י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרקליט התביעה מאשר: "הרבנים היו מעורבים בחשיפת הפרשה"

עו"ד ארז פדן מפרקליטות מחוז ירושלים, מאשר בשיחה חריגה עם 'בחדרי חרדים' כי רבנים היו מעורבים בחשיפת פרשת מעשי המשגיח המתעלל • הכנת כתב האישום לא הייתה קלה: "זה היה מסמך קשה לכתיבה וקשה לקריאה"

צילום: יונתן זינדל פלאש 90
צילום: יונתן זינדל פלאש 90

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים': "רבנים סייעו בחשיפת הפרשה", כך מאשר התובע בתיק האישום של המשגיח, בראיון ל'בחדרי חרדים'.

עו"ד ארז פדן - מנהל מחלקה בפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), הוא הפרקליט שמנהל ומלווה את התיק החמור, של הפרשה בה משגיח בישיבה נחשד במעשים וחמורים בשלוש בנות משפחתו.

נוכח כתב האישום החריג, והאישומים הקשים המפורטים בו, שוחח עימו 'בחדרי', בין היתר כדי להבין האם הפירוט בכתב האישום הוא מקרה יוצא דופן.

זהו ראיון חריג. בדרך כלל פרקליטים אינם מתראיינים בשלב כה מוקדם של הגשת כתב אישום, אולם נראה שגם בפרקליטות מבינים את עוצמת הזעזוע והטלטלה שהסיפור הזה גורם בקרב הציבור, ומעבר לכך, מתברר שבתיק זה היה שיתוף פעולה עם הרבנים וגורמים חרדים אחרים, מה שחשוב לגורמי האכיפה בישראל, להרחיב ולהמשיך.

בשעת ערב מאוחרת יחסית, אנו מקיימים את הראיון הזה, והפרקליט שניצח על התיק, נשמע בהחלט עייף ויגע מהשבוע. מדבריו, ועל פי הטון, אני למד, שגם עליו עבר שבוע קשה, בו הוא יצא מזועזע מהסיפור.

• כמה זמן התיק הזה מתנהל?

"פתיחת התיק החלה בחקירת משטרה לפני כחודש ימים. בשלבים מתקדמים, ככל שלמשטרה היה ברור על מה מדובר, בעקבות פעולות החקירה שבוצעו - הם עירבו אותנו. מלפני שבועיים אנחנו מלווים את התיק כדי להגיש הצהרת תובע. לפני ארבעה חמישה ימים התיק כולו הועבר אלינו".

• ובתוך חמישה ימים ניתן להגיש כזה כתב אישום?

"בתיקי מעצר, כשהחשוד עצור, עושים זאת בזריזות ואנחנו יודעים כיצד לעשות זאת ולהצליח לעשות זאת בזריזות. המטרה היא שהאדם יישאר במעצר, וכך תימנע מסוכנתו. בלי שמוגש כתב אישום, הזמן בו ניתן להשאיר עצור במעצר ימים, מוגבל".

• כתב האישום מזעזע, קשה מאוד לקריאה. קראתי לפחות מאות כתבי אישום, אך בכזה טרם נתקלתי - יש צורך לפרט כל כך את כל מעשיו?

"החובה שלנו על פי דין, זה לפרט את המעשים, כדי שבית המשפט יידע מה אנחנו טוענים כנגד החשוד - מה הוא עשה, וגם כדי שהנאשם יידע בפני מה עליו להתגונן. בעניין זה, הוא לא שונה מכתבי אישום אחרים. הוא באמת הפך למסמך שקשה לכתיבה וקשה לקריאה".

יצויין, כי האישומים הרבים נגד המשגיח, הם אכן חריגים בחומרתם. גם בפרקליטות מחוז ירושלים אומרים כי העבירות שבוצעו על פי כתב האישום, הם חריגות ונדירות.

• על מה למעשה מסתמכים כשמגישים כתב אישום כזה?

"המתלוננות העידו ונחקרו במשטרה, אפילו כמה פעמים ובמשך שעות ארוכות. יש עוד מספר פעולות חקירה ואיסוף מידע שנעשו, יחד עמן נבנה התיק עם האישומים הקשים".

• מדובר בתיק שקיבל התייחסות מיוחדת?

"התיק לא שונה מתיק אחר. יחד עם זאת מדובר בפרשה נרחבת. התיק עוסק בעבירות שנעשו על פני עשרות שנים, ובכמה נפגעות, ולכן יש פה הרבה חומר יחסית. בחנו את הדברים ובראייתנו אין מקום לטעות פה. לא נעשה פה משהו שונה מתיקים אחרים".

• ממידע שמגיע ל'בחדרי' עולה כי החשוד שמר על שתיקה בחקירתו.

"חלק גדול מהחקירה, הוא שמר על זכות השתיקה, בחלק מסוים כן ניסה לענות על חלק מהדברים. יש בידינו עדויות וחיזוקים מחומרי חקירה נוספים".

• מידע נוסף שפורסם ונחשף ב"בחדרי", שהפרשה עברה קודם אצל רבנים ודיינים.

"מה שנכון שהיה פה איזה שהוא תהליך של כמה שלבים. ראשית, עבודה אישית של המתלוננות עצמן, עד שהן החליטו להוציא את הדברים החוצה, זה לא קל, וזה היה השלב הראשון. השלב השני היה, התייעצות ומעורבות של רבנים. היו פעולות שנעשו בתוך הקהילה, אך לא יהיה נכון להיכנס לפירוט על כל התהליך הזה.

"העובדה הברורה היא אחת, הדרך הזו שבה הנפגעים או נפגעות מוציאים החוצה את הדברים המוסתרים שפגעו בהם, ומערכת החוק פועלת את פעילותה, היא הדרך הטובה להתמודד עם הסיפור. אני מלא הערכה לנפגעות, לבעליהן, ולרבנים, שהוציאו את הדברים החוצה, לאור.

• אתה אומר שהיה כאן שיתוף פעולה של הקהילה החרדית?

"כן. היה פה שיתוף פעולה. של הקהילה החרדית, של המתלוננות, רבנים ואחרים שאפשרו את חשיפת הפרשה. אני מקווה ששיתוף הפעולה יימשך".

• להערכתך איזה עונש שעשוי להינתן בתיק זה, בהסתמך על תיקים אחרים דומים?

"לא יכול להתייחס לענישה. ברור שמדובר יהיה במאסר בפועל ולאורך תקופה ממושכת".

עם סיום הראיון, מבקש הפרקליט, שמרכז בידיו, מתוקף תפקידו, תיקים רבים בציבור החרדי, להעביר מסר חשוב: "אני אישית מקווה שתיק כזה וכמותו, יהוו אות וסימן לכל נפגע, ילדה אשה נערה או ילד, בכל סוג של קהילה גם הסגורות יותר, שאסור להחריש על מעשים כאלה. צריך למצוא את הדרך לחשוף את המעשים של הפוגעים, רק אז מערכות החוק יוכלו להרחיק את הפוגעים ולמנוע מהם להמשיך לפגוע".

"המסר הזה הוא גם לבני משפחה, וגם למנהיגות של הקהילות החרדיות, שצריכים לתמוך בהגשת תלונות למשטרה, כפי שקרה בתיק הזה".

כתב האישום הוגש על ידי עורכי הדין ארז פדן ומרים בן-גל מפרקליטות מחוז ירושלים. יחד עם כתב האישום הוגשה לבית המשפט בקשה לעצור את המשגיח עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.
משגיח בישיבה בית משפט מעשים חמורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד