ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

פרופיל לדמותם: ראש הקהל והיהלומן

הרב יצחק רוזנברג, יליד בני ברק, היה מגדולי ספקי חומרי הבנייה בארה"ב • הרב חיים פרנס יהלומן מצליח, נשדד לפני חצי שנה במיאמי

רבי יצחק רוזנברג ורבי חיים פרנס  ז"ל
רבי יצחק רוזנברג ורבי חיים פרנס ז"ל

אסון הטביעה במיאמי של הנגידים רבי יצחק רוזנברג ז"ל ורבי חיים פרנס ז"ל מזעזע את סאטמר.

ר' אנשיל הרשקוביץ, ר' אהרן ורצברגר, ר' יצחק אנגלנדר, ר' חיים פרנס ור' יצחק רוזנברג כולם היו במים בפלורידה, כאשר גל גאות משך אותם לתוך המים.

למרבה הצער רוזנברג ופרנס לא ניצלו. לפני שבוע הם עוד ישבו לסעודת הילולא משותפת בבית הכנסת במיאמי, לזכרו של רבי ישעיה מקערסטיר זיע"א.

'בחדרי חרדים' עם פרופיל לדמותם של השניים:

הנגיד הרבני הרה"ח רבי יצחק רוזנברג ז"ל בן ה-68, נולד בבני ברק, לאביו רבי צבי ז"ל. הוא היה מחסידי מונקאטש ומקורב לאדמו"ר ה'מנחת אלעזר' זצ"ל.

בעודו בחור צעיר, היגרו הוריו לאמריקה, מחזה נפוץ באותם ימים של קום המדינה, כשרבים מחסידי סאטמר, עזבו את הארץ לטובת ארה"ב, כדי לגור בסמוך לאדמו"ר בעל ה'דברי יואל' זצ"ל

זמן קצר לאחר נישואיו נכנס ר' יצחק, כמו כל אברכי סאטמר היוצאים לשוק העבודה מיד לאחר נישואיהם, לעולם העסקים האמריקאי ופתח חברה המשווקת עצים לקבלנים.

ר' יצחק ראה ברכה בעמלו וקבלנים רבים החלו לרכוש ממנו עצים לצורך בנייה. עם השנים החל ר' יצחק לשווק עוד מגוון של חומרי בנייה שקבלנים זקוקים להם, כמו גבס, סיד ועוד. עסקיו צברו תאוצה רבתי והיה נחשב לאחד הספקים הגדולים בארה"ב בתחום חומרי הבנייה.

בחברה שלו מועסקים עשרות אברכי סאטמר. ככלל אומרים בסביבתו: "בכל פעם שהיה זקוק לעובדים חדשים בעסק שלו הוא בירר קודם כל אם יש אברך היכול לבצע את העבודה הזו, באם-כן, המשרה מאוישת מיידית על-ידי האברך. רק בדלית ברירה, לוקחים גוי".

האדמו"ר בעל ה'ברך משה' מסאטמר זצ"ל כשהוכתר לאדמו"ר, זימן אליו את ר' יצחק ומינה אותו לאחד מאנשיו הקרובים. בשלב הראשון מינה אותו האדמו"ר מסאטמר זצ"ל, כאחד מטובי הקהל בהנהלת המוסדות בחו"ל ולאחר מכן כחבר בהנהלת מוסדת 'ייטב לב' בארץ ישראל.

כשפרצה המחלוקת בקהילה, התייצב לימינו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר.

היה מבכירי מוסדות יטב לב סאטמר, עזר למוסדות תמיד. לפני מספר חודשים תרם מיליון דולר לשבת של סאטמר במירון.

מפעל חייו של רבי יצחק ז"ל הוא בית המדרש 'היכל רוזנברג' במרכז קרית יואל במונרו. 'היכל רוזנברג' הוא בית מדרש שבו יש אלף מקומות ישיבה ומשמש אך ורק כמקום תורה. אין מניינים לתפילה, אפילו לא למנחה מעריב, רק ללימוד התורה.

לפני שנתיים הוא מונה לראש הקהל של 'יטב לב' סאטמר לאחר פטירת ראש הקהל הקודם, הרה"ח רבי ישכר דב (בערל) פרידמן ז"ל.

פעם בשנה הגיע ר' יצחק לארץ ישראל בכדי לשהות עם קבוצה מצומצמת של ידידו המתגוררים בארץ, לשבת התעלות במירון. הוא התנהג עימם כשווה אל שווה ולא הרגישו בהתנשאות מצידו. אם לא די בכך, במשך כל השבת ישן העשיר, הרגיל למלונות פאר, על מזרון 60 סנטימטר.

הלוויתו תצא לאחר שהגופה תשוחרר מויליאמסבורג ותעבור דרך בית המדרש סאטמר בקרית יואל לבית החיים במקום שם ייטמן בחלקת ראשי הקהילה סמוך לאוהל אדמו"רי בית סאטמר.

זירת האסון במיאמי

מעבירים את הגופות לבדיקת פתלוגצילום: מעבירים את הגופות לבדיקת פתלוג
מעבירים את הגופות לבדיקת פתלוג

נשדד במיאמי
הנגיד הרבני הרה"ח רבי חיים פרנס ז"ל בן ה-65 היה יהלומן.

היה מקורב לאדמו"ר מסאטמר. היה מנגידי החסידות ותרם לכל הצדקות של האדמו"ר.

מכריו מספרים על אדם בעל מזג חם, שהיה מעורב עם הבריות. אדם טוב לב שכל חפצו ומאודו לעזור לכולם. ביתו היה פתוח לרווחה היה עוזר תמיד. לד עסקיו, קבע עיתים לתורה.

הרב פרנס ביקר אצל האדמו"ר מצאנז שליט"א בביקורו האחרון בארה"ב לפני פחות משנה, והציג לפניו מגילת אסתר המיוחסת לדברי חיים מצאנז זי"ע, שכתב הסופר הרה"ק רבי משה מפשווארסק זי"ע.

על פי המסורת, הרבי ה'דברי חיים' קרא בספר מספר שנים והרבי משינווא ירש את המגילה ומשם הגיע לניניו המתגוררים בארה"ב.

האדמו"ר מצאנז עיין במגילה דקות ארוכות ואמר: "ידוע שאצלינו החסידים, מייחסים קדושה לכל חפץ של צדיק". כן סיפר האדמו"ר כי ברשותו מונחת מגילה של בעל ה'צמח צדק', אותה קיבל כירושה.

הרב היה נכדו של האדמו"ר מסטרופקוב זצ"ל ואחיינו של האדמו"ר בארץ, אביו הרה"צ ר' ישראל פרנס היה נכד של הרה"צ ר' שלום מסטרופקוב זצ"ל. שימש כרב קהילת סטרפקוב בקרית יואל.

היה ממקורבי האדמו"ר מסאטמר בעל הברך משה זצ"ל ועבר לגור במיוחד בקרית יואל אחרי שעלה לכס האדמו"רות ועמד לימינו של האדמו"ר זצ"ל וכן עמד לימין האדמו"ר מסאטמר. בעת שהוא עלה לכהן כרב העיר קרית יואל.

לאחרונה פתח בית מדרש בעיר וגם עלה לפני כשנה לעיר האבות להקים מצבה לזכר קדושי סטרפקוב, דבר שפורסם בהרחבה בתקשורת המקומית.

לפני חצי שנה נשדד הרב פרנס במיאמי. במהלך האירועי נשדדו ממנו 35 אלף דולר. התברר כי חוליית שודדים מתוחכמת ביצעה אחרי פרנס מעקב ממושך, עד לביצוע השוד.

פרנס הודה לה' על כך ששרד את השוד ללא פגע, ואמר למשפחתו, "הכסף בא וכסף חוזר, אבל חיים לא חוזרים".

הלוויתו תצא לאחר שחרור הגופה מבית המדרש סטרופקוב במונרו.


הנגיד רבי חיים פרנס ז"ל
.
יצחק רוזנברג חיים פרנס מיאמי סאטמר אסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד