כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ליצמן חושף את המספרים שמאחורי הסיגריה

שר הבריאות שיגר היום דו"ח עישון, לרגל יום ללא עישון - ובו נחשפו נתוני המעשנים מקרב אזרחי ישראל; ויש גם המלצה כואבת לכיס

צילום: מנדי הכטמן, פלאש90
צילום: מנדי הכטמן, פלאש90

שר הבריאות יעקב ליצמן פרסם היום (ג') את דו"ח שר הבריאות על העישון לשנת 2015, זאת במסגרת ציון בישראל ובעולם היום הבינלאומי ללא עישון.

בדוח השנתי מובאים נתוני העישון באוכלוסייה הכללית, נתונים מעודכנים על עישון סיגריות ונרגילות בקרב בני הנוער, עישון בקרב חיילי צה"ל וסקירה מקיפה על פעילויות המניעה והמאמצים הרבים המושקעים בהן.

על פי תוצאות סופיות של סקר INHIS-3שנערך בשנת 2014, שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-19.7% בקרב בני 21 שנים ומעלה. 26.0% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו- 13.6% מכלל הנשים בישראל מעשנות.

שיעור העישון בקרב גברים בישראל גבוה במעט מהממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (24.2%), אך שיעור העישון בקרב נשים בישראל נמוך במעט ביחס לממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (15.5%).

שיעור העישון באוכלוסייה הערבית הוא 25.2% ו- 18.5% באוכלוסייה היהודית, ושיעורי העישון המשוקללים לגיל הם 22.1% בקרב גברים יהודים, 15.0% בקרב נשים יהודיות, 43.9% בקרב גברים ערבים ו- 6.7% בקרב נשים ערביות.

כ- 37% מהמרואיינים שאינם מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון (עישון כפוי, פסיבי), כ- 30% מהיהודים ולמעלה ממחצית מהערבים, המקומות המועדים ביותר לחשיפה לעישון כפוי היו בית המגורים לנשים, ומקום העבודה לגברים.

מתוצאות הסקר הנרחב עולה כי מזה כעשור ישנה מגמת ירידה הדרגתית בשיעור עישון הסיגריות בקרב בני הנוער, כ-8% מהתלמידים מדווחים כי הם מעשנים לפחות סיגריה אחת בשבוע, זאת בהשוואה לכ-15% בשנת 2002. עישון סיגריות ונרגילה שכיח יותר במגזר הערבי לעומת המגזר היהודי, בנים מדווחים בשיעור גבוה יותר מבנות הן על עישון סיגריות והן על עישון נרגילה.

עם העלייה בגיל, שיעור המעשנים נרגילה עולה. בקרב תלמידי כיתות י"א ו-י"ב, כ-39% מהבנים והבנות במגזר היהודי ניסו לעשן נרגילה וכן 42% מהבנים והבנות במגזר הערבי. שיעור ההתנסות בעישון סיגריות אי פעם בקרב תלמידי כיתות י' מגיע לכ-20%, שיעור זה מעט גבוה יותר מהממוצע בקרב קבוצת גיל זו באירופה, העומד על כ-17%.

הדוח סוקר השנה גם שתי התפתחויות עולמיות חשובות לגבי סיגריות אלקטרוניות ולגבי חפיסות סיגריות אחידות. לראשונה התגבשה הסכמה רחבה ביחס גבי אופן האסדרה של סיגריות אלקטרוניות, בין מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, ובין האיחוד האירופי, לפיה יש להקים מנגנון רישום, פיקוח ובקרה על סיגריות אלקטרוניות ונוזלי המילוי שלהן, הכולל חובת דיווח על תכולה ופליטה, לקבוע הגבלות מכירה לקטינים, הגבלות פרסום, חובת סימון באזהרות בריאות, מנגנון מעקב אחר נזקי בריאות או תופעות לוואי לאחר השיווק ועוד.

חפיסות סיגריות אחידות הן חפיסות ללא שימוש בסימני לוגו ומיתוג, כל שטח החפיסה מוקדש לאזהרות בריאות ומידע לצרכן, למעט כיתוב פשוט המציין את שם מותג הסיגריות. מדיניות זו מומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי, שאף הכריז על החפיסות האחידות כנושא המרכזי במסגרת היום הבינלאומי ללא עישון לשנת 2016.

ציבור המעשנים בישראל המונה כמיליון מעשנים, הוציא בשנת 2015 מעל ל-8.1 מיליארד ₪ על מוצרי חלב, בהשוואה להוצאה לאומית של 7.6 מיליארד על חלב ומוצריו בשנת 2015, ומסכום זה הכניסה המדינה כ-6 מיליארד ש"ח במיסים.

חברות הטבק המשיכו גם השנה להשקיע בעידוד וקידום העישון דרך פרסומות, חסויות, דיוור ישיר וקידום מכירות, לכל הפחות הושקעו השנה 35 מיליון ש"ח, אך כפי שמפורט בדו"ח, ישנם קשיי אכיפה ובעייתיות בהשגת נתוני האמת המלאים.

בשנת 2015 נעצר הגידול בהיקף הפונים לגמילה מעישון בקופות החולים וחלה ירידה של 4% במספר המשתתפים בסדנאות גמילה, רק 25,721 מעשנים מתוך כמיליון מעשנים, שהם כ-2.5% בלבד.

הדוח מביא גם נתונים על שוק הטבק לגלגול ופערי המיסוי מול סיגריות רגילות. הפער הקיים גורם לפגיעה קשה ביעילותה של מדיניות המיסוי ככלי יעיל ומוכח לצמצום העישון ונזקיו, ולמניעת התחלת עישון בצעירים, וכן לאובדן הכנסות מצטבר של מאות מיליוני שקלים לתקציב המדינה. משרד הבריאות ממליץ להעלות את המס על טבק לגלגול לרמה מקבילה לסיגריות רגילות.

סיגריות עישון מחירי סיגריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד