י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סליחה יהודים, תנו לנו רגע להכיל את המוסלמים

רגע אחרי שסירבו לבקשתן של סטודנטיות דתיות להקמת מחיצה בנשף הסיום כדי שיוכלו לרקוד, אגודת הסטודנטים בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בהודעה נוטפת התנצלות לסטודנטים המוסלמים

סליחה יהודים, תנו לנו רגע להכיל את המוסלמים

בס"ד

קראתי פעם, קראתי פעמיים, ולו היה זה דף נייר, בוודאות הייתי כותבת "'קרעתי" מילה במילה. קשה לי להאמין שזה אמיתי. הודעה נוטפת חנופה מאת מוסד מכובד שרק רגע אחד קודם לכן הבהיר שלא יקבל בקשות לגיטימיות מצד ציבור מסוים בשל דתו.
אולי בגלל התרגשות יתר ועצבים מפעפעים, אני פוסחת על הפרטים וקשה להבין את דבריי, אז אחזור מעט אחורה.
ביום שלישי שעבר נערכה הצבעה בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית. ההצבעה הגיעה לאחר שמספר סטודנטיות דתיות, ביקשו להציב בחלק קטן של אולם נשף הסיום, מחיצה עבורן כדי שיוכלו לרקוד מבלי שתהיה להן בעיה הלכתית. ההצבעה היתה לרעתן, והנהלת הסטודנטים דחתה את הבקשה. סטודנטיות דתיות שרוצות להשתתף בנשף הסיום וגם לרקוד – יכולות להמשיך לרצות.
מה הבעיה בהצבת מחיצונת באזור נידח של אולם אחד גדול? אין איש יטרח לענות. לא יהיה וזהו.
בעיה חדשה שצצה לאותה פקולטה, היא העובדה שהנשף יוצא ביום הראשון של – נחשו: הרמדאן. חגם של המוסלמים.
פה זו כבר ממש תסבוכת, כך מסתבר. אבל רגע אחרי שבמילים אחרות, אמרו ליהודיות דתיות שהן יכולות לשכוח מתנאים מתאימים לנשף, בוחרת אותה הנהלה להוציא מכתב מתרפס בפני סטודנטים מוסלמים שנפגעו לא עלינו כתוצאה מהעובדה שהנשף נופל על רמדאנם...
פוסט נוטף התנצלויות, שבינתיים הוסר, הבהיר לסטודנטים כמה ההנהלה מוחה על הטעות שיצאה תחת ידם.
סטודנטים וסטודנטיות יקרים\ות,
בדומה לשנה שעברה, נשף הפקולטה למשפטים נקבע על ידנו, האגודה, לתאריך ה-07.06. קביעה זו נעשתה על בסיס כלל השנתונים הרשמיים הזמינים לאגודה, ובפרט שנתון האוניברסיטה ושנתון הפקולטה. בשנתונים אלו, לצערנו, לא הופיעו החגים המוסלמים בצורה אינדיקטיבית ומפה קביעתנו.
בראש ובראשונה חשוב לנו לציין - אנו מתנצלים מקרב לב על טעות זו אשר הובילה למחדל של קביעת ערב הנשף על יומו הראשון של הרמדאן. במידה והיינו יודעים שהחג מתקיים (ובזו אנו מתכוונים לכל יום מחודש הרמדאן ולא רק ליומו הראשון) מעולם לא היינו קובעים את תאריך הנשף כפי שנקבע. בנוסף ובאותה נימה - אנו אחראים לייצוג האוכלוסייה המוסלמית בפקולטה ככל סטודנט אחר בפקולטה, ואנו שותפים לתחושת האי-סבירות בקיום מבחנים ותאריכי הגשת עבודות על תאריכי החגים המוסלמים. אנו נעשה כל שביכולתנו שאף פגיעה מהפגיעות האמורות לא תחזור על עצמה, וכן שהאוניברסיטה והפקולטה יציינו בשנתונים ובלוחות האקדמיים את תאריכי החגים המוסלמים (ובנימה זו, גם את הנוצריים) וכך יובאו לידיעת כל סטודנט\ית וגוף המקושר לפקולטה.
השתלשלות הדברים:
בעת הפנייה הראשונית, כפי שהוצגה לנו כפנייה יחידנית של סטודנטים בודדת ולא כפנייה קבוצתית, ערכנו בדיקה מיידית עם מנהלת השיווק של אולם "קדמא" בנווה אילן (ספוילר שכבר ידוע לכולם), בו הנשף עתיד להתקיים. לצערנו, התשובה שקיבלנו הייתה שלילית, וזו מכיוון שחודש יוני הינו חודש עמוס אירועים. כתגובה לתשובתה, ביקשנו ממנהלת השיווק להישאר עימנו בקשר, ולהודיענו במידה ואחד ממזמיני האולם מבטל או מבקש להזיז את תאריך אירועו. לצערנו, לא קרה הדבר.
מרגע פרסום הפוסט בפייסבוק ושליחת המכתב הרשמי לדיקן הפקולטה, קרי הפנייה השנייה, ומהרגע שהבנו שמדובר בפגיעה קבוצתית ככלל, ובפגיעה בקבוצת המיעוט בפרט, אנו ניסינו בכל מאודנו למצוא פתרון, אך לצערנו האולם סירב בתוקף להפחית מסכום דמי הביטול. כמו"כ הצענו לדחות את קיום הנשף באולם זה לשנה הבאה מתוך תקווה שהאולם לא יראה בכך ביטול האירוע, אך לאור המחיר המיוחד שקיבלנו מלכתחילה ולאור הקושי לדבריהם למצוא חוגגים להחליפנו בתאריך, הצעה זו נדחתה גם כן (תשובתו הרשמית בכתב של מנכ"ל האולם אליו פנינו לאחר סירוב מנהלת השיווק).
משמעות הזזת הנשף הינה כבירה: החוזה עם האולם הינו חוזה מסחרי, וככזה כולל בתוכו קנסות יציאה מהחוזה. מכיוון שהדבר התגלה זמן קצר יחסית לפני קיום הנשף, ומכיוון שלא היה תאריך פנוי אחר, עלות היציאה הינה באזור ה65,000 ₪. לצד עלות זו, קיימות עלויות נוספות הכרוכות בביטול האירוע: דיג'יי, צלמים, הגברה (אותה צריך להזמין לפחות חודש לפני האירוע) ועוד, המסתכמות בכ5,000-7,000 ₪ נוספים. מיותר לציין שביטול הנשף לאור זאת יגרור את אי-קיומו השנה בכלל, ואת הסבירות הגבוהה של אי-קיומו גם בשנה הבאה, שכן מדובר בסכום המהווה כמעט את כל תקציב האגודה, לצד העובדה שלא יימכרו הכרטיסים המכסים את רובו.
המשכנו לנסות ולשכנע את אנשי האולם להתחשב, אך ניסיונותינו לדחייתו לשנה הבאה וניסיונותינו להחליף תאריכים עם חוגגים אחרים העלו חרס.
לאור העובדה שלא היינו מוכנים לוותר בקלות על השתתפות הסטודנטים והסטודנטיות המוסלמים גם במידה ולא נצליח לשנות את מועד האירוע, בפגישה שנערכה עם הדיקן בשבוע שעבר הועלו שני רעיונות :
1. דחיית כל אירוע הנשף בכשעה ועל ידי כך אפשור שבירת הצום בביתכם לפני תחילתו.
2. דחיית תחילת הנאומים והספקטאקל מאותו הרציונל.
• לשם כך, ולאור חשיבות השתתפותם\ן, הציעה הפקולטה אף לממן מוניות במיוחד לכל אחד ואחת מהם מביתו\ה.
לצערנו הרב - הצעות אלו התבררו כלא רלוונטיות, וזו מכיוון שאינן פותרות את הבעיה המרכזית שהיא ערכו ואופיו של חג הרמדאן, לעומת החסמים של שעת שבירת הצום.
מכיוון שלא ניתן להזיז הנשף, שאלנו לדעת כותבי המכתב האם ברצונם לפעול לבטלו. תשובתם הייתה חד-משמעית שלא, וזו לאור המחירים הכבדים לאגודה ולכלל הסטודנטים, ולמרות שהמחדל בקביעתו נוצר על ידנו. אנו רוצים להודות להם על כך שהיו מוכנים לשים את טובת הסטודנטים והסטודנטיות אל מולם למרות הפגיעה בהם. זוהי גדלות נפש של ממש, ואנחנו מתחייבים בריש גלי לעשות הכל כדי שלא לתת למחדל שכזה לחזור על עצמו. כן אנו רוצים להודות להם שבחרו בדרך של הידברות חברית, מתוך הבנה שדעתם - דעתנו, והם - אנחנו.
לאור כל האמור לעיל, הנשף יתקיים במתכונתו המתוכננת בתאריכו המתוכנן - ה07.06.2016.
עם זאת, הפגיעה נותרה בעינה ומצב דברים זה אינו מקובל עלינו ולכן, אנו מבטיחים אל מול כלל ציבור הסטודנטים והסטודנטיות את הדברים הבאים:
1. עשיית כל שביכולתנו להכניס אינדיקציות לחגים המוסלמים והנוצרים לכלל השנתונים הרשמיים באוניברסיטה ובפקולטה.
2. קביעת תאריכי בחינות והגשות של עבודות כך שיינתנו תוך התייחסות והתחשבות בכלל החגים, ככל שאלו נקבעים על ידי או בשיתוף האגודה.
3. קביעת אירועים רשמיים של האגודה תוך התייחסות והתחשבות בכלל החגים.
• נציין כי עקב פניית הסטודנטים המוסלמים ושיחתנו המשותפת עם הדיקן, הפקולטה כבר פועלת להכנסת אינדיקציות אלו לשנתון.
4. מתן סיוענו והשתתפותנו הפעילה בהקמת אירוע אלטרנטיבי המתוכנן להתקיים בפקולטה או מחוצה לה כביטוי למקום של החגים המוסלמים בחיי הפקולטה, בשילוב המרכז לרב-תרבותיות והנהלת הפקולטה.
אנחנו שוב מתנצלים בכל דרך אפשרית על העוול שנעשה ושוב מדגישים שאנו כאן לכל פנייה של כל סטודנטית וסטודנט באשר הם.
אנו עושים הכל כדי להכיל את כלל הדעות, הערכים והאמונות הקיימות זו לצד זו בפקולטה, והכל בכדי להגיע למצב בו אין האחד בא על חשבון השני.
שוב אנו מודים לכותבי המכתב על הדרך בה הם בחרו לנהל פגיעה זו שנגרמה להם באחריותנו הישירה. אין בליבנו ספק שההידברויות ההדדיות יעזרו לקדם את כולנו יחד בעתיד כפי שהן עוזרות כבר עכשיו.
שבוע טוב לכולם,
האגודה
אני רק רוצה להזכיר, למי שהפסיק לשכוח במהלך קריאת ההודעה הכה נוגעת ללב, כי זו אותה אגודה שלא ממש הצליחה להכיל את הבקשה הצנועה, תרתי משמע, של חבורת סטודנטיות דתיות, שבסך הכל ביקשו לרקוד באותו נשף, באזור צדדי של האולם – מאחורי מחיצה.
כפייה דתית כפייה חילונית האוניברסיטה העברית נשף סיום רמדאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד