י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הדרמה הפוליטית - מי ניצח ומי הפסיד

עקיבא ווייס עושה סדר בתוצאות היום הדרמטי בפוליטיקה הישראלית, שהחל עם הרצוג ומאבקיו הפנימיים במחנה הציוני ונגמר בליברמן בדרך למשרד הביטחון

ליברמן. צילום: מרים אלסטר - פלאש 90
ליברמן. צילום: מרים אלסטר - פלאש 90

יום דרמטי במערכת הפוליטית: חברי צוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד עם השר יריב לוין ומשה ליאון מטעם ישראל ביתנו יפגשו הערב (ד) כדי לקדם את הפרטים שסוכמו הצהריים בפגישה שנערכה בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בכך באות לקיצן 12 שעות של מהפכים ותככים פוליטיים, שמוכיחים בפעם המי יודע כמה שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אחד הפוליטיקאים היותר משופשפים שהיו כאן.

תחילה למפלגות החרדיות - החשש

צירופו הצפוי לממשלה של אביגדור ליברמן, שבשנה האחרונה עמד וגידף את המגזר החרדי בכל אפשרות, מדליקה נורה אדומה במפלגות החרדיות. מדובר באותו ליברמן אשר דרש שלא לאשר את חוק הגיוס (טל) ב-2013 ולחוקק חןק גיוס נגד החרדים. אותו ליברמן שהיה שותף מלא בחקיקת חןק הגיור בקדנציה הקודמת והכריז על קידום חןקים אנטי חרדים.

בחודשים האחרונים תקף ליברמן והתנגח במגזר החרדי במספר סוגיות דתיות. ולפיכך לא פלא שהנציגים החרדים הודיעו היום לנתניהו שכל הנושאים הקשורים לענייני דת ומדינה לא פתוחים לדיון, והכל נשאר כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. נתניהו הסכים לדרישה ולפי דיווחים אף דרש מליברמן להתפשר בנושאים אלו. ימים יגידו כמה יהיה אפשרי לחיות איתו. החרדים מקווים שבזכות יועצו החרדי הבכיר אבי אבוחצירא, יהיה אפשר להגיע להבנות בנושאים השנויים במחלוקת.

ההישגים של אביגדור ליברמן

לפי הדיווחים ראש הממשלה הסכים להעניק לישראל ביתנו את תיק הביטחון עבור אביגדור ליברמן עצמו ואת תיק הקליטה אשר חשוב מאוד לליברמן עבור אוכלוסיית העולים, שרבים מהם מצביעי ישראל ביתנו. מבחינת ליברמן מדובר ביום היסטורי - למרות ההתקפות החריפות בשנה האחרונה נגד נתניהו, הןא הצליח לקבל את התפקיד שאותו דרש במו"מ הקואליציוני לפני כשנה ואף אחד לא חשב להעניק לו.

ההישגים של ראש הממשלה נתניהו

ראש הממשלה עבר שנה לא קלה בניהול הקואליציה של 61 חברי כנסת, שלוותה בלא מעט הפסדים בעקבות הפגנות של חברי קואליציה שהחליטו לעשות דין לעצמם ולהחרים הצבעות במליאת הכנסת. נתניהו סבל רבות במתוןה הגז כאשר מספר חברי קואליציה הודיעו לו כי לא ישתתפו בהצבעות במליאה מסיבות כאלו ואחרות. כל יום הצבעות הפך ליום סיוט עבורו.

עם צירופו של ליברמן לקואליציה מובטחות לנתניהו 6 אצבעות ממושמעות היטב, שתחזקנה משמעותית את הקואליציה החלשה והמתנדנדת. במידה והיה מצרף את המחנה הציוני לממשלה לא ברור כמה היו חבריה ממןשמעים ועל אלו חוקים היו בוחרים להתקוטט.

הישג נוסף של נתניהו בכך שלא נאלץ לחרוג מההבטחות שנתן טרם הבחירות שלא לצרף את המחנה הציוני לממשלה, ולהקים ממשלה ימנית לאומית על טהרת הבית היהודי וישראל ביתנו. אם הרצוג היה מצטרף - בנט וליברמן לא היו מפסיקים להזכיר לו בבחירות הבאות שהוא בגד בימין.

ההישג הפוליטי של נתניהו הוא בכך שקנה את ישראל ביתנו עם 6 חיילים ממושמעים במחיר מוזל של משרד הביטחון והקליטה ואולי עוד סגן שר או ראשות ועדה. להרצוג הוא הציע 9 שרים, כך לדברי הרצוג, כשאף אחד לא נותן לו ביטוח כמה שליטה יש להרצוג באנשיו.

כבונוס, פירק נתניהו לגורמים את מעמדו הציבורי של הרצוג ושחק לחלוטין את המחנה הציוני, ועל כך במקטע הבא.

יתנחם בדובי - הכישלון הצורב של יצחק הרצוג

זה לא סוד שהרצוג רצה להצטרף לממשלה כבר עם סיום מערכת הבחירות, אך התנאים לא אפשרו זאת. בחודשים האחרונים, למרות ההתקפות הקשות על נתניהו, הןא ניהל מגעים עם הליכוד לכניסה לממשלה. בימים האחרונים הדברים הלכו לכיוון של סגירה - למרות ההתקפות החריפות של חברי מפלגתו המתנגדים, כשהוא ממשיך במו"מ עם הליכוד.

אך הבוקר התרחשה תפנית דרמטית. ליברמן הודיע על רצון טןב להצטרף לממשלה בתנאי שיקבל את משרד הביטחון. לא עברה חצי שעה והוא קיבל טלפון מנתניהו שהזמין אותו לפגישה והשאר היסטוריה. הרצןג נשאר הערב מוכה וחבול, המודל האיכותי יותר למשל על ההוא שאכל את הדגים המסריחים ונזרק מהעיר. עכשיו נותר לו לספןר את ימיו בראשות מפלגת העבודה.
המחנה הציוני בוזי הרצוג איווט ליברמן נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד