כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

טיסות ביבי מומנו על ידי גורמי חוץ: "מראית עין של טובות הנאה"

פרשת 'ביביטורס': לפי דוח המבקר, בנימין נתניהו "חרג מנהלי הטיסות" בעת כהונתו כשר האוצר לפני עשור שנים • טיסותיו מומנו על ידי אנשי עסקים וקיים חשד "למימון כפול ושימוש בנקודות לטיסות פרטיות" • נתניהו: "ההר הוליד עכבר"

בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

אנשי עסקים מימנו את טיסות נתניהו ומשפחתו, ויש חשד לניגוד עניינים", כך טוען מבקר המדינה בדוח שפורסם היום (ג).

לפי הדוח בתקופת כהונתו של נתניהו כשר אוצר בממשלת שרון, בין השנים 2003-2005. מימון טיסותיו של נתניהו ובני משפחתו נעשה על ידי גופים חיצוניים ולא ממשלתיים כולל אנשי עסקים פרטיים, ללא אישור משפטי, וללא בדיקה האם מדובר בטובות הנאה פסולות.

עוד עולה כי: "יש חשש למימונים כפולים, הסטת מימונים וכן לגבי אי בהירות לגבי התחשבנות עם חברת אל על בגין שימוש של משפחת נתניהו בנקודות בונוס של המדינה שנוצלו לכאורה לנסיעות פרטיות. לאור בדיקת היועץ המשפטי לממשלה, בעניינים אלה ונוספים, יש סוגיות הנוגעות לנושא שמבקר המדינה מנוע מלבדוק אותן במסגרת דוח זה".

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "אחרי שנים של כותרות מפוצצות ופרסומים בהיקף אדיר מתברר שההר הוליד עכבר. בנסיעותיו של מר נתניהו לא היה שום ניגוד עניינים, שום מימון כפול ושום דבר בלתי חוקי.

"היועץ המשפטי לממשלה כבר בדק את החומר שהעביר אליו המבקר ב-2013 וקבע שאין שום סיבה לפתוח בחקירה. אנו משוכנעים שכך יהיה גם עם הספיח שהועבר אליו ב-2015. מבקר המדינה קובע שנתניהו נהג בדיוק כמו שרים אחרים ושבאותה תקופה עדיין לא נקבעו הכללים לנסיעות שרים. הכללים לגבי נסיעות שרים נקבעו רק ב-2008, בעוד שהדוח מתייחס לתקופה עד 2005. הניסיון להחיל רטרואקטיבית על נתניהו, ורק על נתניהו, כללים שנקבעו אחר כך אינו ראוי. התחושה היא שמדובר בדין מיוחד לנתניהו, ודין אחר לכל היתר.

"גברת נתניהו הצטרפה לנסיעותיו של בעלה כמקובל לגבי רעיות ראשי ממשלה לשעבר ולעתים גם לרעיות שרים. הגופים החיצוניים שהזמינו את נתניהו הם גופים ציבוריים כמו הבונדס, השדולה לטובת ישראל בבריטניה, מוסדות חינוך וכדומה. נסיעות אלה היו חשובות למדינת ישראל. במהלכן גייס מר נתניהו עשרות מיליוני שקלים לטובת המדינה, התראיין עשרות פעמים בתקשורת הבינלאומית והופיע בפני גופים ציבוריים רבים לטובת ההסברה הישראלית. משך שנים ארוכות סורקים את נתניהו ורעייתו במסרקות ברזל ולא מוצאים כלום - כי אין כלום".

ח"כ מיקי רוזנטל הגיב לדוח ואמר: "הטיוח מתחיל מפיטורי נחום לוי, חוקר המשטרה שחקר את התיק במשרד המבקר וחיבר מסמך הקובע כי נפל חשד לפגיעה בטוהר המידות בהתנהלות בני הזוג נתניהו. לאחר מכן, משך היועמ"ש וינשטיין זמן. הוא ידע שעל העבירות המיוחסות לנתניהו תחול התיישנות. לכן, הוא מורה למשטרה לבדוק (לא לחקור) ״הבדיקה״ נמשכת כמעט 3 שנים בסופה מחליט היועץ המשפטי לסגור את התיק בטענה שחלף זמן רב ועל חלק מהעבירות חלה התיישנות. מי שמרח את הזמן נזכיר, הוא וינשטיין עצמו.

סגן יו"ר הכנסת ח"כ יואל חסון, שיזם את הדיון שהוביל לביקורת על פרשת "ביביטורס" כשכיהן כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה בשנת 2011, התריע על חבלה פוליטית בעבודת מבקר המדינה.

במכתב חריף ששלח הבוקר ליועמ"ש לשעבר וינשטיין, קרא לו ח"כ חסון לחשוף כיצד פעל במסגרת תפקידו על מנת למרוח את דו"ח המבקר כדי להוביל למצב משפטי של התיישנות ומניעת בדיקה וחקירה פרטית: "כמי שהיה מעורב כמוך בבדיקה מיומה הראשון של הפרשה בוועדה לביקורת המדינה, ידוע לי כיצד נעשו מאמצים מאחורי הקלעים לטיוח הפרשה, לגרירת רגליים ולחבלה בעבודת המבקר על מנת להגיע להתיישנות".

"כעת נטל ההוכחה רובץ עליך להראות שלא פעלת במחשכים יחד עם מקרובי ראש הממשלה על מנת לסכל את הבדיקה. אני דורש לחשוף באופן מלא כיצד התנהלת בפרשה ולהסיר כל עננה מעל החש הכבדים שהוצגו בפניך".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה: "יש להצר על כך שדוח חשוב כל כך יוצא כמעט 5 שנים תמימות לאחר שהחל להכתב, ולמעלה מעשור לאחר שהתרחשו האירועים אותם הוא בודק.
הדוח מצייר תמונה מטרידה ביותר של נבחר ציבור אשר התעלם באופן עקבי ושיטתי מנורמות שלטוניות רצויות המצופות ממנו גם בהעדר אסדרה ברורה, תוך שהוא נמצא במצב של חשש לניגוד עניינים, ולו למראית עין, בהעדר שקיפות ותוך התעלמות מחובות הדיווח החלות עליו כשר בממשלה.
התנהלות זו, גם אם נמצא שאינה פלילית, לאחר בחינה ארוכה ומסורבלת של היועץ המשפטי הקודם, הינה בוודאי לא התנהלות המצופה מנבחר ציבור בתפקיד הבכיר של שר. לא כל מה שלא אסור במפורש - מותר.

"התנועה למען איכות השלטון דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה כי לנוכח חלוף הזמן וחומרת המעשים המיוחסים, יאיץ את בחינת החומרים אשר העביר לו מבקר המדינה, ויפרסם בהקדם את תוצאותיה של הבדיקה הפלילית".
ביביטורס בנימין נתניהו ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד