י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גפני על ביבי: "לא מתעלמים מנקודות השפל"

עשרים שנה לכהונתו הראשונה של נתניהו בראשות הממשלה, מדבר ח"כ משה גפני על יחסיו עם החרדים: "אנחנו שותפים - אבל לא שוכחים את העבר"

משה גפני. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה גפני. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסטודנט הצעיר מ-MIT, המכון הטכנולוגי היוקרתי בקיימברידג', נסע עם כמה מחבריו לאתר סקי בסביבה, כדי לנסות לגלוש על השלג. לחבורת הצעירים לא היו ידע וניסיון בגלישה. הם הצטיידו בבגדים מיוחדים, במגלשיים ובשאר פריטי הציוד והבטיחות הנדרשים להחלקה על שלג. לאחר שקיבלו הדרכה קצרה ממפעיל באתר, יצאו אל הדרך.

כעבור דקות ספורות, במהלכן ספגו המתיימרים לגלוש חבלות כואבות, החליטו בני החבורה כי לעולם לא יצליחו ללמוד את טכניקת ההחלקה, ובמקום להמשיך לסבול ירדו ממסלול הגלישה וישבו למרגלות אתר הסקי – כשהם שותים משקאות חמים במסעדה מקומית.

רק אחד מהם סירב להיכנע: בעוד חבריו נחים ונרגעים, הוא המשיך להחליק על הקרח. כעבור שעות ארוכות של מאמצים מפרכים, הצטרף לחבריו. על פניו היו חבורות כחולות ושריטות מדממות, אך גם חיוך מאושר. 'למדתי לעשות סקי', סיפר הגולש הטירון לעמיתיו.

הסטודנט העקשן שלא ויתר על רצונו לגלוש, הוא בנימין נתניהו. עשרות שנים לאחר אותו שיעור כואב ביום חורף קר במסצ'וסטס, ולאחר שחווה לא מעט נפילות לאורך מסלול חייו, נבחר נתניהו לראש הממשלה. ואחר כך שוב, ושוב. ושוב. לאורך דרכו הפוליטית הוסיף להתמודד עם אתגרים מורכבים וקשים. אותה עקשנות שניכרה בו כנער צעיר, מלווה אותו במסלול הפוליטי המורכב והשביר כל כך בו הוא פוסע.

בימים אלה מציין נתניהו שני עשורים לבחירתו לראשונה לראש הממשלה. לפני מעט יותר משנה נבחר בפעם הרביעית לתפקיד, בניגוד מוחלט לכל התחזיות והסקרים. "הוא פשוט רצה בזה יותר מכל אחד אחר, כולל יצחק הרצוג. כוח הרצון והמוטיבציה שלו היו אדירים, והם שניצחו", הסביר למצער אחד הפרשנים הבכירים בתקשורת, כשניסה לתרץ את התחזית הכושלת שהנפיק, לפיה בחירות 2015 תסתיימנה בהספדים פוליטיים על נתניהו.

בתוך עשרים שנה, כיהן נתניהו קצת יותר מעשור כראש הממשלה, ובחשבון הכולל – הוא משמש בתפקיד כ-15% ממניין שנותיה של מדינת ישראל. מי שאיפשרו לנתניהו להיבחר לתפקיד, ותודות להם זכה בו כמה פעמים, הן המפלגות החרדיות. נתניהו מודע לכך היטב. האם הוא גומל טובה לשותפיו?

אנחנו שותפים'
בניסיון לקבל מענה לשאלה הספציפית והרגישה הזו, ביקשנו את עזרתו של ח"כ הרב משה גפני, שלוחא דרבנן, המכיר את ראש הממשלה מאז נבחרו שניהם לכנסת לראשונה בשנת תשמ"ח – הוא מטעם תנועת 'דגל-התורה', וראש הממשלה מטעם הליכוד, לאחר שובו ארצה מקדנציה מוצלחת כשגריר באו"ם.

אין הרבה פוליטיקאים שמכירים טוב ומקרוב כל כך את נתניהו כמו הרב גפני. לטוב ולמוטב. אחרי שנים של עבודה משותפת עם האיש, ח"כ הרב גפני מבקש להדגיש בתחילת דבריו, בהטעמה מכוונת: "קודם כל אנחנו שותפים של נתניהו. זה החל ממרן הגרא"מ שך זצוק"ל, שהורה לנו לתמוך בנתניהו לפני עשרים שנה. האמירה הזו עדיין קיימת. מרן הגרא"מ שך זצוק"ל ראה בהליכה עם נציג הימין, נתניהו במקרה זה, חשיבות רבה.

"ומאז אנחנו שותפים. בשותפות הזאת יש עליות ומורדות. הייתה תקופה מסוימת בה הוא לא כיהן כראש ממשלה וכפוליטיקאי פעיל בכלל. אז התמודדנו עם ראש ממשלה שלא מהימין (אהוד ברק. ר.ק.), וזאת לא הייתה תקופה קלה. והיו תקופות שעבדנו יחד. היה טוב, באופן יחסי, והיה גם פחות".

• תוכל לשים את האצבע על תקופת השפל הגדולה ביחסים עם ראש הממשלה?

"מדובר ללא ספק בחבירה של נתניהו ללפיד ולבנט בקדנציה הקודמת. אנחנו נפגענו מאוד – בכל התחומים. עולם התורה ספג פגיעה קשה בתקופת כהונתה של הממשלה הזו, אך לא רק. הפגיעה הייתה נרחבת וכואבת".

• שוחחת עם נתניהו בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת? איך הוא הסביר את הפגיעה בתומכיו החרדים?

"מה שהוא טרח לומר כל הזמן בשיחות שלו אתי, שהנושא אינו לרוחו. הוא תמך באופן עקרוני בציטוט אמירותיו על עולם התורה בהסכם הקואליציוני. כך או כך, זאת הייתה תקופה שחורה מבחינתנו. אי אפשר לבעוט כך בשותפים. עם זאת, האיש שמצטייר כפוליטיקאי שהשרידות חשובה לו יותר מכל, כמי שיעשה הכל כדי לשרוד בכל מחיר, הפיל את הממשלה הזו. ואנחנו היינו חלק מהמשחק הזה".

• היה תיאום או שיתוף פעולה ביניכם לבין נתניהו במהלך הזה?

"יש דברים שאני לא רוצה ואני לא חושב שטוב לומר אותם. בסך הכל, כשאני מתייחס לכל השנים בהן אנחנו עובדים עם ראש הממשלה, מערכת היחסים בינינו ידעה תמורות שונות. אנחנו חשים חברות ושותפות אתו. אם מנתחים את התקופות בהן היינו יחד, הן טובות באופן יחסי לתקופות אחרות. זהו השותף הוותיק ביותר שלנו. הרבה פעמים נתנו לו את השלטון, גם אם לא תמיד אנחנו בטוחים שאנחנו מקבלים בחזרה תמורה הולמת".

לדברי הרב גפני, לעיתים מזומנות – כשתהליכים שונים נבלמו בקואליציה, חברי הכנסת החרדים הותקפו בניסיון לפגוע בראש הממשלה: "אמרתי לנתניהו, 'אנחנו מותקפים כי רוצים להפיל אותך. מנסים להפיל אותך באמצעותנו'. אם כי היום ב"ה פחות תוקפים אותנו על כך שאנחנו לכאורה דואגים רק לעצמנו. הרב ליצמן במשרד הבריאות, אני בוועדת הכספים וכל שלוחי הציבור האחרים – כולם זוכים להערכה רבה על התנהלותם. אפשר לומר שכיום תוקפים את נתניהו במישרין, ועושים כל מאמץ להפילו".

הרב גפני מציין כי ראש הממשלה מעולם לא יצא נגד הציבור החרדי בדברים החשובים לו: "נתניהו אף פעם לא יצא נגדנו בנושאים המהותיים החשובים לנו. בניגוד לראש ממשלה אחר מהליכוד, אריאל שרון, שכשהיה באופוזיציה – הצביע נגדנו בסוגיית חוק הגיוס.

"עם זאת, כאמור, אנחנו לא מתעלמים מנקודת השפל – השותפות שרקם נתניהו עם לפיד ובנט בממשלה הקודמת, תוך התעלמות מצרכים שלנו. ראש הממשלה לא הלך אתנו בכל מחיר, בתמורה לתמיכתנו העקבית בו, אבל רוב הזמן אנחנו עובדים יחד, ומצבנו – כפי שאמרתי, טוב יותר באופן יחסי בשותפות עמו".

הרב גפני בוחר להאיר נקודה חשובה, בהתייחס למערכת היחסים הרגישה עם בנימין נתניהו, לאו דווקא לזכותו: "נתניהו אף פעם לא השמיע באוזני התקשורת ולא אמר בפומבי שהוא מאמין אידיאולוגית בצרכים הייחודיים של הציבור החרדי, שמגיעים להם בזכות ויש לדאוג להם. מה שאהוד אולמרט כן עשה, לפחות בתקופה מסוימת. אולמרט אמר את זה בבירור וללא גמגום באוזני התקשורת. נתניהו לא עשה זאת, אף שביקשנו ממנו שוב ושוב".

נתניהו. אוליבר פיטוסי, פלאש 90צילום: נתניהו. אוליבר פיטוסי, פלאש 90
נתניהו. אוליבר פיטוסי, פלאש 90

'תמשיך להיות באמצע'
בכל הנוגע להתנהלותו הכלכלית של נתניהו – הן באופן כללי, הן בכל הנוגע לציבור החרדי, לרב גפני יש הערכה כלפי ראש הממשלה, וביקורת בצדה: "בנימין נתניהו הוא כלכלן מעולה. עם זאת, אני חולק על חלק גדול מתפיסתו הכלכלית. בימים אלה יש לנו מחלוקת סביב התקציב הדו-שנתי.

"ראש הממשלה הוא קפיטליסט, שסבור כי ככל שיהיו יותר עשירים, תהיה יותר עבודה לעניים ולחלשים. אני חושב שצריך לעזור לכולם, ופחות להעדיף את העשירים – למרות השיקול שלעיל. יש בינינו מחלוקות, אבל הוא טוב. התנהלותו הכלכלית בסך הכל טובה".

• ומה בנוגע לעמדותיו המדיניות והביטחוניות? התפיסות שלכם, כשלוחי מרנן ורבנן, עולות בקנה אחד עם אלה שלו?

"מבחינה מדינית, הוא איש של אמצע. אמרתי לו פעם בדיון מדיני, 'תמשיך להיות באמצע'. בגדול, ההתנהלות שלו נכונה. עם זאת, לא אהבנו את העימותים שלו עם הנשיא אובמה. חסד עשה עמנו ד', עם ידידה כמו ארה"ב. לשיטתנו, צריך לעשות הכל כדי להימנע מעימותים עמה. בוודאי כשאין מדובר בנושאים קריטיים. המדיניות שלנו היא שלא רבים עם ארה"ב, שלא נהיה בבחינת 'דל גאה'.

"באופן כללי, למעט החלקות פה ושם – כמו העימותים עם ארה"ב, שהוא צריך יותר להיזהר מהם, ראש הממשלה פועל באופן אחראי. הוא איש של אמצע גם בנושא הביטחוני – ולא נגרר להתלהמות ולפעולות מיותרות ומסוכנות".

• יש ציפיות ממנו לגבי המשך השותפות בקדנציה הנוכחית?

"אחת מהן היא שיצרף את 'המחנה-הציוני' לממשלה. אני תומך מאוד במהלך הזה, וגם ראש הממשלה מעוניין בו. אני מקווה שיצליח בכך, לטובת כולם".
משה גפני בנימין נתניהו חבר כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד