י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מים להמונים: הכל על התפלת מי השתייה שלנו

כיצד הופכים מי הים למי שתייה? כמה אחוז מים מותפלים מכלל כמות המים מגיע לבתים שלנו? האם החזרת המלחים לים פוגעת באיכות הסביבה? ומה כולל תהליך ההתפלה? כל מה שצריך לדעת על מי השתייה המותפלים שלנו

.
.



* מדינת ישראל מאופיינת ברצף של שנות בצורת כשביניהן יש שנת גשמים ברוכה. בעשור האחרון נסחטו מקורות המים הטבעיים כמעט עד תומם. האפשרות להישען על מים טבעיים לשתייה, במדינה חמה כשלנו, אינה ריאלית ותהליך התפלת מי הים לשתייה, מאפשר למקורות המים הטבעיים לשוב ולהשתקם.

* לאורך רצועת החוף הוקמו חמישה מתקני התפלה: אשקלון, פלמחים, חדרה, שורק ואשדוד - המספקים כ-600 מיליון קוב מים בשנה באמצעות המוביל הארצי החדש.

* 75% מהמים המסופקים לבתים מגיעים ממי ים מותפלים.

* בזכות ההתפלה ישראל נמצאת מעל לקו האדום בכנרת, למרות שנות הבצורת הקשות. השימוש במים מותפלים במקום אלה הטבעיים, מאפשר לאחרונים לזרום לנחלים שהתייבשו, ולחדש, לדוגמה, את הזרמת המים לנהר הירדן.

* מתקן ההתפלה באשדוד נבנה באמצעות חברת הבת של "מקורות" - "מקורות פיתוח וייזום", האחראית לתכנונו, הקמתו ותפעולו למשך 27 שנה. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב-1.6 מיליארד שקל. המתקן יספק השנה 90 מיליון מטר קוב מי ים מותפלים למערכת המים הארצית, והוא אף ערוך להרחבת האספקה ל-125 מיליון מטר קוב מים בשנה.

* תהליך ההתפלה מתבצע ע"י מספר שלבים: שאיבת מי ים באמצעות מערכת צינורות המונחת במרחק כקילומטר מהחוף ומעומק של כ-9 מטר מתחת לפני הים אל תחנת שאיבה שנמצאת בחוף. משם, המים עוברים למתקן בו מתבצע סינון גס ראשוני באמצעות רשתות סובבות, המבטיח כי בעלי חיים ומפגעים שונים לא יעברו הלאה. לאחר הסינון הראשוני, מי הים ממשיכים לשלב "קדם סינון" שתפקידו לבצע סינון פיזיקלי של מי הים - או במילים פשוטות להיפטר מהלכלוך וכך אנו מקבלים מי ים נקיים. לבסוף, מתבצע תהליך של אוסמוזה הפוכה שתפקידה להפריד את המלחים מהמים.

* במקביל לתהליך ההתפלה, מתבצעים תהליכי בדיקה ומזעור נזקים לסביבה, ומוחזרים מינרליים חיוניים למי השתייה ואחרים מוצאים מהם. הכלורידים והבורון (סוג מינרל שקיים בים) מוצאים מהמים ומוחדר לתוכם סידן. כמו כן נבדקים ערכי ה-PH (חומציות) במים.

* מכל קוב מים הנשאב מהים - 45% הופכים למי שתיה והשאר הוא רכז מלוח המושב לים באמצעות צינור.

* כל מתקן התפלה נסקר והתכנון שלו מוגש בין היתר למשרד להגנת הסביבה לאישור. בנוסף, בכל שנה מתבצע ניטור סביבתי בעשרות מוקדים בים ובנקודות עומק שונות על ידי מכון מחקר חיצוני, המוודא כי אין פגיעה בסביבה הימית. הדוח של מכון המחקר מוגש אף הוא למשרד להגנת הסביבה.

* בשל משבר מים בקפריסין, חברת מקורות נרתמה לסייע לאי השכן והקימה ושידרגה בו שני מתקנים להתפלת מי ים. המתקן הראשון, בלימסול, הוא מתקן חדש בתפוקה של 14 מיליון מ"ק מים מותפלים בשנה. את המתקן השני, בלרנקה, שידרגה החברה על מנת שיספק אספקה של כ-20 מיליון מ"ק לשנה.

**הכתבה בשיתוף מקורות

התפלת מים מי השתייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד