כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כל מה שרצית לדעת על ספורט טיפולי לילדים

ילד עם בעיות מוטוריות או לוקח ריטלין, ילד שמתעייף מהר או ילדה עם עקמת, איך מחזקים חגורת כתפיים ומשפרים סרבול אצל ילדים? כל התשובות לשאלות אלו ועוד, בכתבה הבאה

כל מה שרצית לדעת על ספורט טיפולי לילדים

לאחר שעה של שאלות ותשובות בנושא ספורט טיפולי – שהתקיימה על ידי מיכל כהן - שיקום בתנועה, בקבוצת "האתגר" של המאמנת רחלי זק, אנחנו מביאים לכן ב'לובי נשי' את עיקרי השאלות שנשאלו וכן את התשובות, לטובת הקוראות שימצאו עניין בתוכן, עבורן או עבור ילדיהן. ההקדמה של מיכל, כפי שנכתבה וחשובה מאוד, היא להלן: "לפני שאני מתחילה לענות את התשובות חשוב לי לומר שאני לא מכירה את הילדים שלכם, את ההיסטוריה שלהם, ואת המצב הבריאותי שלהם, לכן כל מה שאשיב אלו דברים שבדרך כלל מאפיינים את רוב הילדים. כמובן הדבר אינו מהווה תחליף לאבחון מקצועי או לטיפול רפואי. מקווה מאוד שהתשובות שלי תעזורנה לכן, תפקנה מהם את המרב ותוכלו לגלות ביחד איתי מה תנועה יכולה לשנות.

שאלה: יש לי ילד בן 7 שמתעייף מהר מכל פעילות מוטורית. אופניים, משחק כדורגל, הליכה. כמו כן לא מתלהב מלטפס על עצים וכו'.... על מה זה יכול להעיד? מה אני יכולה לעזור לו בבית?
תשובה: ילד שמתעייף הרבה מפעילות, דבר ראשון שאני ממליצה זה לבדוק אם הוא במצב בריאותי תקין, כלומר בדיקות דם פשוטות, זה כדאי ומומלץ מידי פעם לכל ילד. יתכן שזה נובע גם מאופי שאוהב לא להתאמץ וישנם ילדים כאלו. דבר נוסף זה חולשה של השרירים, כלומר - טונוס שרירים נמוך שגורם לגמישות יתר ולחוסר חיוניות בתפקוד - שמגייס מהילד הרבה מאמץ. דבר כזה אפשר לבדוק באבחון. בכל מקרה כדאי ומומלץ לסגל בבית אורח חיים פעיל, החל מעבודות בית, (כן, גם בגיל כזה...) יציאה לגינות, מסלולי אופניים, וחוג קבוע של פעילות גופנית המותאמת ליכולותיו.

שאלה: כיצד ניתן לחזק חגורת כתפיים חלשה (מתבטא בעיקר בכתיבה)? ילדים בגילאי 8 ו 12.
תשובה: חגורת כתפיים זה נושא מורכב, כי אני לא יכולה לדעת בלי לעשות אבחון יציבה אבל זה יכול להיגרם מכמה סיבות: חולשה בשרירי חגורת הכתפיים, רקע משפחתי, דימוי גופני נמוך/ חוסר בטחון עצמי, חוסר פעילות גופנית, גדילה מואצת, בעיות גב או מבנה של השכמות. בכל מקרה אתן לך כמה תרגילים קלאסיים לחיזוק חגורת הכתפיים: 1. לצייר ציורים (עם צבעי פנדה דווקא משום שהם דורשים יותר מאמץ) כששוכבים על הבטן. 2. לתלות כביסה על חבלים מעל גובה החזה של הילד, והפתיחה והסגירה באמצעות האצבעות. 3. לצייר ציור על גיליון נייר שתלוי על הקיר מעל גובה החזה, כך הילד צריך להרים את הידיים כל הזמן בזמן הפעילות. 4. להתלות על מוט בגינה ולעבור מאחד לשני. 5. תרגיל המריצה 6. לקרא ספר בשכיבה על הבטן. מקווה שקצת נתתי לך רעיונות ושהבנת את העיקרון... אצלי בקליניקה יש ציוד מיוחד לזה, כך שבתרגול שאני עושה אצלי הוא שונה. אבל רשמתי לך מה שאני ממליצה לאמהות של המטופלים שמגיעים. בהצלחה רבה! ואל תזניחו את זה, שלא יהפוך להיות אח"כ מבני, ויהיה קשה יותר לטפל בזה.

שאלה: הבת שלי בת 8, ודי מסורבלת מבחינה מוטורית. זה מתבטא בירידה ועליה במדרגות, קפיצה בחבל וכו', ממה זה יכול להיות? ואיזה טיפול את ממליצה? יש לציין שהילדה נמוכה מהממוצע, כל הבדיקות האחרות שנעשו יצאו תקינות.
תשובה: מה שאת מתארת מאפיין ילדים עם קושי בתכנון תנועתי ובטונוס שרירי נמוך. לפי המקרה שלך זה נראה כמו עיכוב התפתחותי מבחינה מוטורית - שמתאפיין גם בגדילה. חשוב מאוד כל הזמן לגרות לה את מערכת העצבים של השרירים בפעילות גופנית כמה שיותר ובהתאם ליכולותיה. טיפולי הידרותרפיה מקצועיים יכולים לשפר את המצב, בתוך המים הילד לא מרגיש את הקושי של התנועה וכך אפשר להגיע איתה לעבודה אפקטיבית. גם חוג של ספורט טיפולי יכול להיות עבורה טוב. כדאי שתיקחי לתשומת לבך: האם עשית לה אבחון ריפוי בעיסוק/ בפיזיותרפיה? ככל שהיא תהיה פעילה יותר גופנית, זה יקל עליה את החיים בכלל ובתפקוד היומיומי בפרט.

שאלה: הבן שלי בן עשר מטופל כבר שלוש שנים בריטלין. הבעיה מתחילה בימי חופש או כשהוא שוכח לקחת כדור. הוא פשוט משתלח בכל אחד שנמצא סביבו, כולם, כולל אני ובעלי, ובעיקר הוא, סובלים. אני מאוד מחפשת אלטרנטיבה לכדור לשעות אחה"צ והחופש ואולי גם בכלל. הוא מאוד אוהב ספורט ויוצא איתי "להליכה" שמרגיעה אותו. אשמח מאוד לשמוע פרטים על התוכנית שלך ואיך אפשר לעזור לו גם בלי הכדור.
תשובה: את שואלת שאלה קשה שהמון אמהות שואלות אותה. אז קודם כל גילית בעצמך שפעילות גופנית היא אחלה תרופה וזה ממש נכון, והילד שלך זקוק לזה מכל ילד אחר, זאת אומרת המון כדורגל, כדורסל, אופניים, רולרס וכל הבא ליד, שזה יהיה חלק מהחיים שלו. הכי טוב זה חוג קבוע, וחוג רכיבה טיפולית עושה פלאים. בנוגע לריטלין שמעתי לאחרונה על שיטת ניורו פידבק (מקווה שרשמתי נכון) שכבר בארה"ב היא מעל עשור ולאחרונה הגיע לארץ, זה טיפול לא זול, העובד על אלקטרודות במוח שגורם לגמילה מוחלטת מהריטלין. שמעתי ממקור מהיימן אבל תבדקי בעצמך. המלצה נוספת יש לי זה לשנות תזונה: כמה שפחות סוכרים תעשייתיים, וצריכה כפולה של אומגה שלוש מידי יום, שווה כל שקל ומוכח מדעית. אני מאחלת לך המון הצלחה, אני יודעת שזה אתגר, אבל תדעי לך שהילדים מהסוג הזה מצליחים הכי הרבה בחיים.

שאלה: לי ילד בן כמעט 4, באבחון שעשו לו ראו קושי בגזירה, ציור, אין עדיין יד דומיננטית, קושי כללי במוטוריקה עדינה. מה אפשרי לעזור לו בבית? ואיזה טיפול את יכולה להציע לו?
תשובה: בגיל הזה כבר אמורה להיות לו יד דומיננטית. ישנם הרבה תרגילים מתחום הריפוי בעיסוק שמסייעים לכף היד, אתן לך כמה מהם: להוציא מתוך פלסטלינה חרוזים., לצבוע בצבעי פנדה, למרוח פלסטלינה, להקיש עם האצבעות, לתלות אטבי כביסה, וכמובן להתאמן על הגזירה. מה שאני מציעה בטיפול שאני נותנת זה חיזוק כללי של חגורת כתפיים וגב - באמצעות משחק והעצמה אישית, חיזוק טונוס השרירים ביד עם עבודה על מניפולציות של כפות הידיים.

שאלה: הבת שלי בת 15, סובלת מכאבים בבית החזה. כאשר הלכנו לרופא הוא אמר שזו עקמת קלה, ובאמת שמתי לב שהכתפיים שלה פונות פנימה. תשובת הרופא היתה שאין מה לעשות, ככה זה יישאר. כיוון שהיא סיימה לצמוח, אפשר לשמור על המצב אם היא תשחה ופיזיותרפיה. לצערי היא קיבלה את זה וממש לא מפריע לה, לכן היא לא מקפידה על התרגילים של הפיזיותרפיה, ורק מאשימה את הגנים הגרועים שקיבלה. האם יש פעילות שאני יכולה להכניס לה לשגרה חוץ משחיה? שזה לא יראה שאני מנסה לשנות לה את הגב? בגלל האנטי שלה. האם יש סגנון שחיה מועדף? היא שוחה מצוין חתירה, לשנות לה סגנון?
תשובה: לצערי הרבה כל הבנות המתבגרות שהגיעו אלי, היו בנות שלא ראו תוצאות מפיזיו, ואצלי ברוך ה' היו תוצאות, כי העבודה מגוונת ורב תחומית. למה הילדה צריכה לחיות עם כאבים? ואם היא תאריך את שרירי החזה, תחזק את חגורת כתפיים וזוקפי הגב היא כבר תראה אחרת. היא צריכה קודם לטפל בזה ממוקד, ואז לשמר את זה בפעילות גופנית קבועה כמו שחייה או פילאטיס. את יכולה להתייעץ/ לבוא לאבחון, ואתן לה תרגילים לבית.

שאלה: אני אשה בסביבות גיל ה- 30, עם עקמת קלה, סובלת מכאבי גב לעיתים תכופות. יש משהו לעשות בגיל הזה? איך אפשר להקל על כאבים או למנוע אותם?
תשובה: מאחר שהגוף סיים לגדול, אי אפשר לטפל בעקמת, אבל אפשר לחזק את השרירים תומכי היציבה, להאריך את זוקפי הגב, לשמור על גב ארוך ולעבוד על השחרור שלו, זה יקל באופן משמעותי את כאבי הגב, בדוק.

קישורים:
קבוצת האתגר לנשים בלבד
ספורט טיפולי אתגר טיפול בילדים ספורט שאלות ותשובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד