כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דיון מרתק: פורום 'בחדרי' בעידן הפייסבוק

מה מקומו של פורום 'בחדרי' בעידן הוואטאפ והפייסבוק? • למרות צמיחת הרשתות החברתיות, האפשרות לנהל דו שיח פתוח נשאר רק בפורום • ומה דעתכם? טקבקו

פורום 'בחדרי חרדים'
פורום 'בחדרי חרדים'

פייסבוק או פורום 'בחדרי חרדים'? דיון ער בפורום 'בחדרי', אודות מקומו כיום בעולם הרשתות החברתיות, הממצאים והטיעונים ומרתקים.

את הדיון פתח בן ציון כהנא, - הרב בצלאל כהן, מראשוני הפורום ואחד ממנהליו לשעבר: "כשנכנסתי לפורום "בחדרי חרדים" לפני 12 שנים", כתב, "הייתה זו ללא ספק הזירה המרכזית של הקהילה החרדית לדיונים בנושאים שונים שעל סדר היום.

"הפלטפורמה של "הייד פארק" ושל "הייד פארק מסורת" והפורום בניצוחם של דוד רוטנברג ודב פוברסקי, היוו מוקד משיכה לחרדים מכל החוגים העדות והחצרות. לראשונה יכלו כולם להיפגש לשוחח ולהתווכח, לכעוס ולצחוק, להתעדכן ולרכל, להיזכר בעבר לקטר על ההווה ולחלום על העתיד, לבקר להגן ולדברר ועוד כיו"ב".

עם זאת במהלך השנים ועם הקמת אתר "בחדרי חרדים" ואתרים אחרים נוצרו לכאורה תחליפים לפורום. בעיקר היווה הפייסבוק תחליף.

"באופן אישי", כתב, "הקדשתי את מרבית הכתיבה שלי בשנה האחרונה לפייסבוק ולבלוג אישי שלי, וסברתי שהפורומים כבר ירדו לחלוטין מגדולתם".

עם זאת כפי שהוא כותב הופתע לגלות שהדבר אינו כך: "לפני כשבועיים, פרסמתי כאן בפורום קישור לסקר על הישיבות התיכוניות החרדיות, ולמרבית הפלא הפרסום כאן הביא למילוי מאות שאלונים, הרבה יותר מאשר פרסום בכל פלטפורמה ורשת חברתית אחרת. הסתבר לי, שלמרות הירידה בהיקף המשתתפים הפעילים בפורום, וירידה ברמת השיח ובמגוון תחומי העניין, הרי שככל הנראה בשיעורי החשיפה נשאר הפורום במקום גבוה מאוד, כפי שגם ניתן ללמוד ממספרי הצפיות הגבוהים בכל האשכולות".

"לאור זאת, ערכתי סקר קצר בקבוצות פייסבוק שאני חבר בהן, והסתבר לי שרוב מוחלט של החברים שם, אינם קוראים כלל בפורום "בחדרי חרדים", ואינם מוצאים טעם לעשות זאת. מסתבר אפוא שבין החרדים משתמשי האינטרנט נוצרה חלוקה ברורה בין בעלי חשבון פייסבוק, שרובם הגדול משתמש כנראה בשם אממתי ומחפש את קבוצות השייכות שלו, לבין כותבי וצופי פורום "בחדרי חרדים", שכנראה לרובם אין כלל חשבון בפייסבוק, והם מעדיפים לכתוב תחת ניק עלום".

לסיום מציג כהן שאלה: "מה הם המאפיינים שלדעתכם מבדילים בין שתי הקבוצות הללו? האם ניתן לשער שהחרדים בפייסבוק משתייכים לקהילה יותר מודרנית? האם ישנו הבדל גילאים מובהק בין הקבוצות? מה תהיינה תוצאות הסקר שלי בקבוצות הוואטצאפ?

הגולשים הביעו את דעתם על הנושא: "בפייסבוק הקבוצות יותר סגורות ומפוקחות. כאן זה הרבה יותר פתוח. וכל נושא שתכתוב יצוצו לך כמה שירתמו את זה לאיזה אג'נדה", כתב הגולש קופיקס.

"החרדים בפייסבוק הם בדר"כ יותר צעירים ויותר מודרניים, ויש להניח שתראה זאת לפי התשובות שתקבל. הפלטפורמה כאן היא רחבה מידי, בעבר, זה היה טוב לכלל הדעות בציבור החרדי, אבל אח"כ באו לכאן גורמים רבים הנוהגים כטרולים, ודעותיהם אינן קשורות לקוצנזוס החרדי, כל נושא פנים חרדי שהועלה, הפך נושא לניגוח לכלל הציבור, ומשום כך חרדים רבים לא רואים צורך להתדיין בפורום, דיון עקר עם מואי שרית ודומיהם.בנוסף לכך, חלק מהחרדים האוטנטיים עזבו את הדיון באינטרנט בעקבות הוראת הרבנים, והתוצאה לפניך", טען הגולש תם יושב.

גולש אחר טען כי הוא "מכיר רבים שנמצאים תחת הגבלה כזו או אחרת ולא פתוחים לפייסבוק ולפורום חדרי חרדים כן פתוחים וחשופים". כך גם הוא מכיר רבים שיש להם גם פייסבוק והם חשופים שם לכל ויודעים מי הם ומה הם ועדיין מעדיפים לכתוב במקום שבו הם יכולו לכתוב בצורה הכי אמיתית ואף בוטה לפעמים את דעתם בכל נושא. במקום שמכירים אותך תמיד יהיה חשבון אם להגיד משהו שחבר שלך כתב אחרת או לצאת חוצץ זה משהו שלא בא לך להתעמת איתו וכו (לכו תראו כמה לייקים עושים סתם רק כדי לתת הרגשה טובה לכל מיני צמאי לייקים שחיים על זה כמו חמצן)"

לסיכום לדעתו, "יש מצב שהפורום מייצג הרבה יותר את הדעה האמיתית הרווחת בציבור הכללי".

גולש אחר טוען כי "התגובות כאן לא ממש מייצגות את "הציבור החרדי" ראינו את זה למשל בבחירות האחרונות. מי שנכנס לאתר היה בטוח שג' מקבל 2 מנדטים ושכל הדור הצעיר מצביע לכל מיני מפלגות שוליים, בפועל ראינו מי נמצא איפה".

ומה דעתכם? טקבקו.

קישורים:
הדיון בפורום
פורום בחדרי חרדים פייסבוק מחשבים אינטרנט חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד