י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מניצני השלום? ה"תולדותים" סיכמו לא להפריע בעת ההדלקות

כבר שנים שניטש ויכוח בין שתי החצרות הירושלמיות סביב הפעלת המוזיקה בעת נאומו של האדמו"ר מתולדות אהרן בציון הרשב"י • 'בחדרי חרדים' מגיש לכם את השתלשלות הוויכוח מירושלים עד למירון, עד לפתרון המלא שהושג השבוע

האדמו"רים האחים מתולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק. צילום: שוקי לרר
האדמו"רים האחים מתולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק. צילום: שוקי לרר

השקט והשלום שבים להדלקות המסיימות את הילולת הרשב"י במירון - בימים האחרונים הגיעו גורמים בחסידויות 'תולדות אברהם יצחק' ו'תולדות אהרן' להבנות וסיכומים, שאף קהילה לא תפריע למעמד ההדלקה של חברתה, ובכך מקווים מגיעה לסיומה מחלוקת בת כמה שנים.

הכל החל לפני שנתיים כאשר גורמים שונים בחצר 'תולדות אהרן' פעלו לכבות את המוזיקה בהדלקה של חסידות 'תולדות אברהם יצחק', בדקות בהם האדמו"ר מתולדות אהרן נואם לפני הציבור ברחבה העליונה לפני מעמד ההדלקה המסורתי, כשלטענתם התזמורת מהרחבה התחתונה - "רחבת תולדות אברהם יצחק", מפריעה לנאומו של האדמו"ר.

בחסידות "תולדות אברהם יצחק" רתחו על ההתנהלות, וכפי שפורסם בשנה שעברה ב'בחדרי חרדים', טענו כי אין שום קשר בין שני האירועים וכל קהילה עורכת את האירוע שלה בשעה הנוחה לה, וכפי שמעולם לא עלה בדעתם שיש להשתיק את המוזיקה של תולדות אהרן כאשר האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק נואם, כך אין שום הגיון שחסידות אחת תסגור את האירוע של חסידות שניה משום שהמוזיקה מפריעה לה.

בחסידות טענו עוד כי לאחר גמר ההדלקה מתקיימת תפילת ערבית המונית, בשעה שהמוזיקה ברחבה העליונה בשיא עוצמתה, ומעולם לא עלה בדעת מי לדרוש את השתקתה. בחסידות "תולדות אהרן" טענו מנגד כי ההדלקה שלהם במתחם המדובר החלה כמה שנים קודם, ולכן על תולדות אברהם יצחק להתקפל ולא להפריע להם לאירוע.

בתולדות אברהם יצחק לא הסכימו עם הדברים, על פי גרסתם - מירון שייכת לכולם וזה השטח שהוקצה עבור הקהילה, וכי אין לקהילה שום ענין להפריע אלא רק לקיים את האירוע שלה ללא הפרעות. כתשובה לטענת תולדות אהרן השיבו גורמים בחסידות כי האדמו"ר מתולדות אהרן החל לשאת דברים לפני ההדלקה רק בשלש שנים האחרונות, בעוד שההדלקה של תוא"י במתחם התחתון מתקיימת כבר כמה שנים קודם, וכי על תולדות אהרן היה לדעת שהחלטה להקדים את נאומו של האדמו"ר להתחלה, תתנגש עם קולות הריקודים מהרחבה למטה.

למרות ניסיונות תיווך במהלך השנה החולפת המקרה חזר על עצמו שוב, ובשיאו של האירוע ניתנה הוראה משטרתית להנמיך את ווליום המוזיקה עד שלא היה כבר מה לשמוע, ולכן האירוע נעצר לכמה דקות. גורמים רשמיים בחסידות 'תולדות אהרן' אליהם פנה 'בחדרי' בשנה שעברה, הסתייגו מהמקרה וטענו כי הדבר נעשו על דעתם של כמה עסקנים, וכי הוא לא יועיל לצעדי ההתקרבות בין החסידויות. עסקנים בשתי החצרות, שהבינו שהמצב לא משרת אף אחד מהצדדים, ומוציא את דיבתם רעה - החליטו השנה לסדר את הענין.

ל'בחדרי' נודע שבשבוע האחרון התקיימה פגישה בה השתתפו העסקנים ר' הערש מיכל הלר ועוד מחסידות "תולדות אהרן", ומהצד השני - ר' לייבל פרוש, ר' אהרן ברנדמרק ור' דוד ווינברג מחסידות "תולדות אברהם יצחק", ובה סוכם כי כל אחד מהצדדים יעשה הכל כדי להחליש את החיכוך בין הצדדים.

בפגישה הוסדר כי חסידי תולדות אהרן יוסיפו קירות אקוסטיות שיפרידו בין שני הרחבות, ואף יוסיפו מוניטורים מסביב לבימת האדמו"ר מתולדות אהרן והאזור הנושק לרחבה שמתחת, כדי לעמעם את קולות המוזיקה, תוך התחייבות שההוראה לכיבוי או הנמכת המוזיקה לא תחזור על עצמה שוב.

גורמים במשטרה בירכו על הסיכום, מתוך תקווה שהשקט יחזור, והאמת והשלום אהבו.
תולדות אהרן תולדות אברהם יצחק שלום הדלקות גורמים מירון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד