י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מה יעלה בגורל העצמות שנמצאו באומן?

באומן ממתינים בדריכות להחלטה שתכריע גורל פרוייקט בניה חדש של ברסלב: האם נחשף בית קברות, או שמדובר בשפך עצמות שניתן למצוא להן מקום קבורה חילופי?

חפירות קברים. צילום ארכיון: פלאש 90
חפירות קברים. צילום ארכיון: פלאש 90

חפירות הקברים באומן: רבנים מומחים מטעם ארגון 'אתרא קדישא' ועמם רבני ברסלב, הגיעו אמש (ד) לאומן כדי לבחון את הממצאים בשטח, בעקבות גילוי עצמות בני האדם, באתר חפירות מול הקלויז דחסידי ברסלב.

הממצאים הוצגו בפני הרבנים, שאמורים להחליט ולהוציא פסק הלכתי משמעותי לסימון מעבר הכהנים ובעלי הנכסים בשטח העומד לבנייה.

רבני המשלחת עוסקים בימים אלו לקבוע את פשר הגילוי. חילוקי דעות רבים נשמעו באסיפת הרבנים והמומחים שהתקיימה אמש באומן. חש הטוענים שהעצמות שייכות לשפך מאתר בנייה סמוך ואין מדובר בבית קברות.

בשלב זה הרבנים ממתינים למפות וצילומי אויר חדשים, שלא התפרסמו עד כה ואמורים לשפוך אור על עברו ההיסטורי של המתחם.

באתר 'אומן שלום' פורסם כי אחד מרבני ברסלב העומד בקשר עם המומחים הנמצאים באומן, אמר כי "מן הראוי לשים לב לכמה נקודות: א) לפני השואה לא היו כמעט מקרים של טשטושי בתי קברות וכל בתי הקברות באירופה ידעו עליהם, ולכן מאד תמוה איך לא ידעו עליהם ר' לוי יצחק בנדר זצ"ל, ר' יואל שטרקס זצ"ל, ר' נחמן רוסישער זצ"ל, ור' יצחק גלבך זצ"ל

"ב) ניתן לבדוק בקלות האם הם נמצאים באופן מסודר, קבר קבר או בצורת שפך וערימה ואז ניתן בהחלט לסמוך על כך שהשלטונות שפכו אותם בעת בניית הבנינים הגבוהים שנבנו בשלהי שנות השישים, סמוך לציון רבינו הק'. בתקופת הקומוניזם, השלטונות היו הבעלים הפרטיים של כל בית ובית ובידם היה להחליט לעשות ככל העולה על דעתם כולל הפקעת החצר".

"בשנת תשס"ד פורסם על חשיפת גבולותיו של בית החיים באומן, המקום אותו איווה רבינו הק' למנוחת עולמים רווי בדם של קדושי עליון. במהלך השנים מאז הותר לציבור להגיע באופן רשמי, צפה ועלתה לא אחת השאלה בדבר גבולות התיחום המדוייקות של שטח בית החיים בו טמונים אותם 30 אלף קדושי עליון. היו השערות כאלו ואחרות, על פיהן הוגדרו התחומים ומוקמה הדרך להיכל עבור הכהנים.

"ועם זאת המחשבה שמא ישנה סטיה בתיחום בית החיים לא פסקה מלהטריד את חסידי ברסלב. משימת גילוי הגבולות המדוייקים הוטלה על ההיסטוריון המומחה הרב אלימלך שוחט שליט"א יליד לבוב שבאוקראינה, שלזכותו נזקפו שורה ארוכה של איתור ושיקום קבריהם של צדיקי עולם ברחבי רוסיה ואוקראינה.

"לאחר 3 שנים של עבודה מאומצת חובקת עולם, שלא פסחה אף על ארכיונים נדחים ותיקים של מעצמות צבאיות, הודיע הרב אלימלך שוחט בתחילת חודש שבט תשס"ד כי סיים את המלאכה ויש בידו מפה מדוייקת של שטח בית העלמין. על פי ממצאיו גבולות בית החיים העתיק הם: במזרח - כשליש מרוחב כביש רח' פושקינה, בצפון - כחצי מרוחב כביש רחוב פירוסקה, בדרום - עד אמצע כביש רחוב בילינסקי, במערב - עד כשני מטר לפני הנחל.

"כל הבניינים הקיימים בתוך שטח זה נבנו לאחר מלחמת העולם השנייה. בצילומי האויר של הצבא הרוסי משנת 1947 מלפני המלחמה ניתן היה להבחין בבירור בקברים ובבית העלמין. הממצאים שהוצגו באותה התקופה ע"י הרב אלימלך שוחט, הביאו לסימון מחודש של כל השטחים המותרים והאסורים לגישת הכהנים.את ממצאי המחקר תרגם הרב שוחט למפה מפורטת המשרטטת בבהירות רבה את גבולות שטח בית החיים.

"השלטונות הקומוניסטים דאגו להשמיד את כל המסמכים העירוניים שיכלו להרשיע אותם בפשעי מלחמה, בנוסף, הקומוניסטים לא שמרו מסמכים היסטוריים, לא היה להם כל יחס להיסטוריה. לעומת זאת, מידע רב טמון היה בדוחו"ת ששלחו המפקדים הנאצים ימ"ש למפקדה בברלין, הדוחות הללו פזורים בארכיונים שונים ברחבי העולם ואף נמצאים ברשותם של צבאות בנות הברית ובהם הצבא האמריקני ועוד, המפתח לגילוי עברו ההיסטורי של האזור טמון בדוחו"ת אלו הנמצאים בארכיונים אלו".

האם קיימות מפות נוספות שלא התפרסמו עדיין? מה יעלה בגורל השטחים שנרכשו ע"י חסידי ברסלב? היכן יהיה המעבר לכהנים? להחלטות ההלכתיות בעניין יהיו השלכות מעשיות לגבי הצורך לסמן מחדש את השטחים המותרים והאסורים לגישת הכהנים. וכן תוגבל הבנייה ללא אישור מהגורמים המוסמכים לכך. כאמור, בשלב זה הרבנים ממתינים למפות וצילומי אויר חדשים שלא התפרסמו עד כה האמורים לשפוך אור על עברו ההיסטורי של האזור כולו.
קברים אומן אתרא קדישא פסק הלכתי עצמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד