ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

סקר מפחיד: כל ילד שלישי נפגע מבריונות ברשת

תוך שנה שינוי לרעה בנתונים: מילד רביעי לילד שלישי שנפגעים מבריונות ברשת • שיימינג ברשתות החברתיות כבר הפיל חללים ויש ילדים שאינם מדווחים • כל הנתונים

כל ילד שלישי נפגע מבריונות ברשת. צילום אילוסטרציה
כל ילד שלישי נפגע מבריונות ברשת. צילום אילוסטרציה

אין ספק כי כל הורה, בכל מגזר שהוא, חייב לדאוג בצורה מפורשת לכך שהילד שלו יהיה בטוח. גם אם יש אינטרנט בבית, על כל הורה להבין את רמת הסכנה שהוא טומן בחובו ולעזור לילד שלו לבל יגיע למצב של סכנת נפשות – תרתי משמע. לא אחת אני שומעת את השאלה מנשים שרואות בי אישה ליברלית, איך יכול להיות שאת מגבילה כל כך את הילדים שלך בשעת מחשב למשל? ואני תמיד עונה את התשובה הקבועה שלי: אין שום קשר בין רמת האדיקות. את המחשב אני מתעבת מהסיבה שהוא הופך ילדים לרובוטים ומכורים, ואין שום סיבה שאם אני כילדה נהניתי לשחק, ליצור, לייצר בעזרת הדמיון וחומרים נפסדים, הילדים שלי היום לא יתעסקו באותם תחביבים, וישתעבדו למחשב. זה ברמה של שעות מחשב. ואינטרנט? כאשר הורה מבין את הסכנה הטמונה בין כתליו, אין לי ספק שהוא יעשה הכל כדי להגן על ילדיו. רק לפני מספר שבועות קראתי כתבה מזעזעת על תקיפות וירטואליות בילדים.

לא רק תופעת פגיעה קיימת בילדים, אלא תופעות קשות נוספות. אחת מהן היא תופעת השיימינג – ביוש. קשה לי שלא להישמע מתנשאת, אבל החינוך שבו ילדיי מתחנכים למשל, וכן הרבה ילדים חרדים אחרים – די מגן עליהם מפני תופעת השיימינג ברשת. אני לא אומרת שהחברה חפה מתופעות לוואי, השפלות וכדומה, ברור לי שישנם ילדים שסובלים במערכת, וכאם לילד מאוד רגיש כבן 11, אני רואה כמה פעמים הוא חווה קשיים בחברה, וכן רבים מחבריו, אולם אם הייתי צריכה להוסיף לכך את חוליי הרשת – לא ברור לי כיצד הייתי מתמודדת, אפילו רק נפשית. אני יודעת שלילדים בגיל של הבן שלי, במגזרים אחרים, כבר יש פייסבוק או לפחות סלולארי עם וואטסאפ – בעוד לבן שלי אני שוקלת לרכוש בשנה הבאה, בגיל 12, מכשיר פשוט למקרים בהם הוא יוצא בלעדי אחד ההורים שכן הוא כבר באמת גדל ופחות זקוק לליווי לכל מקום שהולך. אני בטוחה שנחסכה ממנו עוגמת נפש גדולה ולרבים מחבריו – בכך שהם מתעסקים פחות בטכנולוגיה.

ובכל זאת, אין להתעלם מהנתונים והתופעה, גם משום שקשה לראות את המצב בחוץ ולא לגלות יחס, וגם משום שברור לי שזה יכול להגיע גם אלינו, ולא משנה כיצד והיכן ועל כולם לדעת את המציאות ולהיות ערוכים אליה. מחלקת המחקר של המשרד לביטחון הפנים פרסמה היום (ראשון), שני סקרים מקיפים בנושא של אלימות והיפגעות של ילדים ובני נוער ברשת האינטרנט בנושא תופעת השיימינג ברשתות החברתיות, בדגש על היפגעות של ילדים ובני נוער.

הערב גם יתקיים אירוע בנושא, במעמד השר לביטחון, הפנים ח"כ גלעד ארדן, מנכ"ל המשרד רותם פלג, מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשייך, יחידת הסייבר של מ"י, "הבצפר של חברות הפרסום ומכובדים נוספים. האירוע הוא פרי יוזמת המשרד לביטחון הפנים ובשיתוף תלמידי "הבצפר" שהפיקו סרטים, צלמו ועיצבו פרינטים מרגשים לשם הגברת המודעות והמאבק בתופעה שהולכת ומתרחבת בקרב הציבור בישראל.

בימים אלה פועל המשרד לביטחון הפנים, בראשות השר ארדן, להקמת מערך לאומי למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער – מערך מאור – מערך ממשלתי שייתן מענה לבעיית האלימות והפשיעה המקוונת וייצור כתובת אחת לציבור. המערך יכלול, בין היתר, יחידה ייעודית משטרתית לפשיעה נגד קטינים ברשת האינטרנט ומוקד לאומי להגנה על הילד שירכז ויטפל בפניות 24/7 על בריונות ופשעי רשת ובמתן כלים והסברה לציבור.

מעודד? 97% מבני הנוער: תופעת השיימינג היא שלילית, 26% חושבים שלא ניתן למנוע אותה
נתונים שעלו בסקר שנערך בקרב בני הנוער והילדים:

• כל ילד שלישי נפגע מעבירות כגון ביוש או השפלה באמצעות רשתות חברתיות. לשם נתינת הדגש, בסקר דומה שנערך אשתקד, עלה כי כל ילד רביעי נפגע מבריונות ברשת.
• מבין הנפגעים, 41% נפגעים לפעמים ופעמים רבות מעבירות באמצעות רשתות חברתיות.
• 18% מבני הנוער שנפגעו לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה.
• 46% מבין אלו שדיווחו לגורם מסוים על הפגיעה, ציינו כי לאחר הדיווח התופעה חזרה על עצמה.
• 16% מבני הנוער דיווחו כי לקחו חלק בביוש או השפלה באינטרנט.
• 45% מבני הנוער דיווחו כי השתתפו בלפחות סוג אחד של מעשה אלימות באינטרנט.
• 97% מבני הנוער דיווחו כי תופעת השיימינג היא שלילית, 3% דיווחו כי היא חיובית.
• 74% מבני הנוער דיווחו כי ניתן למנוע את התופעה , 26% דיווחו כי לא ניתן למנוע את התופעה.

הסקר מייצג גילאי 12-18.
בסקר השתתפו 624 בני נוער מתוכם 45% גברים ו- 55% נשים.

70% מהמבוגרים: על המדינה לנקוט באמצעי ענישה בנושא השיימינג ברשת
• 18% מהציבור בגילאי 18 ומעלה נחשף לעבירות ביוש או השפלה באמצעות רשתות חברתיות
• תדירות הפגיעות: 35% מבין הנפגעים דיווחו כי הם נפגעים (לפעמים ופעמים רבות) במהלך השנה האחרונה מעבירות באמצעות רשתות חברתיות.
• מעל לרבע (26%) מהנפגעים לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה.
• 45% מבין אלו שדיווחו כי נפגעו, ציינו כי לאחר הדיווח התופעה חזרה על עצמה.
• 61% מההורים ציינו כי הם מודעים במידה רבה ורבה מאוד באופן אישי להרגלי הגלישה של ילדיהם ולאפשרות שיחשפו בפני תכנים שליליים.
• 54% מההורים ציינו כי הם חוששים במידה רבה ורבה מאוד שילדיהם יפגעו מתופעת השיימינג והאלימות ברשת.
• 57% מהנשאלים ציינו כי תופעת השיימינג כדוגמת טיסת השוקולד היא תופעה שלילית, לעומת זאת, 43% ציינו כי היא תופעה חיובית.
• 70% מהנשאלים דיווחו כי לדעתם על המדינה לנקוט בצעדי ענישה נגד אנשים שעושים שיימינג.

הסקר מייצג גילאים 18 ומעלה.
בסקר השתתפו 1010 איש, מתוכם 48% גברים ו- 52% נשים.

סקר בריונות ברשת שיימינג אמצעי ענישה פגעי הטכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד