י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המורות יוצאות למאבק ב'עוז לתמורה': "חסל מסירות לתלמידות"

הרפורמה שמשנה את אורך שבוע העבודה למורות תיכנס לחינוך החרדי בקרוב, ומאות מורות מתכוונות להיאבק בה • לטענתן, הרפורמה נותנת רווח עצום למנהלים, אך פוגעת קשות במעמד המורות עצמן, ואף מאפשרת ניצול מחפיר שלהן

בנות סמינר. צילום: יעקב נחומי פלאש 90
בנות סמינר. צילום: יעקב נחומי פלאש 90 צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

מאות מורות חרדיות יוצאות בימים אלו במאבק נגד רפורמת 'עוז לתמורה' של משרד החינוך, אותה קידם שר החינוך לשעבר שי פירון. התוכנית צפויה להיכנס למוסדות החרדיים לקראת שנת הלימודים תשע"ז, כאשר במוסדות החילונים התוכנית כבר החלה.

בימים אלו נפתח המטה למאבק ברפורמה, שבה שבוע העבודה של מורים הופך לשבוע עבודה מלא של 40 שעות שבועיות. לעומת משרה מלאה עד כה של 24 שעות שבועיות, החלקיות בהתאם והשכר עלה באחוזים בודדים. המרוויחים העיקריים מהרפורמה לטענת המורות הם המנהלים וראשי המוסדות, שמקבלים תקציבי עתק.

במטה המאבק אומרים: "אוי לתמורה. הורידו לנו בשכר והגדילו לנו את המשרה, תוך הבטחה שזה ייטיב עם כל המערכת. בפועל, נוצר כאוס אמיתי. כמעט הכפילו לנו את השעות, והשכר עלה אך באחוזים בודדים. מורות מוציאות תלמידות משיעורים ללא סדר והחיסורים חוגגים, חדרי המורות מפוצצים ורועשים עם מורות שישבות שם כדי להעביר את הזמן. בסוף אנחנו חוזרות בשעות אחה"צ המאוחרות כדי לדבר עם הורים ולבדוק מבחנים בשקט בשעות הערב בבית. איזו הטבה יש כאן? בזבוז משווע של זמן וכוחות".

"באיזה מקצוע יושבים אנשים ומשנים את כללי המשחק סתם ככה באמצע החיים?" שואלות המורות בכאב. "כל השנים עמדה משרה מלאה על 24 שעות שבועיות, והחלקיות בהתאם. בדיקת המבחנים והכנת השיעורים נעשתה על חשבוננו, בשעות מתאימות לכל אחת באופן אישי. כעת, מכריחים אותנו לשבת כמעט פי שניים בתוך המוסד, ושם צריכה להיעשות כל עבודתנו. ומילא אם השכר היה עולה באופן מתאים – אך הוא עולה בין 15-20%, בניגוד להבטחות של רן ארז, יו"ר ארגון המורים".

בימים אלו, מתחילים להחיל את הרפורמה על התיכונים של בית יעקב, והמורות יצאו למאבק. "לא ניתן לדבר הזה להיכנס בשקט," אומרות מורות בסמינר הישן בירושלים. "מוכרים לנו שהעסק סגור כדי שלא נתנגד ונבלע את הגלולה. אבל זה לא יתכן – שינוי מערכת כל כך מלאה ללא תמורה הוגנת ובלי שתהיה לנו אפשרות בחירה בנושא. כפו עלינו את השינוי משל היינו עובדי קבלן".

המורות בבתי הספר בהם התחילו את התכנית מדווחות על רעש בלתי נסבל, תנאים בלתי הולמים, ואי יעילות כללית. "אני סוגרת את הטלפון בשעה ארבע," אומרת מורה אחת. "איך אני יכולה להיות כל היום בעבודה ואז לקבל שיחות ממורות ותלמידות בערב? אמא שמתקשרת בשעה 10 בערב תשמע הודעה כזו: 'נא להתקשר בין 10-11 בבוקר, בימים שלישי ורביעי.' חסל מסירות לתלמידות. יש גבול לכוחותנו".

המורה יעל א. מורה בבית ספר תיכון בירושלים, אומרת ל'בחדרי חרדים': "כזה עונש, רק השטן יכול להמציא עבור המורים בישראל".

מתוך קריאת ההסכם המלא, עולה כי המרוויחים העיקריים הינם המנהלים וראשי המוסדות, שמקבלים תקציבי עתק, נוסף להעלאה של 50% במשכורת ללא תוספת עבודה. הימצאות של מאות מורות מובטלות בשטח בית הספר גם הוא מהווה כר נרחב לניצול בלתי חוקי. מורות שאינן מסוגלות לעבוד בתנאי השטח או שאין להן כרגע מה להכין ולבדוק מכיוון שעוד אין מבחנים, תתבקשנה למלא מקום, ללוות טיולים ולארגן פעילות חברתית. מי שתתנגד – תענש.

"ההסכם נותן כוח כמעט בלתי מוגבל למנהל. הוא מחליט את מי לקדם, למי לתת את ההטבות, ואת מי להוציא או לפטר. הליכי הפיטורין הפכו קלים יותר מאי פעם", טוענות המורות. גם ההעלאות במשכורת למורות מצטיינות לא משמעותיות. "מורה שתלמידותיה מצליחות בבחינות תקבל הטבה מזערית ממש. את עיקר ההטבה יקבל בית הספר, והוא ירוויח מעבודתנו הקשה."

"אנחנו דורשות לאפשר לנו לבצע חלק משעות ה"תומכות הוראה" מהבית, או בזמנים מתאימים לנו," אומרים במטה המאבק. "מקובל לאפשר לעובדת משרד לקחת חלק מעבודותיה הביתה. למה מורה, שאינה עובדת קבלן אלא אקדמאית, תקבל יחס משפיל יותר ממזכירה?" המורות, מכל שכבות הציבור ומכל התיכונים החרדים בארץ, התאחדו וקוראות לנציגי הציבור לפנות לשר החינוך ולשאול: "מדוע מחילים את הרפורמה, שכשלה במרבית המקרים במטרתה לשפר את איכות ההוראה ומעורבות המורים והתלמידים בבית הספר – על המוסדות החרדיים? למה להכניס ראש בריא למטה חולה?"

במשרד החינוך טוענים שמורים יכולים לבקש ועדת חריגים ולא להיכנס לרפורמה באם אין רצונם בכך. "אבל אנחנו לא מבטיחים שתתכנס ועדת החריגים, ולא יודעים אם זה יתקבל," אמר אחד המטמיעים (שתפקידם להסביר את התכנית למורים בבית הספר השונים) מול מורות בסמינר בבית שמש. "כרגע, כולם חייבים להיות בפנים ואין זכות בחירה בנושא".

ממשרד החינוך טרם התקלבה תגובה לפניית 'בחדרי חרדים'.
עוז לתמורה מורות מוסד מבחנים מאבק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד