".

הרמ"ד וואלי, תלמיד חבר לרמח"ל, שמלבד היותו מקובל עצום אשר חיבר ספרים רבים והותיר אחריו כתבים לאלפים, היה גם רופא.

בחיבוריו מתגלה עולם שלם מופלא, ולעיתים אף שונה תפיסתית מכל המוכר לנו. לרגל יום ההילולא שלו החל השבוע, אנו מביאים בפניכם קטע קטן - אקטואלי ומעניין עבור בחורי ישיבה, מתוך מדברי תורתו. וגם, תפיסתו העקרונית בעניין השמחה, המזכירה במעט את שיטת ברסלב אשר התגלתה דורות אחר כך, על ידי רבי נחמן זיע"א.



גילוח הזקן הרופא המקובל חוקות הגויים לג בעומר אבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד