ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

סיבוב הפרסה של טראמפ: מבקש לגייס כסף מעשירי ארה"ב

טראמפ מתחיל להתקפל: לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב? זו רק הצעה • המועמד הרפובליקאי בפעול רומז שהוא חוזר בו גם מהתנגדותו לתת פומבי להחזרי המס שלו • סיבוב הפרסה הגדול ביותר: בניגוד להצהרותיו שהוא מממן את הקמפיין שלו רק בכספו, מבקש עתה המיליארדר לגייס תרומות מעשירים בסך מיליארד דולר

  • ד' אייר התשע"ו
דונלד טראמפ, צילום: ויקי
דונלד טראמפ, צילום: ויקי

דונאלד טראמפ מתחיל להתקפל. המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות מאותת שהוא מוכן לחזור בו מכמה מהצהרותיו שחוללו – ומוסיפות לחולל - מחלוקות קשות לא רק בציבור האמריקאי אלא גם במפלגתו שלו. ברקע: התנגדות עזה של הממסד הרפובליקאי להכיל את טראמפ ולהשלים עם השתלטותו העוינת על המפלגה.

הרעיון שמעורר את ההתנגדות הרבה ביותר בארה"ב, ולמעשה בעולם כולו, הוא קריאתו של המיליארדר לאסור כליל כניסת מוסלמים לארה"ב. הוא לא הסביר כיצד יעשה זאת, איך יזהה מוסלמים בנקודות כניסה ואיך בדעתו להסביר צעד זה למדינות הערביות והמוסלמיות האחרות שמשתתפות במאבק נגד דאעש.

ב-8 בדצמבר אשתקד הוא הכריז בעצרת בחירות: "דונאלד ג'יי טראמפ קורא בזה (להטיל) איסור שלם ומוחלט על כניסת מוסלמים לארה"ב עד שנציגי ארצנו יוכלו להבין מה מתרחש פה".

אולם אתמול (ד'), בראיון רדיו בפוקס ניוז, ריכך טראמפ משמעותית את עמדתו בסוגיה זו: "יש לנו בעיה רצינית. מדובר באיסור זמני. איש טרם הטיל אותו. אף אחד לא נקט צעד כזה. זו רק הצעה עד שנמצא מה קורה".

הוא גם חדל מהתייחסותו לכלל המוסלמים ודיבר רק המוסלמים הרדיקליים: "יש לנו טרור של האיסלאם הרדיקלי בעולם כולו. תוכל לטוס לפריס. תוכל לטוס לסאן-ברנראדינו. תוכל לטוס לכל מקום בעולם. אם הם (המוסלמים הרדיקליים) ירצו למנוע זאת ממך, הם יוכלו לעשות זאת. אם הם (הממסד הרפבוליקאי, הדמוקרטים) רוצים להכחיש זאת, הם יכולים להכחיש. אני בחרתי לא להכחיש".

ייתכן שטראמפ הבין, כי ההחלטה על נעילת שערי ארה"ב למוסלמים עושה אותו לצחוק, מבית ומחוץ. לאחר שמוסלמי, סאדיק חאן, נבחר לראש העיר לונדון, הצהיר המיליארדר שחאן יורשה לבקר בארה"ב. "תמיד יש יוצאים מהכלל", הוא הסביר. תגובת חאן: "אני חושב שהשקפות טראמפ על האיסלם מעידות על בורות. לא מדובר רק בי. אני לא רוצה להיות יוצא מהכלל כדי לבקר באמריקה". ראשת העיר פריס, אן הידאלגו, אמרה ל-CNN: "אלוהים, טראמפ הוא כזה מטומטם".

טראמפ אותת אתמול גם, שהתנגדותו לתת פומבי להחזרי המס שלו – נוהג שכל המועמדים לנשיאות בעשרות השנים שחלפו דבקו בו – אינה מוצקה כל כך. בראיון ל.א.פ. הוא אמר, כי אינו מאמין שמוטלת עליו חובה לפרסם את החזרי המס לפני הבחירות. וכך, בראיון בתכנית של גרטה פון סאסטרן, בפוקס ניוז, ציינה המראיינת: "אמרת בעבר, שאינך מתכנן לשחרר את החזרי המס שלך".

"לא אמרתי זאת", השיב המיליארדר . "אמרתי שמס הכנסה עורך ביקורת מיוחדת על ההחזרים שלי כל שנה, בלי הפסקה". (שלטונות המס הודיעו, שאין כל חוק שאוסר פרסום החזרי המס בעת שהם נבדקים).

הוא המשיך: "אני אשחרר את החזרי המס ואני מקווה לעשות זאת לפני הבחירות". בימים שחלפו הגבירו אויבי טראמפ, בעיקר במפלגה הרפובליקאית, את התקפותיהם על המועמד בפועל בגלל סירובו לתת פומבי להחזרים. מיט רומני, המועמד הרפובליקאי שרץ נגד ברק אובמה בסבב הבחירות הקודם, ב-2012, ושהשתהה אז בפרסום החזרי המס שלו, אמר אתמול, כי אי פרסום החזרי המס שולל לגיטימציה מהמועמדות של טראמפ וכי לא מן הנמנע שמסתתר בהם "פצצה גדולה".

אך סיבוב הפרסה הגדול ביותר שעשה טראמפ הוא החלטתו לנסות לגייס מעשירים מיליארד דולר למימון קמפיין הבחירות שלו בבחירות הכלליות. כזכור, נהג המיליארדר להתגאות בכך שהוא מממן בכספו שלו את הקמפיין ולפיכך, בניגוד לפוליטיקאים אחרים, הוא אינו חייב שום דבר אחד לאף אחד.

עתה, על רקע הכתף הקרה שהפנה אליו הממסד הרפובליקאי, מנסה טראמפ להתקרב לאנשי הממסד הזה והוא מקווה שהתנערותו מכמה מהכרזותיו השנויות במחלוקת תאיץ את התהליך. היום הוא עומד להיפגש עם יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, שהצהיר, בשבוע שעבר, כי עדיין אינו יכול להתייצב מאחורי טראמפ ולתמוך בו.
טראמפ ארצות הברית בחירות ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד