כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

רמטכ"ל חיזבאללה חוסל בפאתי דמשק בסוריה

חיזבאללה אישר כי מוסטפא בדר א-דין, יורשו וגיסו של עימאד מורנייה, חוסל הלילה; בתחילה ישראל הואשמה בחיסול, אך בהמשך חיזבאללה התנער - ולא ברור מי עומד מאחורי חיסולו של א דין

חיזבאללה בגבול סוריה, צילום: עבד רחים חטיב
חיזבאללה בגבול סוריה, צילום: עבד רחים חטיב

מוסטפא בדר א-דין, מי שעמד בראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה והיה יורשו בתפקיד של עימאד מורנייה, חוסל סמוך לשדה התעופה של דמשק. חיזבאלה פרסם הודעה רשמית על החיסול.

א-דין היה אף גיסו של מורנייה, והוא פעל רבות על אדמת סוריה מאז פרוץ מלחמת האזרחים. תחילה דיווח ערוץ אל-מיאדין המקורב לחיזבאללה כי הוא נהרג בהפצצה אווירית ישראלית על מתקן של הארגון, אולם בהמשך השתנו הודעות חיזבאללה ולא נמסר שום הסבר למותו. בישראל אין מגיבים בשלב זה באופן רשמי לחיסול, אולם נרמז כי אין מדובר בפעולה ישראלית.

בהודעה ששחרר חיזבאלה הוא קושר בין מותו למלחמת האזרחים, ולא רומז על הקשר ישראלי לחיסול. "בדר א-דין אמר לפני חודשים כי 'לא אשוב מסוריה אלא שאהיד או נושא את דגל הניצחון'. המפקד הג'יהאדי הגדול שב היום שאהיד הנושא את נס הניצחון, שאותו הניף בג'יהאד העיקש שניהל מול הקבוצות הכופרות בסוריה (האופוזיציה הסורית), המהוות את חוד החנית של התכנית האמריקנית ציונית באזור".

על פי הדיווח בוואלה, בדר א-דין, המכונה אליאס סאב, הורשע על ידי בית הדין הבינלאומי ברצח ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי. הוא הואשם כי עמד בראש ההתארגנות שהביאה לחיסולו של חרירי בפברואר 2005, והיה מבוקש ב ארצות הברית ובערב הסעודית.

לאחר חיסולו של מורנייה בשנת 2008 על אדמת סוריה, התחלק כוחו הרב של הארגון בין שלוש דמויות מרכזיות: פואד שוכר, מוסטפא באדר א-דין וטלאל חמיה. מעמדו של בכיר חיזבאללה ח'ליל ח'ארב פחת משמעותית בשנים האחרונות. השלישיה ניסתה למלא את החלל שנותר אחרי החיסול, בעיקר תוך הנעת תהליכי חובקי עולם לחיזוק חיזבאללה בגיוס כספים, כוח אדם, אמצעי לחימה ובניית תשתיות.
חיסול חיזבאללה מלחמת האזרחים בסוריה מורנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד