כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פרסום ראשון: השוטרים האלימים מההפגנות בירושלים נחקרו; תלונה הוגשה למח"ש

ארבעה חרדים החליטו לא לשתוק לאלימות המשטרתית שהופעלה נגדם בהפגנות נגד הגיוס בירושלים, ופנו למח"ש להתלונן נגד השוטרים האלימים, ונגד השוטר שכיוון נשק למפגינים • ל'בחדרי חרדים' נודע כי השוטר שתועד מכוון נשק למפגין - נחקר

פרסום ראשון: השוטרים האלימים מההפגנות בירושלים נחקרו; תלונה הוגשה למח"ש

לא שותקים - שלושה שבועות לאחר המקרה בו תועד שוטר מג"ב מכוון נשק כנגד מפגינים חרדים, הגישו ארבעה חרדים תלונה למחלקה לחקירת שוטרים באמצעות עו"ד נדב גדליהו. ל'בחדרי חרדים' נודע כי במקביל, השוטר שתועד מכוון נשק למפגין ושוטר אלים נוסף - נחקרו במח"ש.

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', במהלך ההפגנה שנערכו בשדרות בר-לב בירושלים נגד גיוס בני ישיבות ונגד מעצרו של 'אסיר אילת', ירדו עשרות מפגינים לכביש וחסמו אותו. כוחות משטרה שהגיעו למקום כדי להעלות אותם למדרכות - "התפרעו בלי שום רסן, תוך איום בנשק חם על מפגינים שעומדים על המדרכה", כפי שסיפר אחד המפגינים.

ארבעת המתלוננים הם שמעון שטרן בן 51, שלום יעקב פרידמן בן 46, יהודה דוד גולדברגר בן 38 ושמואל יצחק וייסשטיין בן 22, כולם תושבי ירושלים.

במכתב התלונה שהגישו למח"ש ולמבקר המדינה נכתב כי במסגרת פיזור המפגינים "שלף שוטר מג"ב אקדח, דרך אותו וכיוונו לעבר המפגינים, אזרחי המדינה, שעמדו במקום והיו לא חמושים (כולל על מפגין מנוטרל אשר שכב על המדרכה). במקביל, שוטר הכה מפגין אשר שכב על הרצפה באופן חסר-פרופורציות; ואף המשיכו להתעלל במפגין בניידת. שוטרי המג"ב וכלל השוטרים שהיו מעורבים באירוע סירבו להזדהות ולא ענדו תג זיהוי כנדרש".

"השוטר שולף את אקדחו בצורה פראית כאשר לא נשקפת שום סכנה לחייו או לחיי אדם אחר" נכתב בכתב התלונה, המגובה על ידי הוידאו שפורסם לראשונה בערוץ 2, וכל זאת - "כאשר המפגינים לא היו חמושים באמל"ח חם או קר. מתי מותר לשלוף נשק? הפקודות מציינות כי 'השימוש בכלי ייריה לצורך מילוי תפקיד ייעשה כמוצא אחרון, במידת הזהירות הראויה, ורק בנסיבות שקיים בהן יחס הגיוני בין מידת הסכנה העולה מהשימוש בנשק לבין התוצאה שאותה מבקשים למנוע'. בהמשך לכך, מצוין החובה למתן אזהרה, וגם כאשר מותר השימוש בכלי ירי לצורך מניעת סכנה מיידית לחיי אדם הדבר 'ייעשה במידה שלא תעלה על מה שסביר לעשות למניעת אותה פגיעה'".

בתלונה שהוגשה מפורט כי נעשתה שליפת אקדח מול מפגינים לא חמושים בכלל וכן על מפגין מנוטרל על המדרכה. "בהמשך לכך, המפגין המנוטרל הוכה בעודו שוכב על המדרכה, וביתר חומרה בניידת המשטרה (ולפי גרסתו: ובייחוד לפני ההגעה למגרש הרוסים). מעיון בתצהיר (של העצורים א.ש.) ניתן להיווכח כי כל התנהלות המשטרה באירוע הינה חריגה: נתחיל מסוף האירוע, כאשר רק לאחר פינוי המפגין לעיל נאמר לציבור כי הם עוברים על החוק, וכתוצאה מכך התפזר כלל הציבור ללא הפרעה. כמו כן, ניסיון השוטרים לתפוס אזרחים חפים מפשע, ככל הנראה על-מנת לגרום להשקטת הרוחות ולהפגנת שליטת המשטרה הינה חמורה במיוחד!. לאחר מכן, הובל המפגין ללא הכרה לבית החולים (כפי שמופיע במכתב השחרור)".

על פי התלונה, המפגין שפונה מחוסר הכרה לבית החולים, נלקח לחקירה לפני תום החלמה וטיפול ראוי, כאשר הוא עדיין מתקשה לזוז בחופשיות וסובל מכאבים איומים, תוך הטעיית המשפחה לעניין שחרורו והמשך התנהלות לא ראויה של המשטרה.

תיעוד שליפת הנשק שפורסם בערוץ 2

האם המשטרה מחפשת קרבן?
עורך הדין ממליץ למח"ש לבחון האם חלק מהנהלים הפנימיים "הלא-רשמיים" לפיזור הפגנות כוללות מציאת 'קורבן' - "זאת אומרת, מהתנהלות שוטרי המג"ב באירוע נראה כי חתרו לביצוע מעצר רנדומלי של אחד הנוכחים ללא קשר למעשיו, כל זאת על-מנת להשרות את עליונות השוטרים על פני האזרחים".

עוד הוא מוסיף ושואל מדוע שוטרי המג"ב חיכו עד תום מעצר להכריז לנוכחים כי הינם עוברים על החוק, "מדוע לא הכריזו במערכת הכריזה (הקיימת בכל ניידת) כי יש לעלות על המדרכה ובהמשך כי יש להתפזר? מדוע הפעולה הראשונה של השוטרים הייתה לפעול בכוח ובאלימות? לא מדובר פה על נימוס בסיסי, מדובר על הקדמת מתן התראה לתגובה כוחנית ואלימה של שוטרי מדינת ישראל כלפי אזרחיה".

בתלונה שהגיש עו"ד גדליהו הוא אף הוסיף לינקים לידיעות שפורסמו ב'בחדרי חרדים' על ההפגנות, ואת תגובת משמר הגבול לכך "השוטרים והלוחמים הותקפו ע"י מפגינים, הלוחם שלף את אקדחו האישי כשחש מאוים ולאחר שאחד השוטרים נפגע". וכן כי "צריך לבחון את התנהגות המפגינים שתקפו שוטרים במוטות ובאבנים".

במשטרת ירושלים מיהרו להגיב אף כי "הסרטון מציג תמונה חלקית של אירוע סדר ציבורי אלים. מחקר ראשוני של העובדות, עולה כי במהלך מעצר של חשוד בהפרת סדר, הקיף המון זועם את השוטרים, תוך ניסיון אלים לסכל פעולת אכיפה מתחייבת שהתבצעה, כאשר חלק מהחשודים אף תקפו באמצעות מקלות ואבנים את השוטרים. כתוצאה מעוצמת האלימות שהופנתה כלפי השוטרים, פונה שוטר לטיפול רפואי ושוטר שחש מאוים שלף את אקדחו".

אך האם זו האמת? מהעדויות שצורפו לתלונה ומהסרטונים של האירוע לא נראה שהמפגינים היו אלימים כלל, "מדובר בהתבטאות מצערת של גורמי דוברות של משטרת ישראל, אשר הכפישו ציבור שלם מבלי לבדוק את העובדות" כותב עו"ד גדליהו, ומוסיף כי "מדובר בשוטר של מדינת ישראל שמסלים את חומרת האירוע, לא מפעיל שיקול דעת, מאיים על אזרחי המדינה ופוגע באיזון הקיים בהפגנות".

עורך הדין נדב גדליהו המייצג את המתלוננים אומר ל'בחדרי חרדים' הערב - "הגשנו תלונה חשובה לכלל הגורמים המעורבים, וזאת כדי להפסיק ולמנוע התנהגות לא חוקית ואלימה של המשטרה כנגד מפגינים, בין אם הם חרדים ובין אם לא. אני מקווה מאוד שימצו את הדין עם המעורבים ובכך למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

מהמחלקה לחקירת שוטרים נמסר ל'בחדרי חרדים' כי הנושא נמצא בחקירה.
תלונה במח''ש שוטר אלים אלימות משטרתית אסיר אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד