כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

האויב שבפנים: מאבקי אביגדור ליברמן נגד המגזר החרדי

כניסתו הצפויה של יו"ר ישראל ביתנו לממשלה צריכה להדליק אורות אדומים אצל הנציגות החרדית, שמרבה להסתחבק אתו אבל לא מצליחה למנוע ממנו פעם אחר פעם להגיש חוקים אנטי חרדיים ולקדם יוזמות לפגיעה בדת • עקיבא ווייס מסכם

דרעי וליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דרעי וליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כניסתו הצפויה של אביגדור ליברמן ומפלגת 'ישראל ביתנו' לממשלה יחד עם החרדים, כשהוא צפוי לקבל את תפקיד שר הביטחון, מעלה חששות רבים במפלגות החרדיות. ליברמן יהיה שזה שיחזיק בידיו את המפתחות ליעדי חוק הגיוס ובכלל, מעמדו כשותף בעל תיק בכיר עשוי לעמוד לחרדים לרועץ.

מחד גיסא, בונים במפלגות החרדיות על כך שליברמן אופורטוניסט, וכי מרגע שיהפוך לחבר בממשלה יישכחו מאבקי העבר והוא יתמקד בפוליטיקה מדינית ובטחונית. מאידך, כדאי להכיר את מאבקי העבר שניהל, כדי לדעת מה מטרותיו ואלו שפנים הוא עשוי לשלוף.

כשר בכיר ובהמשך גם כאיש אופוזיציה, לא חדל אביגדור ליברמן מלקדם חוקים אנטי דתיים במשך שנותיו בכנסת ובממשלה. ליברמן הגיש מספר פעמים הצעות חוק לקדם את נושא נישואין אזרחיים תוך התנגחות במפלגות החרדיות ובמגזר החרדי.

דגל נוסף שליברמן פעל רבות לקדם בשנותיו בפוליטיקה הוא חוק 'ברית זוגיות'. ליברמן תקף את החרדים לאחר שמליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת החוק לקביעת מעמדם של בני זוג שבאו בברית הזוגיות, אותה הגיש בתאריך 16/03/2016, ואמר: "אני לא מבין את הממסד החרדי שמתערב במקרה הזה, לדבר שלא רלוונטי מבחינתו, כי העדה החרדית ממילא מתנהלת על פי פנקסי מיוחסים בלי הכרה ברבנות הראשית".

ליברמן ניהל מאבק עיקש למען חןק הגיור, שהוביל ח"כ דודו רותם ז"ל בכנסת הקודמת, ואף הצליח לקדם אותו לחקיקה - אך המפלגות החרדיות הצליחו לעצור את יישום החוק ברגע האחרון. בסוף חודש דצמבר, ישראל ביתנו חידשה את חוק הגיור שקידמה בקדנציה הקודמת יחד עם אלעזר שטרן מ'יש עתיד', במטרה לאפשר לרבני ערים להקים בתי דין לגיור. ליברמן אמר בדיון: "אנחנו בישראל ביתנו בעד מדינה יהודית ונגד מדינה חרדית".

ליברמן גם נלחם נגד חוק טל אשר העניק דיחוי לבחורי הישיבות מגיוס צבאי, וסירב לתחנןני המפלגות החרדיות לתת לחוק תוקף לשנה נוספת - מהלך שהיה מונע מבג"ץ לבטלו. בעקבות התנגדות ליברמן נחקק חוק שוויון בנטל של לפיד בקדנציה הקודמת. לקראת תיקון חוק הגיוס כתב ליברמן בפייסבוק בתאריך 16/11/2015: "נתניהו, כחלון, בנט ודרעי מתחייבים לפטור את החרדים מגיוס ולפגוע בצעירים שמשרתים בצה"ל ושמוכנים למות למען מדינת ישראל. הגיע הזמן שכל צעיר שמגיע לגיל 18, חילוני או חרדי, יהודי או ערבי, ישרת בשרות צבאי או אזרחי ויתרום למדינת ישראל".

גם במהלך השנה האחרונה לא הפסיק ליברמן לתקוף ולגדף את הנציגים ןהמגזר החרדי. לאחר אישור התקציב לשנת 2016 אמר ליברמן: "נתניהו מחויב יותר לחרדים. לאחרונה חולקו מיליארדים לחרדים בתקציב האחרון על דברים הזויים".

לקראת תיקון חוק הגיוס החדש אמר: "מה שעובר על הליכוד, הכניעה המוחלטת שלו למפלגות חרדיות נוגדת את כל הרוח של הציונות". בתאריך 9.11.2015 אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת: "אי אפשר להתעלם מהעיתוי האומלל שדווקא בשבוע הבא ממשלת ישראל מביאה חוק שמבטל את השיוויון בנטל",

"בעיתוי הזה שאנחנו מתמודדים עם אין ספור אתגרים ביטחוניים, אנחנו רואים מה קורה ביו"ש, בירושלים, יש איומים מעזה כל שבוע, או ירי טילים על ישראל, אנחנו רואים מה קורה בצפון, מה קורה בסיני, מה קרה עם המטוס הרוסי, כמה המצב מסובך בסוריה ולבנון. בעיתוי הזה לבטל את השיויון בנטל זו פגיעה באותם אנשים שכל הנטל נופל עליהם. גם שירות פעיל, גם עבודה וגם תשלום מסים? אין לזה שום הצדקה הלכתית".

במהלך מושב החורף, בתאריך 21.11.2015 אמר על חוק השבת: "זהו עוד שלב שבו הממשלה הזו, שנמצאת גם כך בשליטת החרדים, הופכת את מדינת ישראל למדינת הלכה, תוך בגידה בציבור העולים ובחילונים".

בשורה התחתונה, יש לקוות כי ליברמן וכמו גם ראש הממשלה מחויבים להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם המפלגות החרדיות, אך נציגי יהדות התורה וש"ס יצטרכו לפקוח שבע עיניים על כל צעד של השותף החדש.
איווט ליברמן חרדים מאבקים אריה דרעי משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד