י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תפסיקו לגזור קופונים עם 'סגולות' וקמעות

ל"ג בעומר הוא אחד מימי חגם של השרלטנים, שמנצלים יהודים תמימים לעשיית כסף, בזמן שיש 'סגולות' פשוטות ויעילות בהרבה

תפסיקו לגזור קופונים עם 'סגולות' וקמעות

בשעה שמאמר הזה נכתב, נשלמות בהר מירון ההכנות האחרונות של הארגונים השונים ובראשם 'המרכז הארצי למקומות הקדושים' לל"ג בעומר. הוא היום בו פסקו תלמידי רבי עקיבא למות, וממילא מסתיימת האבלות. בנוסף, זהו יום לידתו והסתלקותו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי שמקום קבורתו במירון.

זכיתי להיות בחיי אינספור פעמים בציון הקדוש במירון, ובכל פעם מחדש לחוש באווירת הקדושה, האופפת את המקום. אך הרשו לי לצנן במעט את החגיגות ואני מבקש לעשות אבחנה ברורה בין קדושת המקום וסגולותיו, לבין 'תעשיית הכסף' שנוצרה סביב מקום קברו של הרשב"י (ולא רק!).

כל אדם ששכל בקדקודו, יודע שביהדות אין קיצורי דרך. היהדות ככלל, לא מאמינה במושג של קיצור דרך. אמנם עם ישראל הוא "עם סגולה", אך תעשיית הקמעות אינה משרתת את המטרה, אלא לצערנו את ההיפך ממנה. אדם לא יכול לעשות בחייו ככל העולה על רוחו ואז לעלות לרשב"י, לקנות נר או לקבל קמיע, ואז הכול בסדר. זבנג וגמרנו. בלא לזלזל באף סגולה שמקורותיה בספרי הקדמונים, התעשייה שנבנתה בשנים האחרונות, הגדירה מחדש את מושג הסגולות, ועל כך יש להצר. אני מכבד מאוד כל אחד שעושה מאמץ ועולה למירון לשפוך שיח ולבקש בקשה, אך הנרות הקדושים לא יפתרו לאף אחד את בעיותיו.

הוזמנתי בתחילת השבוע להילולת רבי מאיר בעל הנס בבית הכנסת 'רבי מאיר בעל הנס' בגבעת אולגה. אירוע מסורתי שעורך כבר שנים רבות ידידי עו"ד אליהו בוסקילה, חבר מועצת העיר ויו"ר הבית היהודי בחדרה. זו הייתה הילולא מסורתית עם הפייטנים האותנטיים, נטילת ידיים וסיום מסכת. בהילולות שכאלו, כל המשתתפים זוכים להידבק ברוחניות, לברך ברכה בכוונה, ללמוד מתורותיו של בעל ההילולא ולהתחזק בקירבה לאלוקים.

אם סגולות - אז רק כאלו!

'סגולה' פשוטה
ולמי שמחפש סגולה, מגלה התורה בפרשתנו את הדרך הנכונה. "אם בחוקותי תלכו". רק הליכה בחוקות התורה, היא הערבות לשקט ושלווה. לא משנה מי הוא שר הביטחון או שר החוץ, מי הוא ראש הממשלה ומי הוא הנשיא. כאשר הולכים בחוקות התורה, שומרים את מצוותיה ופוסעים לאורה, אזי ישנה הבטחה מפורשת שיבוא עלינו כל השפע והברכה.

אנשים רצים לחפש קמיעות. מנסים להיתלות בכל מיני אילנות קדושים, בזמן שפרשת השבוע אומרת בקול רם וצלול, מפי הגבורה, שאם נשמע בקול הקב"ה, יהיה לנו טוב. ואם חלילה לא - יהיה לנו פחות טוב.

ביום שישי האחרון, למדתי במחיצתו של מורי ורבי הגרי"ד גרוסמן שליט"א, רבה של מגדל העמק, את העניין הזה שהאמונה של האדם, יכולה פעמים רבות להיות 'תא רדום' אצל האדם. הוא הביא בשם בעל התניא, שהאדם מסוגל להגיע למצב, שבו אין קשר בין האמונה שלו, לבין מה שהוא עושה. המשל לכך הוא חלום שחולם אדם. החלום נמצא מחוץ לגבולות המוח שלו, פיל יכול להיכנס בחור של מחט וספינה יכולה לעוף באוויר. כך אדם שהאמונה שלו ישנה, יכול להאמין בכל לבו ובכל מאודו בהש"י, אבל בד בבד להתנהג אחרת מהאמונה שלו. והדוגמא לכך הוא מאמר חז"ל (ברכות סג, א) "גנבא אפום מחתרתא רחמנא קריא". גנב, בפתח המחתרת, קורא לאלוקיו שיעזור לו.

תפקידו של האדם הוא להעיר את האמונה. איך מעירים אותה? על ידי שאדם מתרגל שלא לעשות את המצוות וחובתו בעולמו כמצוות אנשים מלומדה, אלא עם טיפה מחשבה למי אני עושה את המצווה, על ידי כך הוא מעיר את האמונה בקרבו. לא רק לחיות את האמונה בדמיון, אלא לחיות אותה באופן מוחשי ולפעול על פיה.

מריבת האחדות
שמעתם פעם על 'מריבת האחדות'? עד כמה שזה נשמע אירוני, בשבוע האחרון היינו עדים לכך. ומעשה שהיה כך היה: סיעת 'יהדות התורה' בכנסת, זכתה בבחירות האחרונות בששה מנדטים. בשל החוק הנורבגי, התבקש סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש להתפטר מהכנסת, ושהבא אחריו ברשימה, חבר הכנסת הרב יעקב אשר, ייכנס במקומו. החוק אמנם נחקק לפני כחצי שנה, אך עד עתה לא יושם. אינני נכנס כלל וכלל לסיבות, המוצדקות ככל שיהיו, אך הוא לא יושם עד עתה. עובדה.
רק במוצאי השבת האחרונה, התבשר עם ישראל על התפטרותו הצפויה של סגן השר פרוש, וכניסתו של חבר הכנסת אשר. ומאז החלו הקרבות: מי בעצם עשה את האחדות?

לעומד מן הצד זה היה מחזה מרנין, לראות את המריבות מי הביא את השלום ליהדות התורה. אני מאחל מריבות כאלו עד ביאת המשיח ועד בכלל. אלו 'מריבות' טובות. מריבות על הקרדיט של שלום.

אם דיברנו על פוליטיקה, הרשו לי לברך את חבר הכנסת אביגדור ליברמן על נכונתו להצטרף לקואליציה. את ליברמן זכיתי לפגוש רק לאחרונה, במסגרת פרויקט 'חג שבע' של עמותת מגדל אור. הזדמן לי לשוחח עמו שעה קלה ולעמוד על טיבו של האיש.

אם כתבתי פעמים רבות על העוול שנעשה לעיתים לפוליטיקאים ע"י התקשורת, הרי שליברמן הוא אחד מהם. כאשר שוחחתי עמו, ראיתי את הדברים בחוש. מדובר באיש שקול, מכבד, שמדבר איתך בגובה העיניים ואיש של מילה, או כפי שאומרים אצלנו ג'נטלמן. אני חושב שיש בו הרבה מן התכונות הנחוצות למנהיג ולשר ביטחון בממשלת ישראל. אני יכול רק לברך על הצטרפותו לצמרת העשייה של מדינת ישראל.

שבת שלום ומבורך

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן
לתגובות [email protected]
הרב נורדמן אמונה אחדות סגולות תעשיית הקמעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד