י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רוצים לאשר את מתווה הגז? תשאלו את הציבור

בית המשפט ביטל את סעיף היציבות במתווה הגז, ושלח את המדינה לסבב חקיקה נוסף, בתנועה לאיכות השלטון קוראים להתחשב בדעתו של הציבור בנושא

אסדת גז של נובל אנרג'י, צילום: פלאש90
אסדת גז של נובל אנרג'י, צילום: פלאש90

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ה') לשרי ממשלת ישראל להימנע מהצבעה בנושא פסקת היציבות החדשה בטרם יפורסם הנוסח המוצע, ובטרם ייערך דיון ציבורי כראוי.

כזכור, בחודש מרץ ניתן פסק הדין בעניין מתווה הגז על ידי בית המשפט העליון. עיקרו של פסק הדין היה בביטול המתווה לאור חוסר הסמכות שבקביעת פסקת היציבות הרגולטורית, אשר כבלה את שיקול דעתה של הממשלה באופן קיצוני, והלכה למעשה כבלה אף את שיקול דעתה של הכנסת.

פסק הדין השהה את בטלות המתווה למשך שנה על מנת לאפשר לממשלה לגבש הסדר חלופי אשר לא יפגע בעצמאות שיקול הדעת של הממשלה והכנסת. יחד עם זאת מתח בית המשפט ביקורת על התנהלות הממשלה בכל הנוגע לניהול המשא ומתן עם חברות הגז, אשר נעשה בהיעדר שקיפות ובאופן בלתי פורמאלי.

יחד עם זאת, נציגי הממשלה וחברות הגז הגיעו להסכמה באשר לנוסח מרוכך של פסקת היציבות. פרסום זה מעלה את החשש כי פסקת היציבות החדשה תאושר על ידי הממשלה בחטף, בהיעדר שקיפות, וללא דיון ציבורי כראוי. לא בכל יום מחליט בית המשפט להתערב לבטל החלטות ממשלה, ואם עשה כך במקרה זה מן הראוי הוא שחלופה שתגבש הממשלה תזכה לדיון ציבורי הולם בטרם תאושר.

גם לאחר פסק הדין והביקורת על הליך המשא ומתן עם חברות הגז, המשיך הצוות הממשלתי באותה התנהלות ללא כתב מינוי וככל הידוע אף ללא עריכת פרוטוקולים של הפגישות עם חברות הגז. אם כך, המעט שיכולה הממשלה לעשות על מנת להכשיר את התוצאה הוא לפרסם את ההסכם החדש בטרם יקבל חותם על ידי הממשלה.

כאמור, "התנועה לאיכות השלטון" קוראת לשרים להימנע מהצבעה בנושא פסקת היציבות החדשה בטרם יפורסם הנוסח המוצע, ובטרם ייערך דיון ציבורי כראוי. "הסערה הציבורית סביב אישורו של מתווה הגז וכבילת שיקול דעת הממשלה והכנסת רק מדגישה עוד יותר את החשיבות שמייחס הציבור לנושא זה, וכל שנותר הוא לצפות שגם נבחריו יפעלו בהתאם" אומרים בתנועה.
מתווה הגז התנועה לאיכות השלטון סעיף היציבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד