ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

האם נמצא קברו של יוסל'ה קמצן קדוש?

צפו: ביקור בבית העלמין היהודי העתיק של קרקוב, והמצבה ליד קברו של התוי"ט • האם זה קברו "יוסל'ה קמצן קדוש"

צילום: אלי שלזינגר
צילום: אלי שלזינגר

סמוך לקברו של התוספות יום טוב, בבית העלמין היהודי העתיק בקרקוב - פולין, נקבר "יוסל'ה קמצן", ולאחר מותו הוסיפו לו גם כינוי "קדוש".

במהלך ביקור בבתי העלמין בפולין, יחד עם משלחת עיתונאים שהטיסה חברת אל על, הגענו לבית העלמין היהודי העתיק בקרקוב שבפולין.

בית עלמין זה שונה מבתי הקברות בורשה, מצבות קטנות יותר, והוא גם קטן בהרבה יותר. במהלך התפילה על קברו של התוספות יו"ט, העיר את תשומת ליבנו המדריך למצבה קטנה וצנועה הצמודה לקברו.

למעשה ככל הידוע מעולם לא היה ברור היכן נמצא קברו של יוסלה קמצן קדוש, ואין מצבה הנושאת את השם הזה בסמוך לקבר הרמ"א. יש שטוענים שזו המצבה.

על פי המסורת, יוסלה נקבר מחוץ לגדר בית העלמין, ולאחר שהתברר כי הוא היה צדיק ואיש חסד, ביקש התוספות יו"ט להיקבר לידו ובהמשך הורחב כל בית העלמין.

שמו האמיתי גם הוא לא ברור, על פי גירסתו של חוקר האגדות מרדכי בן יחזקאל, שמו היה ישראל והוא כונה "ישראל גוי" בגלל התנהגותו. על פי גירסתו של מנחם בקר ששמע מפי אלכסנדר זושא פרידמן מחבר הספר מעיינא של תורה, שמע שבקרקוב שמו היה שמעון לייב.

מי שחקר את בית העלמין בראשית ה-120, גדול ההיסטוריונים הפרופסור מאיר בלבן, ציין בכתביו כי לא הצליח לזהות את השם המצויין על המצבה.

בעצם, כל הסיפור אינו מבוסס על עובדות, אלא על עדויות כאלה ואחרות שאי אפשר לסמוך עליהם במאת האחוזים. אפשר להאמין ואפשר שלא.

לדבריו של הרב בנימין קלמנזון ראש ישיבת עותניאל, שלמה קרליבך עיוות במעט את הסיפור, אך בכל זאת הוא משוכנע שהוא קברו של מי שמוכר בעולם היהודי כיוסלה קמצן קדוש.

העיתונאי קובי פינקלר, סיפר בקצרה את הסיפור המיתולוגי, שהוא ודאי מרגש.

,
קרקוב יוסל קמצן קדוש הרמא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד