י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

התקנה ל'פרשת המשגיח' - הקמת פורום תקנה

יהודה פולישוק קורא ללמוד מהמודל הדתי ולהקים גם במגזר החרדי 'פורום תקנה' שיפקח על אישים חינוכיים ותלונות על התנהגותם

התקנה ל'פרשת המשגיח' - הקמת פורום תקנה

כמה מילים מדודות על הפרשייה שמסעירה את המגזר.

כתיב "ושמתי פני באיש ההוא ובמשפחתו", ותניא אמר רבי שמעון אם הוא חטא משפחתו מה חטאת, לומר לך, אין לך משפחה שיש בה מוכס שאין כולה מוכסין ושיש בה לסטים שאין כולה לסטים מפני שמחפים עליו.

פרשיית "המשגיח המתעלל" כפי שזכתה לכינוי בכלי התקשורת, מסעירה את המגזר החרדי כולו. סוטים ונבלים תמיד היו ולצערנו כנראה תמיד יהיו. אבל כאן מדובר בדמות חינוכית ובמעשים שהתרחשו לאורך זמן רב, בתוך מוסד חינוכי מכובד. ולכן לראשונה נפתח שיח חשוב שאין כמותו על הדרך להתמודד עם חשדות ושמועות לא מבוססות ועל החובה לא לחפות!

בימים האחרונים יצא לי לשוחח עם הרבה מחברי שנמצאים בעמדות ציבוריות כאלה ואחרות בתוך המגזר וכן עם מספר דמויות רבניות חשובות. מדובר כאן במשבר חינוכי ממדרגה ראשונה והשאלות שעולות מהצעירים נוקבות וקשות. אבל שאלת השאלות שמעסיקה את כולם נמצאת דווקא בצד המניעתי והיא מי הכתובת הנכונה שאליה צריך לפנות במקרה של חשדות לא מבוססים?

המבנה התרבותי של החברה החרדית לא מאפשר פנייה למשטרה על כל שמועה וחשד, על זה אין מקום לוויכוח. אבל כעת כבר ברור שגם התעלמות וכבישת פנים כבר לא באה בחשבון. הציפייה שכל רב שכונה זוטר יהפוך לחוקר משטרה קשוח ויכריע בשאלות חיים בסדר גודל כזה היא נאיבית והמציאות של המקרים הקשים בשנה האחרונה הוכיחה שהיא בלתי אפשרית.

חשוב לי להדגיש שאינני מבין מאומה בתחום, אבל כמו בכל דבר כדאי ללמוד ממי שכבר התמודד. "פורום תקנה" שפועל במגזר הדתי לאומי, יכול לדעתי לשמש מודל נכון למסגרת מגזרית-ציבורית שיכולה להתמודד עם התופעה הקשה.

"פורום תקנה" הוקם ע"י הרבנית יהודית שילת ומורכב מרבנים שמייצגים מגוון זרמים בתוך המגזר הדתי לאומי. הפורום לא שייך לשום זרם ומונה משפטנים, מחנכים ואנשי ציבור. הצד השווה של כולם שאינם אינטרסנטים לתדמית מגזרית כזו או אחרת ויש להם את האומץ לעסוק בנושאים רגישים כ"כ, באחריות, בדיסקרטיות מלאה ובשיתוף פעולה נכון עם הרשויות.

כולנו היינו רוצים לחשוב שאצלנו דבר כזה לא יוכל לקרות, אבל המציאות שטפחה על פני כולנו בעת האחרונה והשמועות הנוראיות שמתרוצצות על עוד המון מקרים שבדרך, מחייבות את כל הציבור החרדי לקחת אחריות ולתת פתרון מערכתי לאתגר הקשה שהתרגש עלינו. כעת אם לא נקום ונעשה מעשה, לא נוכל כבר יותר לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה".
פורום תקנה פרשת המשגיח טיפול אישי חינוך המגזר החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד