י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בשולי ל"ג בעומר • זהירות! טור סקטוריאלי

16 הערות שעומדות לכל אחד ממכם בראש, ומסכמות את הבלגן, החגיגה, האוכל והח"י רוטל, בהומור שנון ובנימה משעשעת

בשולי ל"ג בעומר • זהירות! טור סקטוריאלי

1. זהו כנראה האירוע הגדול והמורכב ביותר מבחינה לוגיסטית במדינת ישראל. ולקח הרבה שנים עד שלמדינה נפל האסימון, טוב שזה קרה בסוף.

2. לציבור החרדי ובעיקר לנוער, חסרים מקומות לבטא את האנרגיה האדירה, ואפשר לראות איך היא מתפרצת שם. טוב יעשו חכמי הדור ומנהיגיו אם ימצאו עוד הזדמנויות ומקומות לפרוק את המרץ הכל כך חינני וחיובי, על טהרת הקוידש כמובן.

3. עם כל הכבוד למי שרכש את ההדלקה לפני כ150 שנה, האירוע הזה הוא כבר מזמן לא של באיאן, ולכן השתקת המוזיקה באמצע הריקודים הסוערים וההכרזות בנוסח "די בחורים פון ישיבה קטנה גייען יעצט אראפ צום טיש פון שער 1" חייבות להפסק.

4. מאידך גיסא, מחשבה טובה יש לנו על החסידות המעטירה הזו, שכל השנה אינה עומדת בכותרות. מפתחת ומתפתחת בצעדים מפליאים, בעדינות ובצניעות. דמותו האצילית של האדמו"ר מבאיאן על המסכים, מייצגת יותר מכל את המשפטים דלעיל. מלכות וענווה, הוד שבהוד, אם אני כאן הכל כאן, וכל הרוצה ליטול מאורו של רשב"י יבוא ויטול.

5. משמם של חסידים ראשונים שנתבקשו לתאר את המתרחש במקום נאמר שבחוץ שמחת תורה ובפנים יום כיפור. כיום יש לומר שכל מעגל השנה הושלם; זה מתחיל מהתענית שבדרך, חג הפורים העליז שבמבוא היישוב עם המוני ההתרמות והמים הקדושים, עובר לחלק'עס באהלי ההסעדות למיניהם, ולמעלה שמחה אדירה והתעוררות עד לב השמים.

6. משנה לשנה נראים יותר ויותר ליטאים במקום, וגם דתיים לאומיים, מה יקרה ביום ששני הציבורים הללו יתווספו על החסידים והספרדים הנחשבים לחוגגים העיקריים?

7. קיים צורך דחוף ומיידי להעתיק לאתרא קדישא מירון את מודל הכותל המערבי. ולא להתייחס לאף צעקה ומחאה. זכורים שלא לטוב הזמנים בהם קהילות חשובות דשם התנגדו לכניסת המשטרה בכלל למתחם. מיותר לומר עד כמה כולם מברכים על כך כיום. אין מנוס מהפקדת המקום בידי שלטון מסודר שמקובל על כל הפלגים השפויים. לכל בעלי החזקות משנת תרפפ"ו אפשר לסדר מיטה וחדר קפה חלופי בפאתי קרית גולובנציץ' המעטירה.

8. חל שינוי אדיר במקום, לא להאמין שרק לפני כעשור עד עשור וחצי עוד היו מרבית הריקודים ברחבת המערה. איפה היה כל הציבור הזה? יש שמייחסים זאת לדרך המהדרין שיזם חה"כ הלפרט באותו זמן. ציבורים גדולים מנעו עד אז את רגליהם מן המקום. משמו של הב"י מגור זצ"ל אמרו בהלצה שבל"ג בעומר ר' שמעון בורח ממירון.

9. טענות רבות נשמעו על כמויות האוכל וההאבסה במירון. במבט שני, זה פחות נורא ממה שזה נשמע. אין מנוס מהמסקנה שרעש ההתרמות בעיתונים משאיר רושם יותר מוגזם מן המציאות הדי מבורכת. בסך הכל באים חצי מליון איש וצריך להאכילם, מאוד יפה שיש מי שדואג לכך. בין אם רצה לחלק אוכל ונזקק למימון ובין אם חפץ במימון ונזקק לאוכל ודו"ק. אתמול סיפר מישהו על אברך בעל יוזמה שבא לארה"ב לאסוף כסף לארגון 'ויכולו', מטרת הארגון לחבר בלילות שב"ק בין יהודים שנתארכה להם תפילת שמו"ע ולא הספיקו לומר ויכולו בציבור. לכשנשאל מהן הוצאות הארגון עבורן עליו לצאת ולגייס כספים, נענה: "כשאני יוצא לחו"ל עלי להעמיד ממלאי מקום וסגנים שינהלו את הארגון בהיעדרי".

10. מדינת ישראל מממנת שם את כלללל האירועים במקום, החל מהגברה, תאורה, מוזיקה ואבטחה כמובן. כולל אירועי תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק. ידע הציבור, על החתום: המעויררים!

11. מי שלא עמד בין עשרות האלפים ב60 הרגעים שבין סיום מנגינת 'ויהי נועם' לבין העלאת האבוקה והשתחררות פקק האנרגיה האדיר בשירת 'לכבוד התנא...' באמת שלא ראה שמחה מימיו.

12. שמישהו יחוס וירחם הן על המחלקים והן על השותים את הח"י רוטל. ראיתי אנשים שטיפסו עם עגלות ילדים ועליהם ארגזי מיץ ענבים. תפח רוחו של מי שפרסם את הסגולה בהמודיע בשנות ה-90, שמו הטוב שמור במערכת.

13. ישנם שירים שהטקסט שלהם מורכב יותר ומובן פחות ועדיין מלהיבים מאוד. מסקנה: הדרך לליבם של אנשים קשורה יותר לקצב ומנגינה ופחות למילים. כשתרצה לחבר אנשים למסרים, תחשוב על הצורה ולא על התוכן. יעמוד על הברכה ויזכר לטוב הר"ר מאיר אדלר שיודע לעשות בקהל כבתוך שלו. להרימם אל על ולנשאם אל תוך מעגלי שמחה ורגש אין סופיים, על מפת המוסיקה החסידית האותנטית הנוכחית אין לו עדיין מחליפים. ירבו כמותו ותרבה השמחה.

14. יש להריץ לבחירות מיידיות מועמד כללי להדלקה במירון, אולי הרה"צ ר' אלימלך בידרמן, מבטיח לכם שהשמים יפתחו שם.

15. מי שעדיין חפץ בסטארטאפ, נא יקים שם ארגון חסד ענק להטענת מכשירים סלולאריים. עמדת ההטענה תצוייד במיטב הטכנולוגיה המודרנית מעמק הסיליקון לזהות אם מדובר במכשיר כשר. הוא יוטען במהירות חינם אין כסף, נדבת אחינו הסאטמערים בארה"ב. מדובר בצורך דחוף וקיומי שבנתיים אין לו מענה רציני במקום.

16. זהו האירוע היחיד שבו אפשר למצוא נערי גבעות, חסידי סאטמער מברוקלין, ליטאים מיוסרים, אנשי ירושלים ובעלי תשובה קדושים מעכו, כולם במעגל מיוזע אחד, שרים ושמחים באמת. ביחד. אילו לא נוצר ל"ג בעומר אלא לכך, דיינו. רבי שמעון לכל, זכותו תגן עלינו להיוושע בדבר ישועה ורחמים אמן.
לג בעומר רבי שמעון הכנסת אורחים חי רוטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד