ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הקרב באשדוד: האשמות על בגידה בדרך והתייצבות בצבא

שבועיים אחרי הפיצול בישיבת גרודנא הותיקה באשדוד, מחריף המתח בין הפלגים • השמידעים מאשימים את הנחומיסטים בבגידה בקו האידיאולוגי של הפלג הירושלמי בנושא חוק הגיוס, בעקבות הנסיונות לשלוח את תלמידיהם להתייצב בלשכת הגיוס

ישיבת גרודנא. צילום ארכיון
ישיבת גרודנא. צילום ארכיון

הקרב בין שני הפלגים האשדודים, שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', צובר תאוצה ומפתח גם סכסוך אידיאולוגי: מתברר כי פורשי גרודנא, המכונים 'נחומיסטים' ומתרכזים סביב הנהגתו של הגאון רבי נחום רוזנבלט, אינם מכירים בקו האידיאולוגי הכללי של 'הפלג' האוסר להתייצב בלשכת הגיוס, והם מחפשים מוסד שיאפשר להם לרשום את תלמידיהם לדיחוי גיוס.

כזכור, בישיבות המזוהות עם 'הפלג הירושלמי' מקפידים לפחות באופן רשמי שלא להתייצב ולא לספק טפסי דיחוי לבחורים עבור לשכת הגיוס, זאת במסגרת המאבק שהם מנהלים בחוק הגיוס וכהוראתו של הגר"ש אויערבך.

עם זאת, בניגוד לשמידעים (תלמידי ישיבת גרודנא שנותרו בה בראשות חתנו של הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל - הרב שמידע) הרי שהנחומיסטים מעוניינים להתייצב בלשכת הגיוס כנדרש, ולא מתכוונים להיות חלק ממאבק הגיוס של 'הפלג'.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרב שלמה מרגלית, מי שמכהן כרשם הישיבה של הנחומיסטים, פנה בתקופה האחרונה כמה פעמים בשמם לכולל 'עטרת צבי' באשדוד בו לומדים כ-150 מאברכי הקהילה, וביקש להסדיר באמצעותם את הדיחויים לצבא עבור תלמידי הישיבה. למרות זאת, עד כה סירבו בעטרת צבי להיענות לבקשה.

בעקבות הנסיונות הללו, יצאו השמידעים במתקפה רבתי על הנחומיסטים שלשיטתם 'בוגדים' בכבודו ובזכרונו של הגרד"צ קרלינשטיין זצ"ל, בה נאמר בין השאר: "וחסד ה׳ עלינו שבעוה״ר - כתוספת חיזוק לאלו שעדיין הסתפקו היכן ממוקמת השקפת עולמם של אותם אנשים, נתגלה קלונם ברבים כשבעזות נפש העיזו בנסיון עלוב ובזוי ליצור קשר ולהתחבר עם אנשים - אשר מלבד שכל שבירת ההשקפה בדרך רבותינו בעירנו אשדוד נזקפת לחובתם - היו מהמיוחדים בין אלה שהתנכלו וביזו את רבנו זיע״א במשך שנים, ולא בחלו בכל צורה שהיא, להשפילו ולבזותו ולהכפישו בכל מאי דאפשר.

"ומנהמת ליבנו יוצאת הזעקה - רבם דקרו!!! - איך לא רעדה לשונם ואיך שקט ליבם בעת העיזו לקשור קשר עם גדולי רודפי רבנו זיע"א, וכי אותם המגדירים את עצמם כ׳מבינים׳ לא הבינו את משמעות מעשיהם ואת ביזוי כבודו של רבנו זיע״א במחנינו ובמחנות אחרים בתפוצות הארץ?... איזה תירוץ יכול להצדיק נעיצת חרב כזו בגופו של רבנו זיע״א?... הלא במשך שנים כל דרדקי ידע שאין חלקנו עם אותם האנשים ולא עם בתי מדרשם. ועתה כבודו של רבני זיע״א נעשה להפקר בעינינו?!

"וכפי המתברר, מעשה זה נעשה לתכלית שיתוף פעולה בנושא אשר הוא נשמת אפינו, והוא ההתייצבות בלשכות הגיוס, שאף בזאת ידועה לכל דעתו של רבנו זיע״א כי אין לאפשר לכל בחור ולו האחד להתייצב כלל בלשכות הגיוס. ונמצא שמלבד הפגיעה החמורה בכבודו של רבנו ראש הישיבה זיע״א, אף העיזו להטיל קירור וטשטוש בכל המאבק הקדוש והחדרת ההשקפה הטהורה כלפי המתחולל בארצנו הקדושה.

"אמנם תירוצים למכביר נאמרו מפי הדוברים למיניהם, חלקם ישתמשו בטשטוש הדברים, חלקם בסילוף העובדות ובדברים עמוסים בסתירות מיניה וביה, אך על זאת אין חולק - קירור ההשקפה וזלזול במושג הקדוש של אמונת חכמים מתחולל לעינינו".

יצויין, כי בניגוד לישיבות האחרות של 'הפלג', בישיבת גרודנא בראשות הרב שמידע אין כלל אפשרות כיום להנפקת טפסי דיחוי, מאחר ומי שמוכר כחותם הרשמי על הדיחויים מטעם הצבא הוא עדיין הרב קרלנשטיין זצ"ל, ולא נעשה 'שינוי חותם' כדי שחתנו יוכל לחתום במקומו.









ישיבת גרודנא טפסי דיחוי שמידעים נחומיסטים התייצבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד