י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

צפו: מול מנהיגי איראן וסעודיה: שלמה קוק נאם על רש"י

עיתונאי שלמה קוק, היה נציגו של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בקונגרס הבינלאומי למנהיגי דתות ומדינות בקזחסטן

שלמה קוק בקנוגרס. (באדיבות המצלם)
שלמה קוק בקנוגרס. (באדיבות המצלם)

הסופר והעיתונאי שלמה קוק, היה נציגו של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בקונגרס הבינלאומי למנהיגי דתות ומדינות המתקיים זו השנה ה-13 בקזחסטן.

מדובר בקונגרס הבינלאומי למנהיגים דתיים ופוליטיים שמתקיים בקזחסטן תחת הכותרת ״דתות נגד טרור״. סביב השולחן טבעת של 75 נציגי דתות ומדינות מכל העולם, בראשות ראש הפרלמנט של קזחסטן טוקייב.

בין המדינות המשתתפות ארה"ב, צרפת, איראן, ערב הסעודית, פקיסטן, רוסיה, אנגליה.

בנאומו אמר קוק בשם הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף: "אני רוצה להודות לנשיא קזחסטן נזרבייב וליו"ר הפרלמנט טוקייב על הובלת כנסים חשובים כאלה מדי שנה. קונגרס של מנהיגי דתות העולם והמסורתיים באסטנה הפך מודל לכל העולם.

"בכל שבת בבוקר, בכל בתי הכנסת ברחבי העולם אנו קוראים פרק נוסף מן התורה - 5 ספרי הכללים אשר אלוקים נתן לנו בהר סיני. בשבת האחרונה קראנו הבטחות טובות של אלוקים לאלה השומרים על המצוות שנתן לנו – חלקן מצוות ביננו לבין אלוקים וחלקם מצוות המלמדות אותנו כיצד להתנהג בין אנשים.

"ההבטחה הראשונה היא על גשם. אלוקים מבטיח להוריד לנו מספיק גשם, כדי שיהיה לנו מספיק אוכל ושתייה. כולם מבינים שזו הבטחה חשובה, שכן אף אחד לא יכול לחיות בלי אוכל או שתייה.
ואז אלוקים מבטיח: אם תשמרו על החוקים שלי - אני מבטיח שיהיה שלום בין העמים.

"רש"י - רבי שלמה יצחקי שחי בצרפת לפני 900 שנה - מסביר שאלוקים מנסה להסביר לנו שהשלום חשוב כמו מזון. אפילו יותר. אם אנחנו שמים את כל העולם ביד אחת - חיים. בְּרִיאוּת. יְלָדִים. הַצלָחָה. אבל היד השניה יד השלום, ריקה – זה דום דבר. כי בלי שלום, משהו חשוב מאוד חסר בבריאת העולם.

"מאוד חשוב שנציגי הדתות והמדינות נפגשים ומדברים, ובמיוחד "הדתות נגד טרור", הנושא של הכנס הזה. אני מאוד שמח לראות כי בטיוטת ההצהרה שכולנו עומדים לחתום עליה נכלל נושא שהזכרתי בשנה שעברה בישיבת המזכירות באסטנה - על טרור מילולי בתקשורת החברתית, שהוא לא פחות מסוכן מאשר אלימות פיזית. כולנו יודעים כי מילים יכולות להרוג!"




"טרור בינלאומי שמסתתר מאחורי סיסמות דתיות הוא מסוכן ביותר, משום שבניגוד לטרוריסט או רוצח שיודע מעשיו טועים, אבל קשה לו להתגבר – טרוריסט בשם הדת מרגיש כי הוא מקיים פקודה – לכן אין לו שום רחמים ואף פעם לא מתחרט. זה חייב להיאמר בבירור: הדת היהודית היא נגד כל סוג של טרור ואלימות, פיזית ומילולית! לדוגמה – התורה אוסרת עלינו אפילו לכפות גוי להתגייר ולהיות יהודי, זה חייב לבוא מתוך רצון אמיתי של הגוי. סובלנות, ההפך של הטרור, היא אבן הפינה של היהדות. אחד הכללים הגדולים ב613 חוקי התורה הוא "ואהבת לרעך כמוך"! אז איך אנחנו יכולים לעשות את זה?

"חורף רוסי אחד, כאשר שלג כבד כיסה את הרחובות, לא ניתן היה להסתובב או לנהוג. כולם היו תקועים בתוך הבית. עובדי העירייה לא הצליחו להשלים את המשימה, ראש הממשלה הרוסית העלה רעיון: הוא אילץ כל תושב לנקות את השלג סביב ביתו. כל אדם טיפל בשלג שהיה בסביבה שלו וכך הכל נהיה נקי. ברגע שאנו מאחלים לנקות את העולם מהטרור, כדאי קודם לנקות את עצמנו מפני הטרור - פיזי וכמובן מילולי.

"אנחנו צריכים להתייחס יפה להורינו. להתנהג יפה לבני ובנות הזוג, לילדים, לחברים ולשותפים. בוודאי זה ישפיע גם על השלום העולמי. אסיים עם תפילה בה כל יהודי מסיים את תפילתו 3 פעמים ביום: "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן".
שלמה קוק קזחסטן ועידה הרב יצחק יוסף מנהיגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד