ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הארץ בעקבות בחדרי: "ויפל איז דה נצנץ?"

בעקבות "מלחמת הבקעיטשעס" שנחשפה בבחדרי חרדים, ירד כתב הארץ לחקור את התופעה החדשה - והגיע עם נתונים מעניינים על התופעה • ומי אשם? ליפא שמעלצר

הרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין

תופעת הבעקיטשעס עם הנצנצים במגזר החסידי שנחשפה ב'בחדרי חרדים' לראשונה בעקבות דבריו של האדמו"ר מצאנז בשבת הגדול, הגיעה גם לעיתון 'הארץ'.

העיתונאי יאיר אטינגר ביקר בחנויות האופנה החסידית, וכותב כי הזמר ליפא שמלצר מארה"ב הוא אחראי - "אולי לא הכל בגללו, אבל לכוכב הגלאם־פופ החסידי מניו יורק יש השפעה על הסטייל שמתפשט בין חלק מבחורי הישיבות והאברכים, גם בישראל, ולוקח את תנועת החסידות למחוזות שהבעל שם טוב לא שיער", כותב אטינגר.

"ליפא, שבין מקורות ההשראה שלו נמצאים רבי נחמן מברסלב וליידי גאגא, היה הראשון להופיע על הבמה וברחוב במעילי משי ופוליאסטר שאמנם הגזרה שלהם כשרה, אבל הצבעים והדוגמאות — שהשם ישמור".

"בהתחלה אני עצמי לא הבנתי מה העניין שלי עם הבגדים. רק רציתי לשבור קצת את החלון ולא ללכת תמיד רק בשחור", אמר בראיון טלפוני הזמר, שעד לפני כמה שנים עוד נחשב חסיד סקווירא מהשורה. "היום אני לומד באוניברסיטת קולומביה, ועדיין מסתובב פה בקמפוס עם זקן ופאות, אבל במקביל חובש כיפות צבעוניות מעוצבות שאני מביא מהעסק שפתחתי".

אטינגר כותב כי "מי שהעלה את הנושא על סדר היום היה האדמו"ר מצאנז, מנהיג החסידות הגדולה שמרכזה בנתניה. בדרשת "שבת הגדול", אחת החשובות בלוח השנה, הוא הביע מול חסידיו זעזוע מהעובדה שחלק מהם מקדישים מחשבה, זמן וכסף — כדי להצטייד בביגוד ואביזרים מעוצבים, כולל גם מסגרות משקפיים מודרניות, נעליים ושטריימלים. ונצנצים".

מה שאפשר לכנות כ"נאום הנצנצים", הגיע גם לחוברת שהופצה בין החסידים, ובה סיכום של דברי האדמו"ר, שהזהיר כי חלק מאנשיו "מאבדים לגמרי צורה יהודית".

בהארץ כותבים כי אופנות חסידיות שהחלו בארצות הברית גולשות עכשיו לישראל, לחנויות כמו "בגיר" או "דסקל". האחרונה היא רשת שמייבאת סחורה מהונגריה ופתחה לאחרונה חנות ענק בבני ברק, שהעיצוב בה אמור לגרום לקונה תחושה של גביר מזרח אירופי, בזמן שהוא בוחר נעליים וגרביים, ציציות וחליפות — וכמובן גם בעקיטשעס. בחורים ואברכים חסידיים מילאו את החנויות לקראת פסח, וחלקם הביטו כמשתאים בפלא החדש: בדים מנוקדים בנצנצים או בעיטורים מודרניים אחרים בגווני כחול.

בהארץ בדקו גם את המחיר "ויפל איז דה נצנץ?" (כמה עולה הנצנץ), שאל מוכר אחד את הקולגה בדסקל, מחזיק בידיו בעקיטשע מהדגמים החדשים, והשני השיב: "זקס אונדרד שקל", 600 שקל. תוספת של כ-200 שקל יחסית לבעקיטשע מיושן יותר. "אנחנו נגד הנצנצים וכל החידושים האלה", יסביר אחר כך המוכר הראשון.

"כחסידים בעצמנו, אנחנו מאוד שמרנים ורוצים להישאר שמרנים, אבל אנשים באים ונוסעים לאמריקה, ורואים דברים חדשים ויש תחרות וביקוש, זה דבר שאין לו סוף. באופן אישי אני מניח שהרבי מצאנז צודק. הרבה צעירים, במקום לשים את ראשם בתורה ובחסידות, רוצים להתעסק בבחירה של דוגמה כזאת ודוגמה כזאת. אנחנו, כעסק, לא מעודדים את זה, אבל מוכרים את זה כי יש ביקוש. אם הבן שלי ירצה ללכת עם נצנצים? אוי ואבוי לו".
הנצנצים צאנז יאיר אטינגר הארץ אופנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד