כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

זעם בבני ברק: "העירייה הורסת לספרדים ומעלימה עין מאשכנזים"

לפנות בוקר של שישי האחרון, הרסה עיריית בני ברק את מבנה ביהכ"נ הספרדי 'ישועה ליהודה' שנבנה שלא כחוק • הגבאי הזועם ל'בחדרי': "בסמוך יש ביכ"נ אשכנזי לא חוקי - ולא נגעו בו לרעה" • העירייה: "האשכנזי כבר קיים 5 שנים"

הריסות בית הכנסת
הריסות בית הכנסת

טענות בבני ברק: העירייה מפלה את הספרדים לרעה, היא הרסה בית כנסת ספרדי שנבנה שלא כחוק, אך התירה על כנו בית כנסת אשכנזי שנבנה גם הוא שלא כחוק. העירריה מכחישה.

בית הכנסת הספרדי 'ישועה ליהודה' ברחוב יואל 16 בבני ברק, קיים מזה 25 שנה ופוקדים אותו בכל ימות השנה עשרות מתושבי העיר הלומדים ומתפללים במקום. בבית הכנסת שוכן, כולל אברכים ומתקיימים בו שיעורי תורה.

בזמן האחרון הרחב בית הכנסת אך העירייה הרסה את תוספת הבנייה בסוף השבוע שעבר.

יהושע לוי, גבאי בית הכנסת, מספר ל'בחדרי חרדים' על השתלשלות האירועים: "לבתי הכנסת 'ישועה ליהודה' ו'נאות יוסף' ישנה חצר משותפת. היחסים היו בדרך כלל טובים בין הקהילות. לפני כשנתיים נכנסו לתמונה עסקנים אשכנזים, שפנו לרב רפאל לוי מייסד ובונה בית הכנסת 'ישועה ליהודה', בהצעה לבנות בחצר המשותפת, הם ציירו תוכנית חלוקה וחתמו עליה. הרב רפאל הסכים ואכן לפני שנתיים ימים הקימו בית כנסת בחצר".

ומתי התחילו הבעיות? "לפני כחודשיים, הספרדים ניגשו לממש את חלקם בחצר, ובנו מבנה, קם מיעוט אשכנזי צעקני שהתנגד וטען: 'מה פתאום בונים לספרדים? אין להם רשות בכלל, אין ציבור ספרדי בבני ברק. מי אתם בכלל'. אך הרב רפאל בהתאם לחוזה - בנה כפי שהם עשו. חשוב להדגיש זה לא שאם אתה לא עושה החצר נשארת ריקה, העסקנים שם, לוטשים עיניים ומצהירים שלדעתם מגיע להם, וזה אומר שאם אתה לא בונה היום - הם בונים שם מחר".

וכאן הסיפור הסתבך: "אחרי שהקמנו את חלקנו, לא שקטו העסקנים האשכנזים והוסיפו למבנה בית הכנסת עוד כ-50 מטר רבוע והשאירו מטר וחצי למעבר מאות האנשים, העוברים שם מידי יום ביומו. דבר זה רק חיזק את ההבנה אצלנו שאם אתה לא בונה היום - הם בונים שם מחר".

יהושע מסיים את סיפורו: "בליל שישי האחרון בשעה 4 לפנות בוקר הגיע כח שיטור ויס"ם, יצר חייץ והחל לנתץ ולהרוס את כל המבנה של הספרדים, אולם בחלק של המבנה הליטאי לא נגעו".

"וכאן אני תמה: ללא צו הריסה? בשעת בוקר מוקדמת? ודוקא לספרדים?"

עשו דין לעצמם
מדובר עיריית בני ברק אברהם טננבוים, נמסר בתגובה:

1. מדובר בהשתלטות ובגזילת שטחי ציבור, ואין, כמובן, כל היתר ל"איש הישר בעיניו יעשה", וברור גם שזו "מצווה הבאה בעבירה", וכך גם נהגה העירייה מאז ומתמיד כנגד פולשים לשטחי ציבור.

2. העירייה פועלת להקצאת קרקעות, בהתאם לחוק, ולצורך זה פורסמה מודעה פומבית בכלי התקשורת. לרשות העירייה עשרות מגרשים, ומאידך גיסא, ישנן מאות בקשות של קהילות שונות להקצאת קרקעות, ואכן, לאחר פרסום מודעה לציבור בנושא ודיונים ארוכים וממושכים, הגיעו נציגי הסיעות בעירייה להסכמות, ובימים אלו תאושר רשימת ההקצאות לתלמודי-תורה, ובקרוב-גם לבתי-כנסת.

3. הפולשים והבונים ברחוב יואל הותראו שלא לנקוט בדרך זו, אך הם החליטו לעשות דין לעצמם, ובעקבות זאת, העירייה ביצעה את הצו, בהתאם לחוקי התכנון והבניה, כמובן לא בשמחה, אלא בהכרח, כדי למנוע אנדרלמוסיה ושלטון של כל הישר בעיניו.

4. ההריסה בוצעה כנגד בית-הכנסת שנבנה בימים האחרונים, ואין לכך כל קשר לספרדים או לאשכנזים. בית-הכנסת השני כבר קיים למעלה מחמש שנים.

5. ההריסה בוצעה בשעת בוקר מוקדמת, בהתאם להנחיות המשטרה, כדי למנוע התכנסות ועימותים עם תושבים.





המסמך











,
בית כנסת הריסות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד